Energirenovering bliver mindre fordelagtigt med grønt håndværkerfradrag

Der er kun to måneder til at udnytte det nuværende håndværkerfradrag. Ved årsskiftet træder det grønne håndværkerfradrag i kraft og så bliver det mindre fordelagtigt at energirenovere boligen. 3byggetilbud.dk opfordrer danskere med energirenoveringer på tegnebrættet til at igangsætte dem allerede nu.

Ved årsskiftet træder et grønt håndværkerfradrag i kraft, og den nuværende ordning afskaffes. Med den nye ordning kan man fradrage op til 12.000 kroner på håndværkerens arbejdsløn, hvis det udførte arbejde enten er klimatilpasning eller energirenovering.

”Den kommende fradragsordning giver et mindre fradrag til energirenoveringer og klimatilpasning end den nuværende. Vil man isolere sin bolig eller udskifte en varmekilde til en mere energirigtig model, er der et større fradrag på håndværkerens løn i år end i de kommende år. I 2015 er der 15.000 kroner til fradrag på håndværkerløn, mens der i 2016 og 2017 er 12.000 kroner”, forklarer Maria Carlsen, som er kommunikationschef hos 3byggetilbud.dk.

Stor interesse for energirenoveringer

Hos 3byggetilbud.dk oplever man en støt stigende interesse for energirenoveringer. De forskellige tilskud og fradrag er noget, der motiverer mange af 3byggetilbud.dk's bygherrer til at igangsætte renoveringsprojekter. I år udgør den slags projekter tæt på en tredjedel af de omkring 20.000 ordrer, der er indløbet indtil videre.

"Der er mange, der ikke ved at der er flere penge til energirenoveringer med den nuværende ordning fremfor det kommende grønne håndværkerfradrag”, fortæller Maria Carlsen, om den kommende omlægning.

3byggetilbud.dk opfordrer derfor danskere til allerede nu at igangsætte energiforbedringer og klimatilpasning af boligen. Skal man have op til 15.000 kroner i håndværkerfradrag skal arbejdet være udført inden udgangen af 2015 og betalt senest 29.2.2016

Det er endnu ikke en præcis aftale på plads for håndværkerfradraget i 2016 og 2017.

• Virksomhed, generelt

• boligjobordning