Aller Media sætter fokus på digital sundhed til Folkemødet

Ida Auken, Imran Rashid, Katja Iversen, Andreas von der Heide, Lars Sander Matjeka, Rikke Hertz og mange flere er klar, når Aller Media inviterer indenfor til debatter, podcasts og talks i ”Grakoms Gårdhave” til Folkemødet 2019.

Igen i år deltager Aller Media på Folkemødet, hvor vi afholder skarpe debatter, spændende podcasts og inspirerende talks i ”Grakoms Gårdhave”, der sætter fokus på vigtige og aktuelle emner som digital sundhed, ligestilling, uddannelse og ikke mindst vores behov for varme, analoge fællesskaber i en digital tidsalder.

Fokus på digital sundhed

Vi er mere forbundet med hinanden end nogensinde før, men alligevel slår vi som samfund negative rekorder ift. stress, depression og ensomhed. Det er tendenser, som Allers store kvindestudie fra 2019, ’More About Women’, desværre underbygger. For her svarede hele 61 %, at de er bekymrede for påvirkningen fra de sociale medier, 41 % føler sig stressede i deres hverdag og 30 % oplever ensomhed som en bekymring i hverdagen.

Især unge piger er konstant i social, digital kontakt med både venner og medier i en rating-kultur, hvor de henter både inspiration og anerkendelse og dyrker deres sociale liv. I Allers store teenstudie fra 2018, ’All About Teens’, blev 12-17-årige pigers digitale medievaner og -adfærd kortlagt, og her viste undersøgelsen bl.a., at teenagepiger i gennemsnit bruger 1/3 af deres vågne tid digitalt. Og hele 64 % af de adspurgte teenagepiger svarede, at de ofte føler, at de bruger for meget tid på sociale medier.

Vores fokus i Aller Media er bl.a. at inspirere til vækst og bedre liv ved at engagere mennesker i levende fortællinger, bevægende oplevelser og mangfolkelige fællesskaber. Og derfor ønsker vi også at sætte ekstra fokus på de varme, analoge fællesskaber og digital sundhed, adfærd og udfordringer til Folkemødet 2019, som lige præcis kan medvirke til trivsel, mental velvære og fysisk sundhed for vores læsere, medarbejdere og kunder.

Sammen med adm. direktør i Aller Media, Lars Sander Matjeka, inviterer vi, fredag den 14. juni, læge og forfatter Imran Rashid, IT-ordfører Ida Auken og de to digitalt indfødte efterskoleelever Asta Kløve og Luka Winther Morris, fra Baunehøj Efterskole, indenfor i ”Grakoms Gårdhave” (#G34) til en snak om, hvilke konsekvenser de digitale fællesskaber har for vores fællesskaber i den ”virkelige” verden. Men også for at diskutere og undersøge, om medierne har et ansvar for at styrke mediebrugernes adgang til sunde digitale oplevelser, ægte relationer og varme analoge fællesskaber.

- Når vi inddrager eksperter og unge på denne måde, bliver det muligt for os at tage temperaturen på de digitale udfordringer og den digitale sundhed – ikke kun ud fra tal, bekymringer eller fornemmelser, men i fællesskab og i samtale om, hvordan det faktisk opleves i de unges egne liv, siger Lars Sander Matjeka, adm. direktør i Aller Media, og fortsætter:

- For det er jo derfor, vi er her – for at gå i dialog og for at blive endnu klogere på, hvordan vi kan engagere mennesker og bidrage til at skabe stærke, mangfolkelige fællesskaber og relationer, siger han om debatten, der finder sted kl. 09.00 fredag den 14. juni.

Relevante debatter og indslag i ”Grakoms Gårdhave”

Vores egne events afholdes i Allinges måske hyggeligste gårdhave: “Grakoms Gårdhave”, Havnegade 11 (#G34). Her bliver du en del af relevante debatter, podcasts og talks med interessante og kendte gæster med masser på hjerte. Kom og mød:

• Imran Rashid, læge og forfatter til bøgerne “Sluk” og “Offline”
  • Ida Auken, it-ordfører for Radikale Venstre
  • Andreas von der Heide, iværksætter og co-founder af Les Deux
  • Kajta Iversen, Årets Dansker 2018 og direktør i den internationale organisation Women Deliver
  • Lars Sander Matjeka, adm. direktør i Aller Media
  • Rikke Hertz, clairvoyant ledelsesrådgiver
  • Camilla Kjems, chefredaktør på femina og vært på podcasten Kloge Koner
  • Anne Axholm, chefredaktør på magasinet IN
  • Thomas Torp, direktør i Brancheforeningen Grakom

For yderligere oplysninger, kontakt kommunikationschef i Aller Media A/S, Magnus Hviid: +45 28 72 63 85 eller magnus.hviid@aller.com

Se hele programmet nedenfor.

_______________________________________________________________________________________________________

Program for Folkemødet 2019

Torsdag den 13. juni

15.00-15.45 Løft frem for loft: Hvordan uddanner vi os hele livet? Hos Krifa #G14.

4 ud af 10 danskere mener ikke, at de trænger til efteruddannelse. Det er bekymrende. Hvad gør vi?

