Der bør ikke indføres 4-årige bachelor-uddannelser, siger akademidirektør Lia Leffland i ATV's kommentar til Kvalitetsudvalgets rapport.

​ATV: Kvalitetsudvalget viser behovet for at satse på tekniske og naturvidenskabelige uddannelser

ATV kan tilslutte sig mange af anbefalingerne i Kvalitetsudvalgets afsluttende rapport, men der er også forslag, som ikke bør gennemføres.

”Jeg glæder mig over, at udvalget i kapitlet om dimensionering af uddannelserne foreslår, at det skal ske på et solidt fagligt grundlag og på flere parametre. Det svarer godt overens med anbefalingerne i ATV’s rapport om et uddannelsesbarometer, der udkom for nyligt,” siger ATV’s direktør Lia Leffland.

”Til gengæld er det ikke nogen god ide at indføre fireårige bacheloruddannelser, fordi den struktur ikke passer til den struktur, som Danmark selv har været med til at indføre på europæisk plan. Fremtidens uddannelser skal kunne matche et internationalt arbejdsmarked, og danske studerende vil få sværere ved at studere i udlandet, hvis man ændrer bacheloruddannelsen til at blive fireårig,” siger Lia Leffland, direktør i ATV.

Natur- og teknikfag bør styrkes
”Det fremgår af rapporten, at ledighedsprocenten for nyuddannede er lav blandt ingeniører og naturvidenskabelige dimittender, selv om der er sket en kraftig stigning i antallet af studerende på disse uddannelser. Det indikerer, at det danske samfund bør satse mere på disse uddannelsesretninger,” siger Lia Leffland, direktør for ATV.

”Man behøver altså ikke være bange for overuddannelse, så længe de unge vælger de uddannelser, hvor der er efterspørgsel efter deres kompetencer, og danske virksomheder sukker efter flere ingeniører og naturvidenskabeligt uddannede. Derfor bør man satse massivt på teknat-uddannelserne, når diskussionen om fremtidens dimensionering og finansiering skal udmøntes i politisk handling,” fastslår Lia Leffland, direktør for ATV.

Lia Leffland, akademidirektør for ATV, telefon 41 17 59 59

Lia Leffland