Hotel Kong Arthur har fået nyt liv - En nyfortolkning af klassisk dansk design

Hotel Kong Arthur har fået nyt liv - En nyfortolkning af klassisk dansk design

Hotel Kong Arthur har været igennem en grundlæggende opdatering de sidste par år. Der er kommet en fløj til, 64 ekstra værelser, en ny gårdhave og en indgang mod Vendersgade. Morgenmadsrestauranten blev færdig for et par år siden, og nu er også lobby, bar og velkomstområde ombygget og løftet, så det svarer til brandet. Hotel Kong Arthur har fået nyt liv efter denne store og gennemgribende renovering.

Ombygningen har været meget omfattende, startende med at alt i bygningen blev taget ud, og en ny forbindingsgang mellem bygninger og gårdhaver blev anlagt. Derefter blev rummene bygget op fra bunden igen med ny elektricitet, rørføring, gulve og vægge.

Det kreative designfirma OEO studio har fortolket brandet og skabt designet med udgangspunkt i et samarbejde med Arthur Hotels ejere. Der er lagt vægt på at nyfortolke begrebet klassisk dansk design og sætte det ind i en nutidig kontekst. Høje paneler, sildebensparket, kalkmaling i en varm farvepalette, granit og marmor. Der er brugt specialdesignede løsninger, som er unikke for hotellet fra lamperne på væggen til reoler, baren og ikke mindst i velkomstområdet.

- Den primære design driver i projektet var ‘mennesker’, og hvordan vi skaber nogle rammer, som favner på tværs af kultur, alder og forskellige behov. Hvor man føler sig afslappet, hjemme og velkommen (Thomas Lykke, OEO studio).

Designet virkeliggør Arthur Hotels mantra ‘Come as a guest - leave as family’ i for et hotel så vigtige områder som velkomst- og opholdsrum.

- I forbindelse med ændringen af lobbyområdet, ønskede vi at fjerne receptionens skranke, at fremhæve det hjemlige, at kunne møde gæsten med åbne arme og vise endnu mere omsorg og derved være endnu mere på forkant i forhold til, hvilke behov gæsten har i løbet af sit ophold på vores hotel (COO, Helle Bisholm).

Den tidligere receptionsskranke er væk og kommer ikke igen. Velkomstområdet er indbydende - et rum, hvor man er sammen uformelt og får sig en snak og en forfriskning. Når gæsterne ankommer, bydes de hjerteligt velkommen og behøver kun at bruge kort tid eller slet ingen på det administrative i forbindelse med check-in. Arthur Hotels forventer, at de fleste formaliteter er klaret allerede inden ankomsten med app’en Aeroguest, der giver gæsterne mulighed for checke ind et par dage i forvejen.

Ombygningen er i høj grad lykkedes. Hotel Kong Arthur fremstår i dag som et nyt hotel - bortset fra en mindre del af værelserne, som opdateringen endnu ikke er nået omkring. Hotellet er indbegrebet af et rigtigt københavnerhotel med klassisk dansk design.

OM ARTHUR HOTELS
Arthur hotellerne er mindre, bæredygtige og lokale hoteller med en uformel atmosfære. Arthur Hotels er paraplyen over Hotel Kong Arthur, Ibsens Hotel, 3 travle restauranter, en labyrint af gårdhaver, en spa og et konferencecenter, alt sammen ved Nørreport midt i København.