Hvem var hjernen bag mordet på JFK?

Hvem var hjernen bag mordet på JFK?

I næsten 54 år har mordet på John F. Kennedy været omgærdet af konspirationsteorier. Arbejdede Lee Harvey Oswald på egen hånd, eller var han del af et større komplot om at myrde præsidenten? I en ny serie, JFK Declassified: Hunting Oswald, forsøger HISTORY at afdække sandheden om et af de mest omdiskuterede attentater i det 20. århundrede.

Senere i år frigiver de amerikanske myndigheder de sidste officielle dokumenter om mordet på præsident John F. Kennedy. Over to millioner filer er allerede blevet gjort tilgængelige, og de afslører helt ny information om Lee Harvey Oswalds aktiviteter i ugerne, månederne og årene, før han skød og dræbte Kennedy under hans besøg i Dallas, Texas d. 22. november 1963.

I en helt ny HISTORY-serie i seks dele, JFK Declassified: Hunting Oswald, indleder CIA-veteranen Bob Baer (kendt fra Hunting Hitler) og den tidligere LAPD-officer Adam Bercovici en uafhængig, international efterforskning af attentatet på JFK, og de stiller spørgsmålet: havde Oswald medsammensvorne, og i givet fald - hvem hjalp ham med at myrde præsidenten?

Bob Baer og hans team arbejder sammen med eliteefterforskere, og de anvender avancerede computeralgoritmer til at analysere de tophemmelige dokumenter. Holdet rejser bl.a. til Moskva, Mexico City, New Orleans, Miami og Dallas for at fastslå Lee Harvey Oswalds præcise færden.

I Mexico støder holdet på nye spor, som antyder en tæt forbindelse mellem Oswald og den sovjetiske efterretningstjeneste KGB. Afklassificerede dokumenter afslører, at Oswald mødtes med USA's gamle koldkrigsfjender - Rusland og Cuba - blot otte uger før mordet på JFK.

Med udgangspunkt i bevismateriale fra de nyligt offentliggjorte dokumenter opsporer Baer og hans team en tidligere KGB-agent og andre øjenvidner, som for første gang taler til kamera om, hvordan de mødtes med Lee Harvey Oswald få uger før han ændrede amerikansk historie.

Et af de mest opsigtsvækkende nye beviser er en politirapport, som sætter Oswald i forbindelse med et formodet "safe house" i Dallas, hvor han muligvis skjulte sig i timerne efter attentatet.

Vil det lykkes for Baer og hans hold af efterforskere at skille konspirationsteorier fra sandheden og én gang for alle fastslå, hvad der drev Lee Harvey Oswald til at myrde John F. Kennedy?

JFK Declassified: Hunting Oswald har premiere søndag d. 25. juni kl. 22 på HISTORY.

A+E Networks UK er et programselskab med en portefølje af banebrydende faktuelle underholdningskanaler af høj kvalitet, som i Norden omfatter The HISTORY Channel, The HISTORY Channel HD, HISTORY2 og HISTORY2 HD. Kanalerne sender døgnet rundt, og alle programmer har danske undertekster. Selskabet, som er et joint-venture mellem amerikanske A+E Networks og britiske Sky, har kanaler i næsten 100 lande på tværs af Storbritannien, Skandinavien, Benelux, Øst- og Mellemeuropa, Afrika og Mellemøsten.