17 millioner Matilde kakaomælk får fastgjorte skruelåg efter EU-krav

17 millioner Matilde kakaomælk får fastgjorte skruelåg efter EU-krav

Fra i dag sidder plastskruelåget på alle 1-liters kartoner fra Esbjerg Mejeri fast på kartonen, heriblandt på den populære 1-liters Matilde kakaomælk. Initiativet tager afsæt i et EU Direktiv, hvis krav om fastgjorte plastlåg træder i kraft den 3. juli 2024. Som det første Arla-mejeri er Esbjerg Mejeri dog allerede nu klar til at anvende de nye fastgjorte plastskruelåg i sin produktion med det formål, at lågene indsamles som affald og ikke havner i naturen.

Efterårsferien kalder på familiehygge med boller, brætspil og varm kakao med flødeskum. Og i år vil børn og voksne over hele landet finde en lille ændring på deres Matilde kakaomælk.

Fra i dag vil alle 1-liters kartoner med plastskruelåg fra Esbjerg Mejeri nemlig have fastgjorte låg, da det som det første mejeri er klar til at sætte nye, fastgjorte låg i produktion efter EU-krav.

Kravet tager afsæt i et EU-direktiv og betyder, at alle drikbare produkter med plastlåg på op til tre liter skal have fastgjorte skruelåg fra den 3. juli 2024 for at sikre, at lågene bliver indsamlet som affald og dermed kan genanvendes sammen med resten af emballagen.

Dette implementeres dog allerede nu hos Arla-mejeriet Esbjerg Mejeri halvandet år før kravet træder i kraft. Og det gælder blandt andet skruelåget på mejeriets årlige produktion af 17 millioner 1-liters Matilde kakaomælk.

”Vi er godt i gang med at implementere de fastgjorte skruelåg på en lang række af vores produkter. Det sker samtidigt med, at vi løbende arbejder på andre tiltag, som gør vores emballager mere bæredygtige, og som gør det nemmere for forbrugerne at sortere emballagerne korrekt. Det kræver tid at implementere de nye låg, og derfor er vi glade for, at vi nu er klar med fastgjorte låg på blandt andre Matilde kakaomælk og langtidsholdbar mælk,” siger Morten Boye, som er marketingdirektør i Arla Danmark.

Over 1.300 varenumre får nye skruelåg inden 2024
Hos Arla omfatter det nye direktiv mere end 1.300 varenumre og 100 pakkelinjer på tværs af mejerier og landegrænser, herunder blandt andet mælk, kakaomælk, drikkeyoghurt og plantebaserede drikke.

Og i løbet af det næste halvandet år vil danskerne også møde fastgjorte skruelåg på blandt andet drikkeyoghurt og mælkeprodukter.

Arlas forventning er, at størstedelen af produkterne med fastgjorte skruelåg kommer på markedet i løbet af 2023.

"I Arla arbejder vi hele tiden på at producere mere bæredygtige mejeriprodukter til forbrugerne. Og de fastgjorte låg kan forhåbentlig bidrage til, at lågene sorteres i den rette skraldespand frem for i naturen, og at de dermed kan genanvendes. Derfor håber vi, at forbrugerne tager godt imod de nye låg, selvom de måske godt kan være en smule besværlige her i starten,” siger Morten Boye.

Fakta

• Alle 1-liters produkter i brik med skruelåg fra Esbjerg Mejeri omfattes nu af EU Direktivet. Dette gælder i omegnen af 53.000.000 1-liters produkter om året baseret på de seneste 12 måneder.
  • Antal producerede Matilde kakaomælk 1-liters på tværs af de tre varianter Original, Øko og Premium de seneste 12 måneder er cirka 17.000.000 stk. i Danmark.
  • Ændringen sker på baggrund af et EU Direktiv om blandt andet fastgørelse af plastlåg, som træder i kraft den 3. juli 2024.
  • Inden 2024 vil Arla også implementere de fastgjorte skruelåg på blandt andet drikkeyoghurt og mælkeprodukter.
  • Arla har en ambitiøs emballagestrategi, hvor andelsmejeriet løbende arbejder på at implementere genanvendelige materialer og mindske brug af plast. Konkret har Arla en ambition om fuld cirkularitet gennem 100 % genbrug og 0 % virgin fossil plast.

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8900 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.