Århus Universitetshospital er klar til det store strømnedbrud

Det er et kæmpe og kompliceret arbejde at sikre nødstrøm overalt på et stort hospital med både nye og gamle bygninger. Atek har leveret fire store generatoranlæg, generatortavler og hovedtavler til Aarhus Universitetshospital, Nørrebrogade, så patienterne kan føle sig helt trygge.

Husker du 23. september 2003? Det var dagen, hvor en kædereaktion af fejl satte Sjælland og Sydsverige i stå i timevis. Dagen for det store strømnedbrud.

Ole Bjerregaard Jacobsen og Hans Hagelkvist Bloch husker dagen tydeligt. Som henholdsvis teknisk souschef og maskinmester på Aarhus Universitetshospital var de i første omgang bare glade for, at de befandt sig på den anden side af Storebælt! Men strømnedbruddet blev også startskuddet for en gennemgribende opgradering af nødstrømsanlægget på Aarhus Universitetshospital.

- Strømnedbruddet var et wake-up-call for politikerne.

På det tidspunkt var kun cirka 30 procent af Århus Universitetshospital dækket af nødstrøm. Selvfølgelig havde vi sørget for intensivafdelinger og operationsstuer, men alting er alligevel flettet så meget ind i hinanden, at man bl.a. ikke kan operere, hvis computersystemerne er nede, siger Ole Bjerregaard Jacobsen.

Generatoranlæg i flaskerum
Løsningen blev at supplere tre gamle generatoranlæg med otte nye generatoranlæg, hvoraf Atek har leveret fire af anlæggene inkl. generatortavler og hovedtavler: To generatoranlæg på 1.000 KVA og to generatoranlæg på 800 KVA med tilhørende tankanlæg. Sammen sørger de 8 generatoranlæg for, at Aarhus Universitetshospital er 100 procent dækket med nødstrøm. Dog er der ikke 100 procent redundans på anlæggene.

- Det er ikke fysisk muligt med så stort et hospitalsområde, som vi dækker. Men vi har redundans på alle kritiske hospitalsfunktioner, f.eks. hele den kliniske del, siger Ole Bjerregaard Jacobsen.

Han er bekendt med Ateks nødstrømsløsning på Hillerød Hospital, hvor man valgte at gå fra en decentral løsning til en central løsning med tre generatoranlæg og distribution af nødstrømmen via højspændingskabler og transformatorstationer, bl.a. for at opnå 100 procent redundans på generatoranlæggene.

- Den løsning ville vi ikke have plads til. Hverken et centralt anlæg eller de tilhørende transformatorstationer. Aarhus Universitetshospital har bygninger helt tilbage fra 1893, så det har været udfordring at få plads til nogle af de nye generatoranlæg. F.eks. er det ene af Ateks generatoranlæg placeret i et tidligere flaskerum, siger Ole Bjerregaard Jacobsen.

Stor installation med god kvalitet
Apropos udfordring peger han på udskiftningen af hovedtavlerne som den største opgave i projektet. I flere tilfælde har det været nødvendigt at etablere midlertidige hovedtavler, mens afgangene blev skiftet en for en.

- Det kræver, at man som bygherre kender sit hus, men det kræver også, at man som leverandør kender sine produkter. Og der har vi haft et rigtig godt samarbejde med Atek, siger Ole Bjerregaard Jacobsen.

Hans Hagelkvist Bloch supplerer:
- Ja, de ved, hvad de har med at gøre. Det værste er en leverandør, som dybest set bare er forhandler uden at kende sine produkter, siger han og fortsætter:

- Atek har håndteret de store installationer professionelt og med en god kvalitet. Og det er allerede testet i praksis, for lige efter at installationen var færdig, stod en nærliggende transformator af.
Ole Bjerregaard Jacobsen ser også Ateks leverance i et større perspektiv.

- Driftssikre nødstrømsanlæg betyder meget for et hospital i forhold til Den Danske Kvalitetsmodel, der bl.a. skal forebygge fejl, som koster liv, livskvalitet og ressourcer. I sidste ende handler det om patienternes ve og vel.

• Miljøteknik, genbrug

• driftsoptimering
  • nødstrømsanlæg
  • strømsikkerhed på sygehuse