Blot hver femte dansker har fokus på charterrejsens pakkerejsegaranti

Blot hver femte dansker har fokus på charterrejsens pakkerejsegaranti

Er uheldet på årets sommerferie ude, er pakkerejsegarantien det, der kan redde både økonomi og lidt af humøret igen. Men blot knap hver femte dansker (18 pct.) kærer sig om, om de er dækket af pakkerejsegarantien eller ej, når de planlægger deres rejse. Det viser en undersøgelse foretaget af Apollo blandt 1.000 danskere.

Sommerferien er købt og betalt, og hele familiens glædesbarometer er helt i top. Men pludseligt sker det uforudsete, og rejsen går i vasken. Flyselskabet går måske konkurs, ferielejligheden har haft en vandskade eller, der er sket noget helt tredje, som ødelægger ferien.

Kun blot knap hver femte dansker (18 pct.) er dog tilsyneladende bevidste om pakkerejsegarantien, når de bestiller en charterferie, hvor pakkerejsegarantien automatisk er inkluderet, fordi to eller flere rejseydelser købes af den samme leverandør.

Det viser en undersøgelse foretaget af Apollo blandt 1.000 danskere fra hele landet.

Vi regner med tryghed
Sidste år blev der lavet en lignende undersøgelse, der viste, at blot fire ud af ti danskere overhovedet ved, at pakkerejsegarantien eksisterer.

Endnu færre (18 pct.) har tilsyneladende denne særlige garanti, der gælder alle rejser, der er købt med fx fly, hotel, billeje eller udflugter inkluderet, in mente, når de bestiller deres ferie.

”Vi danskere er så vant til tryghed i stort set alt, hvad vi foretager os, at vi nok bare ikke tænker over, at det i sjældne tilfælde kan gå galt, og at vi risikerer, at det bliver rigtig dyrt for os, hvis endelig uheldet er ude. Og det sker! Det sker ikke tit. Men vi hører om uheldige episoder, hvor man fx har købt en rejse gennem en udenlandsk udbyder, og når så det selskab eller en underleverandør ikke kan levere, så er det surt tjente penge, der ryger lige ned i afløbet,” forklarer Glenn Bisgaard, kunde- og kommunikationschef hos Apollo.

Køb dansk, og invester fem minutter
Når pris, beliggenhed og størrelsen af poolen på hotellet er tjekket, er det blot et lille ekstra tjek, der skal til for at sikre, at ferien ikke er på styr.

”I Danmark er vi utroligt mange rejseudbydere, der er medlem af Rejsegarantifonden, som går ind og dækker, hvis noget skulle gå helt galt. Så det kræver blot, at man tjekker, om den rejseudbyder, man har tænkt sig at købe igennem, er medlem. Derudover kan jeg kun opfordre til at købe dansk. Her skal man være opmærksom på, at selvom en rejsearrangør har en .dk-adresse, behøver denne ikke at være dansk. Men alt i alt tager det måske fem minutter at finde ud af, og det er fem minutter godt givet ud,” mener Glenn Bisgaard.

Generelt gælder det desuden, at man, hvis man oplever uheldige episoder i forbindelse med en rejse, skal frembringe sin klage med det samme, hvis man mener, der er tale om en mangel.

Tags

Glenn Bisgaard