Alfa Romeo Giulia & Stelvio: De tidløse italienere er blevet opdaterede

Alfa Romeo Giulia & Stelvio: De tidløse italienere er blevet opdaterede

Alfa Romeo præsenterer hele to nyheder – den nye Giulia og den nye Stelvio. De to Alfaer, der i hver deres segment (D-segmentet og D-SUV segmentet), er kendt for sit flotte design og fremragende køreegenskaber har fået opdatereret designelementer og teknologi.

Et nyt “ansigt”

”Scudetto”-grillen og de nedre luftindtag kaldes til sammen ”Trilobo”-fronten og pryder alle Alfa Romeos modeller. Den karakteristiske front på både Giulia og Stelvio har fået nye luftindtagsgitre og sammen med tilføjelsen af ”3+3” adaptive full-LED Matrix forlygter, har bilernes ”ansigt” fået en markant ansigtsløftning, der gør slægtskabet til den nye Tonale udtalt. Matrix-lygterne fungerer som adaptive LED-enheder, der oplyser vejen med et kraftigt permanent fjernlys uden at blænde foran- og modkørende trafikanter. De nye 3+3-forlygter sender også en hilsen til tidligere Alfaer som den legendariske Alfa Romeo SZ Zagato og Alfa Romeo Proteo konceptbilen. Både Stelvio og Giulia har fået opdateret LED-baglygterne, der er holdt i henholdsvis klart glas og røget glas med sort finish.

Nyt digitalt instrumentbord

Instrumenthuset på Giulia og Stelvio, der som på alle Alfa Romeoer er udformet i ”teleskop” design, har fået en helt ny 12,3” TFT skærm, hvor alle informationer vedr. kørslen kan tilgås. Skærmen kan indstilles til tre forskellige layout: Evolved, Relax og Heritage. Evolved repræsenterer fremtidens Alfa Romeo design, hvor fokus er på skærmens center. Relax er komfort-orienteret og viser kun de mest essentielle informationer for kørslen. Heritage har et klassisk layout, der tager udgangspunkt i mærkets ikoniske modeller fra tresserne og halvfjerdserne.

NFT-teknologi og “Alfa Connect Services”

Den nye Giulia og Stelvio har fået nyt infotainment system, der er “connected”. Så nu kan de opdateres online direkte fra bilen og med ”My Remote”-app, kan man via en smartphone styre flere af bilens funktioner på afstand (fx låse døre op og i etc.). NFT (Non-Fungible-Token) teknologi, der første gang blev præsenteret på Tonale, er nu også at finde i Stelvio og Giulia. Denne blockchain teknologi fungerer som en krypteret og ikke-modificerbar digital datatbase, hvor al information og brug af den enkelte bil bliver registreret og gemt. Ejeren kan nemt specificere hvilke data, der er relevante fra bilens digitale database (NFT) og ud fra valgene generere et certifikat. Certifikatet er særdeles brugbart i forbindelse med køb og salg af en brugt Alfa Romeo. Ejeren kan bevise, at bilen er passet og plejet efter alle forskrifter og sikre en god restværdi. Tilsvarende har køber sikkerhed for, at den pågældende bil er et godt køb. Alfa Romeo de første til at tilbyde denne teknologi.

Køreoplevelsen er central for Alfa Romeo

Både Giulia og Stelvio har siden deres introduktion været synonym med involverende og sportslige køreegenskaber – Det har ikke ændret sig:

Let og agil: For yderligere at forbedre Giulia og Stelvios dynamiske køreegenskaber, er der brugt letvægts materialer som fx aluminium (fx i motoren) og carbon (fx drivakslen).

Firehjulstræk med Q4 teknologi: er designet til at forudsige, kompensere og håndtere manglende vejgreb og dermed sikre højeste niveau af ydeevne, effektivitet og sikkerhed. Active Transfer Case (ATC) er en vigtig del af Q4-systemet og monitorerer i real tid vejgreb og førerinput for at sikre den bedste ydeevne. Systemet fungerer som rent baghjulstræk, men er bilen ved at miste vejgreb reagerer systemet i løbet af 150 millisekunder og overfører op til 50% af motorens moment til forhjulene, for at sikre så effektiv fremdrift som muligt.

