​Alm. Brand opjusterer efter meget tilfredsstillende halvår

Resultatet for første halvår blev et overskud før skat på 370 mio. kr., hvilket er meget tilfredsstillende. Det forventede resultat for 2019 opjusteres derfor med 50 mio. kr.

Opjusteringen skyldes et bedre end forventet resultat i forsikring, og både pension og bank leverede resultater i tråd med forventningerne.

Forventninger til resultatet for 2019 opjusteres til 625-725 mio. kr. fra tidligere 575-675 mio. kr.

”Vi ser en markant stigende aktivitet i særligt banken, hvor antallet af kunder og nyudlån stiger. Det er meget positivt, at hovedparten af bankens nye kunder kommer fra vores andre forretningsområder forsikring og pension. Det viser, at vores strategi som finansiel helhedsrådgiver, hvor vi hjælper kunderne med alle deres finansielle behov, begynder at vise resultater,” siger adm. direktør i Alm. Brand Søren Boe Mortensen.

Forsikring: Få små- og storskader og høj kundeloyalitet
Forsikring fik et overskud for første halvår på 317 mio. kr., hvilket er bedre end forventet. Præmierne steg 1,6 % i forhold til samme periode året før. Kundefastholdelsen er fortsat på et højt niveau i begge segmenter.

Combined Ratio blev for halvåret 87,2 hvilket var positivt påvirket af afløbsgevinster og lave udgifter til små- og storskader. Til gengæld fik kunderne mere i erstatning til bygningsskader.

Pension: Bonusgrad fortsat robust trods faldende renter
Pensionsaktiviteterne leverede i første halvår et overskud på 50 mio. kr., og det er som forventet. Den stærkt faldende rente har betydet, at bonusgraden er faldet til 13,7, hvilket fortsat er tilfredsstillende og fortsat giver Alm. Brand mulighed for at kunne tilbyde konkurrencedygtige depotrenter til kunderne.

Bank: Kunderne strømmer til fra forsikringsforretningen
Banken fik et overskud på 31 mio. kr. efter de første seks måneder af 2019, og resultatet er positivt påvirket af stigende aktiviteter i Finansielle Markeder. Resultatet er desuden positivt påvirket af tilbageførte nedskrivninger.

Til gengæld påvirker de lave renter, hård konkurrence og større omkostninger til øgede lovkrav resultatet negativt.

Banken har i første halvår fået syv procent flere Pluskunder. Den stigende kundetilgang har betydet stigning i nye udlån. Til gengæld er det samlede nettoudlån stort set uændret, da danskerne sparer op, afdrager hurtigere på gælden og omlægger banklån til realkreditlån. Porteføljen af formidlede Totalkreditlån steg således med næsten 1 mia. kr. i første halvår 2019.

Læs selskabsmeddelelsen her

• bank