Apotekets mundbind er de første med allergicertificering fra AllergyCertified

Apotekets mundbind er som de første blevet blåstemplet af AllergyCertified. Flere danskere har under covid-19-pandemien oplevet at få irriteret hud eller udslæt omkring munden og næsen ved brug af mundbind. Det blå AllergyCertified-mærke på emballagen vil nu gøre det nemmere for forbrugerne at træffe et allergivenligt valg.

Apotekets mundbind er de første med AllergyCertified-mærkning

Før covid-19-pandemien var mundbind til den almindelige forbruger ikke en standardvare. Det blev der vendt op og ned på i 2020, hvor værnemidler blev en del af dagligdagen. Mundbind kommer i kontakt med huden, og derfor har det været vigtigt for Apotekets at tilbyde et effektivt og sikkert produkt med minimal risiko for at forårsage allergiske hudreaktioner.

”Apoteket er det naturlige sted at købe tryghed, så da situationen i 2020 førte til, at apotekerne introducerede deres eget mundbind, var det afgørende for os at komme med et sikkert kvalitetsprodukt”, udtaler Jun Rosendahl, direktør i Apotekernes A.m.b.a, som udvikler og markedsfører apotekernes eget brand, Apotekets. Han fortsætter: ”Pludselig havde alle brug for håndsprit og mundbind. Apotekets Alcogel var en etableret håndsprit-klassiker, men mundbind havde ikke tidligere været efterspurgt til daglig brug. Apotekets Mundbind type IIR kom på hylderne i september. Vi ville gerne have haft en allergicertificering straks, men i modsætning til cremer og håndsprit var mundbind i den sammenhæng et nyt og uprøvet område. Derfor er vi utroligt stolte af, at Apotekets Mundbind nu som de første er sluppet gennem nåleøjet hos AllergyCertified, der har konstateret, at Apotekets Mundbind er fri for allergifremkaldende og klassificerede hormonforstyrrende eller kræftfremkaldende indholdsstoffer”.

Omfattende kontrolprocedure hos AllergyCertified

Hos AllergyCertified er de også meget glade for, at det nu i samarbejde med Apotekets er lykkedes at få certificeret et mundbind, der lever op til AllergyCertified’s skrappe krav. Et CE-mærket mundbind skal kunne dokumentere bl.a. filtreringsgrad og åndbarhed, men der er ikke lovkrav om at oplyse fuld deklaration, som man kender det fra kosmetikprodukter.

Ewa Daniél, der er toksikolog hos AllergyCertified, fortæller: ”Det kan være svært for personer med allergi at undgå stoffer, de ikke tåler, når de ikke kan se, hvad et mundbind indeholder. Og for en allergiker kan der være flere udfordringer. Blot for at nævne nogle stykker kan der være kolofonium og formaldehyd i limen, latex i elastikkerne, nikkel i næsebøjlen og kobolt i det blå yderlag”.

Apotekets Mundbind er dog ikke kun tjekket for allergifremkaldende stoffer. AllergyCertified har også undersøgt de sundhedseffekter, der ellers kan være ved brug af mundbindet, helt ned til råvareniveau. ”For at nævne et eksempel er det ikke nok for os at vide, at der er anvendt blåt farvestof i det yderste lag. Vi er nødt til at kende sammensætningen 100% og vide alt om, hvad der er tilsat til farvestoffet, så vi kan sikre os, at der ikke er tilsat noget, som kan have uønskede sundhedseffekter”, forklarer Ewa Daniél.

Hudproblemer ved brug af mundbind

Vi har nu i flere måneder brugt mundbind i det offentlige rum, og en del mennesker har oplevet, at huden inde bag masken bliver rød og irriteret. I nogle tilfælde skyldes det en allergisk hudreaktion, der er forårsaget af et eller flere indholdsstoffer i mundbindet. Nu kan muligheden for at vælge et allergicertificeret produkt øge forbrugerens tryghed.

I andre tilfælde kan der opstå en akne-lignende tilstand, fordi huden er lukket inde i et fugtigt miljø i lang tid ad gangen. Det skyldes ikke allergi og vil derfor kunne opstå, selvom man anvender allergicertificerede mundbind.

Fakta om Apotekets Mundbind

Apotekets Mundbind er 3-lags mundbind til éngangsbrug. De er klassificeret som type IIR, som er den højeste standard for mundbind, og har en bakteriel filtreringseffektivitet på ≥98%. De er stænkresistente og har et ekstra lag, der beskytter mod spytpartikler. Apotekets Mundbind beskytter således både brugeren selv og personer i nærheden af brugeren mod spredning af bakterier og virus via åndedræt, hoste og nys. Apotekets Mundbind har bløde, latexfri øreelastikker og fleksibel, nikkelfri næseklemme, der er let at tilpasse. AllergyCertified.

• Sundhed, sundhedsvæsen, lægemidler

Apotekernes A.m.b.a. er et andelsselskab ejet af Danmarks apotekere. Vi udvikler, indkøber og markedsfører Apotekets, apotekernes eget brand til personlig pleje, sundhed og velvære.

Vivian Lærkegård

Pressekontakt Kommunikationsansvarlig