Q2 mekanisk spærre differentiale: Kan tilkøbes på Veloce udstyrsniveauet til både versioner med baghjulstræk og Q4 firhjulstræk.

Alfa Link suspension: Støtter op om den dynamiske køreoplevelse. På forakslen er både Giulia og Stelvio udstyret med dobbelt wishbone affjedring med en såkaldt semi-virtual styreakse, der optimerer den hurtige og præcise styrerespons. På bagakslen har begge modeller en Alfa Romeo-patenteret fire en halv arms multilink løsning, der kombinerer sportslige køreegenskaber med komfort.

Integreret Bremse System (IBS): Er et elektromekanisk system, der kombinerer stabilitetskontrol og bremsesystem og sikrer øjeblikkelig bremserespons, gør bremselængden kortere og reducerer vægten betragteligt. Der ud over har Giulia og Stelvio Brake-by-wire for yderligere at lette bilerne og nedbringe kompleksiteten af komponenter. Begge modeller har et direkte styretøj og parret med en 8-trins ZF automatisk gearkasse med aluminiums skifte-padler bag rattet, er der lagt op til ufortyndet sjov bag rattet. Begge biler har diverse aktive elektroniske køreassistentsystemer til at assistere under kørslen.

Et simpelt og overskueligt modelprogram

Den nye Giulia og Stelvio har ligesom Tonale et meget enkelt modelprogram. Det består af to niveauer, Super og Ti. Super er basismodellen og kan opgraderes med Sprint Pack, der giver bilen et mere sportsligt udtryk. Ti har mere udstyr og har fokus på det elegante udtryk. Vil man tilføje mere sportslige egenskaber og karakter, kan man tilkøbe Veloce pack til Ti.

Der er tre motorer at vælge imellem: en baghjulstrukket 160 hestes diesel, en firehjulstrukket 210 hestes diesel og den lynhurtige firehjulstrukne 280 hestes benziner.

Competizione special series - Topmodellen der forener karakterfuldt design og præstationer

For at fejre den nye Giulia og Stelvio, introducerer Alfa Romeo topmodellen Competizione special series til glæde for dem, der ønsker hele Alfa Romeo-oplevelsen. Den er baseret på Veloce udgaven, og kan fås i alle motorvarianter. Med sin specielle Moon Light mat grå farve, mørke ruder og røde kalibrer skiller topmodellen sig ud, og Stelvio har i denne version 21” fælge. Der ud over har Competizione udgaverne Harman/ Kardon lydanlæg, læderindtræk med røde stikninger på sæder, instrumentbord og døre samt Competizione logoer på siden. Competizione special series har også som den eneste model i programmet Active Suspension. Systemet justerer elektronisk affjedringen efter forholdene og giver føreren af bilen mulighed for at justere affjedringen til sportslig eller komfortabel kørsel.

Det vides endnu ikke hvornår den nye Giulia og Stelvio kommer til Danmark.

Kategorier

Siden starten i Milano i 1910 har Alfa Romeo designet og fremstillet nogle af de mest stilfulde og eksklusive biler i bilhistorien. Denne tradition lever videre i dag, hvor Alfa Romeo fortsætter med at have en unik og innovativ tilgang til design af biler i premiumklassen.

Performance, lidenskab og design er grundpillerne i Alfa Romeo, som med smukke linjer forener mærkets rene og originale ånd samt motorsporthistorie. Efter mere end 30 års fravær fra F1 motorsport er Alfa Romeo tilbage i motorsportens elite med Alfa Romeo Sauber F1-team.

Alfa Romeo er en del af Stellantis, som designer, udvikler, fremstiller og sælger køretøjer og relaterede dele, tjenester og produktionssystemer over hele verden. Stellantis’ bilmærker omfatter Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS Automobiles, Fiat, Fiat Professional, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram og Vauxhall.

Hanne Langsig Sørensen

Pressekontakt Head of Group PR 21725172