I Krifas telt debatterer HR- & Kommunikationsdirektør i Aller Media, Jette Skeem, Krifas formand, Søren Fibiger Olesen, forsknings- og udviklingschef på VIA, Andreas Rasch og HR-chef i Nordea, Camilla Beckmann om, hvem der har ansvaret, om alle skal have samme adgang til efteruddannelse og hvordan man får danskerne med på vognen.

15.00-16.00 Fra nedslidning til holdbarhed hele arbejdslivet. I Finansteltet #G31.

Hvad skal der til for at skabe rammer og vilkår for holdbarhed gennem et helt arbejdsliv? Og betyder debattens store fokus på nedslidning, at vi utilsigtet kommer til at acceptere nedslidning som et givent grundvilkår ved det at gå arbejde?

Adm. direktør i Aller Media, Lars Sander Matjeka, deltager sammen med bl.a. Michael Budolfsen, næstformand i Finansforbundet, og Peter Gæmelke, bestyrelsesformand i Velliv Foreningen, i denne topaktuelle debat om nedslidning og tilbagetrækning, og hvad der skal til for at skabe rammer og vilkår for holdbarhed gennem et helt arbejdsliv.

18.00-19.00 Topledernes Topmøde. I Policy Group Teltet #G4.

Finans møder en række af erhvervslivets mest magtfulde topledere til en debat om vækst og velstand.

Finans sætter med et folketingsvalg som bagtæppe en håndfuld af dansk erhvervslivs mest magtfulde topledere stævne til en debat om, hvordan vi sikrer vækst og velstand i Danmark. Uden et frodigt dansk erhvervsliv, ingen velfærdsstat. Mød – udover Lars Sander Matjeka – også Anders Dam, Helle Thorning-Schmidt og en række af erhvervslivets øvrige topchefer.

Fredag den 14. juni

09.00-10.00 Analoge fællesskaber i krise: Har digitaliseringen skylden? I ”Grakoms Gårdhave” #G34.

Lars Sander Matjeka, læge og forfatter Imran Rashid, IT-ordfører Ida Auken og branchedirektør Thomas Torp diskuterer med panelets to digitalt indfødte efterskoleelever, Asta Kløve og Luka Winther Morris, fra Baunehøj Efterskole, hvilke konsekvenser de digitale fællesskaber har for vores fællesskaber i den virkelige verden. Moderator: Anne Axholm, chefredaktør på magasinet IN.

11.00-11.45 Kan du gøre det bedre end chefen? Hos Krifa #G14.

Dilemmaspil: Kom og vær med til at træffe de svære ledelsesmæssige beslutninger.

Krifa gentager succesen fra sidste år og inddrager publikum og panel i at finde gode løsninger på to nye, ledelsesmæssige dilemmaer. Sikres medarbejdernes trivsel bedst gennem en blød leadership-tilgang eller gennem mere klassisk management? Panelet består – udover Lars Sander Matjeka – af Gry Egstrup, vicedirektør i TDC Group, Henrik Ryberg, chef for Forsvarsakademiet og Søren Filbert, direktør i Krifa.

18.00-20.00 Talk og fredagsbar: Er fremtidens ledere spirituelle ledere? (talk fra kl. 18.00-19.00).

I ”Grakoms Gårdhave” #G34.

For 20 år siden var ledelse lig med kontrol, styring og iskolde KPI’er. I dag er det ord som intuition, empati og autenticitet, der karakteriserer fremtidens ledere og iværksættere.

Mød – udover Lars Sander Matjeka – spirituel ledelsesrådgiver og clairvoyant Rikke Hertz og iværksætter Andreas von der Heide til en debat om moderne ledelse, mental sundhed, spiritualitet og kunsten at lede med hjertet forrest. Vært: Camilla Kjems, chefredaktør på femina.

Lørdag den 15. juni

09.30-10.00 Hvad ville du gøre, hvis du var chefen? På Ledelsesscenen #C28

Hvordan håndterer du hverdagens ledelsesdilemmaer?

I bedste Mads og Monopolet-stil byder Lederne bl.a. Lars Sander Matjeka ind til debat om nogle af de mange situationer, lederlivet byder på, og som kan udfordre en som person og som leder. Her er der ingen direktionsbeslutning eller strategi at trække på, men kun ens egen ledelsesstil.

10.30-11.30 Kloge Koner Live fra Folkemødet: Kvinder der ændrer verden! I ”Grakoms Gårdhave” #G34.

- Alle vinder, når verden investerer i piger og kvinder, siger Katja Iversen, der blev kåret som årets dansker 2018.

Men hvad skal der til for, at vi får ligestilling ikke bare i Danmark, men i hele verden? Katja Iversen, direktør i den internationale organisation Women Deliver, har det som sin mission – og er lykkes med – at forbedre piger og kvinders rettigheder og muligheder, blandt andet med fokus på reproduktiv sundhed og uddannelse.

Mød Katja Iversen til en snak om ligestilling, magt, og hvordan kvinder og mænd skal samarbejde for at forandre verden. Vært: Camilla Kjems, chefredaktør på femina.

• Økonomi, finans

• policy group