Formand for priskomiteen Niels Chr. Nielsen har overrakt Den danske polymerpris – ATV | Elastyrenprisen på 100.000 kr. til Lektor Henrik Birkedal, INANO og Institut for Kemi på Aarhus Universitet.   Foto: Tom Jersø
Formand for priskomiteen Niels Chr. Nielsen har overrakt Den danske polymerpris – ATV | Elastyrenprisen på 100.000 kr. til Lektor Henrik Birkedal, INANO og Institut for Kemi på Aarhus Universitet. Foto: Tom Jersø

Den danske polymerpris – ATV | Elastyrenprisen 2019 til lektor Henrik Birkedal

Den internationalt anerkendte kemiforsker Henrik Birkedal tildeles Den danske polymerpris – ATV | Elastyrenprisen 2019. Prisoverrækkelsen fandt sted på ATV’s – Akademiet for de Tekniske Videnskabers – årsmøde.

Lektor Henrik Birkedal, INANO og Institut for Kemi på Aarhus Universitet, er dette års modtager af Den danske polymerpris – ATV | Elastyrenprisen. Prisen blev overrakt på ATV’s årsmøde i DGI-byen den 7. maj. I begrundelsen for at tildele prisen hedder det:

”Henrik Birkedal er internationalt yderst anerkendt og førende inden for sin forskning, specielt inden for forskning i og udvikling af selvhelende polymergeler. Hans forskning har industrielle anvendelsesmuligheder og anvendes i spin off-virksomheden Bioco Medico, som er stiftet af ham selv.”

Priskomiteen fremhæver desuden Henrik Birkedals omfattende videnskabelige produktion med et meget højt citationstal samt hans fokus på at uddanne studerende og formidle viden både i forskningsverdenen og til bredere kredse.

”Han har stået for uddannelse af et meget stort antal studerende og ligger meget stærkt i forhold til formidlingen af sin forskning i TV, radio og videnskabelige tidsskrifter.”

Pris for nytænkning og markante resultater
Den danske polymerpris – ATV | Elastyrenprisen er på 100.000 kroner og gives til en forsker, der har udmærket sig gennem nytænkning og markante resultater inden for kemisk forskning i og udvikling af syntetiske eller biologiske polymerer til medicinsk anvendelse – herunder arbejde inden for elastomere materialer.

Prisen er indstiftet efter ønske af afdøde ATV-medlem, civilingeniør Torbjørn Grenness. ATV’s præsidium uddeler prisen efter indstilling fra en komité af eksperter inden for polymerteknologi. Kandidater fra forskningsinstitutioner og virksomheder kan komme i betragtning.

Niels Chr. Nielsen, formand for priskomiteen, teknisk direktør for Nanonord A/S, T: 28 99 25 41
Henrik Birkedal, lektor ved AU, T: 22 50 84 75