APCOA PARKING SIGER FARVEL TIL BETALINGSAUTOMATEN

APCOA PARKING SIGER FARVEL TIL BETALINGSAUTOMATEN

I disse dage starter en trinvis nedtagning af betalingsautomaterne på P-arealer administreret af APCOA PARKING, som bliver erstattet med et nyt, digitalt betalingssystem. Med tiden skal over halvdelen af betalingsautomaterne fjernes.

I mange år har betalingsautomaten haft monopol på de danske parkeringspladser, men som alt er blevet mere og mere digitalt, er nye betalingsmetoder kommet til, der har overhalet den gamle automat indenom.

En undersøgelse fra december 2021 om bilisters parkeringsvaner viser, at kun 32,8% af de adspurgte foretrækker at betale via en betalingsautomat, mens resten foretrækker digitale betalingsmetoder.

APCOA PARKING har således netop igangsat et stort projekt med det formål at erstatte hovedparten af selskabets betalingsautomater på parkeringspladser rundt omkring i Danmark med en fuldt digital løsning, hvor betalingen i stedet klares via mobiltelefonen gennem scanning af en QR-kode, som findes på pladsen.

”I bund og grund er betalingsautomater jo lidt et levn fra dengang, hvor alle gik rundt med mønter på sig. Derfor har vi længe arbejdet på at kunne tilbyde brugerne af vores parkeringspladser og -anlæg en ny, mere tidssvarende løsning som supplement til parkeringsappen,” siger Dan Kirk, der er chef for marketing, forretningsudvikling og kunderelationer hos APCOA PARKING Danmark.

EN TRYG UDRULNING

APCOA PARKING er i denne uge begyndt at fjerne betalingsautomaterne på fem parkeringspladser i københavnsområdet. Belært af de erfaringer, der høstes på de fem pladser, fortsætter nedtagningen derefter af fysiske automater og udrulningen af den nye, digitale måde at betale for sin parkering på.

”Trenden i samfundet i disse år er at gøre så meget som muligt digitalt og kontantløst, og digitale løsninger er i høj grad også et fokuspunkt for os. Det handler om at gøre det så nemt og convenient som muligt for brugerne at besøge vores parkeringspladser og -anlæg” understreger Dan Kirk.

Den nye betalingsmetode fungerer mere eller mindre som en gammeldags automat, hvor du efter at have parkeret din bil betaler for det antal timer, du har brug for parkering.

Eneste praktiske forskel sammenlignet med den fysiske automat er, at man skal scanne en QR-kode med sin smartphone, for at komme til den ”digitale automat” frem for at foretage indtastningen på en fysisk betalingsautomat. Dertil forsvinder også den fysiske parkeringsbillet i forruden.

”Alle skal føle sig trygge, så vi sørger selvfølgelig for at tage brugerne i hånden i overgangsfasen fra betalingsautomater til den digitale løsning. Derfor er vi i starten til stede med personale på pladserne, som kan guide de brugere, der har brug for hjælp,” siger Dan Kirk.

OGSÅ EN CO2-BESPARELSE

Dan Kirk understreger, at der også er et vigtigt klimamæssigt element i udskiftningen af de gamle betalingsautomater.

”Vi reducerer vores CO2-udslip ved at nedlægge automaterne og ikke købe nye, store metalkasser, som skal produceres, transporteres og serviceres,” siger Dan Kirk.

Selvom ambitionen er at fjerne så mange automater som muligt, vil det på bestemte pladser fortsat være muligt at betale gennem en automat. Af hensyn til f.eks. ældre bilister bliver enkelte betalingsautomater derfor bibeholdt blandt andet ved hospitaler.

Faktaboks:

Sådan betaler du for parkering uden at bruge betalingsautomat

1. Scan QR-kode
  2. Du sendes til en betalingsside på din smartphone.
  3. Her vælger du hvor lang tid, du vil parkere, og indtaster bilens registreringsnummer.
  4. Du vælger betalingsmetode
  5. Parkeringen starter, og du modtager en kvittering på mail
  6. Du kan forlade p-pladsen

Kategorier

APCOA PARKING Group er Europas førende parkeringsoperatør med 50 års brancheerfaring. Med sine 5.500 ansatte administrerer virksomheden mere end 1,5 millioner individuelle parkeringspladser på over 11.000 placeringer i 13 europæiske lande. Disse omfatter parkeringspladser ved 1.800 by- og indkøbscentre, 400 hoteller, 250 jernbanestationer, 150 hospitaler og over 60 europæiske lufthavne. Samlet set, dækker APCOA områder, som ligger i nærheden af 70% af befolkningen i APCOAs 13 lande. APCOA er med sin konsekvente "asset light"-forretningsmodel den pålidelige partner, der maksimerer værdien for private og offentlige ejendomsejere. Via sin åbne digitale platform, APCOA FLOW, forbinder virksomheden parkeringspladser på gaden, og væk fra gaden med kunder, partnere, forbrugere og deres køretøjer. Baseret på denne teknologi omdanner APCOA sine parkeringspladser til Urban Hubs, og leverer den fysiske og digitale infrastruktur til mobilitet, logistik, e-opladning og teknologibaserede tjenester. Kunderne drager fordel af innovative og praktiske oplevelser leveret af APCOA og deres partnere, der bruger parkeringspladserne til at levere deres tjenester. Det kommer også miljøet til gode, da virksomheden aktivt bidrager til reduktion af emissioner i byer ved at mindske trafikmængden til logistik og parkeringssøgetrafik. Ved at forbinde parkering, mobilitet og tjenester til bylivet er APCOA sat i stilling til at være en integreret del af det digitale og fysiske byøkosystem.

APCOA Marketing

Pressekontakt Marketing Department

APCOA PARKING administrerer parkeringsarealer overalt i Europa, og vi tilbyder skræddersyede løsninger og produkter til hver enkelt kunde og samarbejdspartner.

APCOA PARKING Danmarks viden og erfaring inden for parkeringsområdet er baseret på den specialviden vi har opbygget og fået om parkeringsbranchen i Danmark hen over de 25 år, som vi har administreret parkeringsarealer i Danmark. Derudover trækker vi samtidigt på den samlede viden og erfaring, der er i APCOA PARKING koncernen, som bygger på viden og indsigt fra de 13 europæiske lande, som APCOA PARKING er til stede i. Det medvirker til en unik indsigt i branchen og dens tendenser, både i Danmark men også i Europa, hvor APCOA PARKING er markedsledere inden for administration af parkering. Den viden og indsigt giver et utal af fordele for ejere af parkeringsarealer, da vi omsætter denne viden til innovative parkeringsløsninger- og produkter til gavn for vores kunder og deres parkanter samtidigt med, at det bidrager med fordele i form af indkøb, finansiel stabilitet og stor knowhow. APCOA PARKINGs filosofi er, at parkering skal være en behagelig og nem oplevelse for parkanterne, hvilket vi forholder os til ved at introducere løsninger som, udover parkering, også indtænke andre aspekter af parkantens liv i parkeringsprocessen. Navnet APCOA PARKING har gennem årtier været synonym for effektiv og professionel parkeringskontrol, og det er noget, som vi er meget stolte af.

APCOA PARKING Danmark A/S
Hjulmagervej 4B