Ny hub for Indiens grønne omstilling bliver med ATV som partner

Ny hub for Indiens grønne omstilling bliver med ATV som partner

Akademiet for Tekniske Videnskaber, ATV, skal over de næste to år opbygge samarbejdet med det indiske sociale innovationsnetværk echo network. Sammen med echo network og Innovation Center Denmark i Indien skal ATV etablere en platform, hvor danske, indiske og internationale forskere bidrager til at løse Indiens udfordringer inden for grøn omstilling.

”echo network er et helt unikt koncept, hvis formål er at ændre den måde hvorpå videnskab er indlejret i samfundet både i Indien og, håber vi, i verden. Vi har etableret et finmasket netværk i Indien, der tillader vidensdeling og fællesskaber på tværs af sektorer i samfundet, der er relevant for de problemstillinger, som vi arbejder med. Det naturlige næste skridt i vores udvikling var at etablerede en stærk international hub, der gør det muligt for internationale aktører at deltage i og lære fra vores indsats i Indien. Valget af ATV som vært for det arbejde lå ligefor; vi har fra begyndelsen haft danske eksperter involveret i vores aktiviteter, og de har udmærket sig ved at forstå og værdsætte echo network’s specielle opgave og udgangspunkt. Derudover udgør det dansk-indiske grønne strategiske partnerskab et fantastisk momentum, som jeg forventer, vi kan udnytte til at udvide dansk-indiske relationer inden for forskning, uddannelse og innovation med fokus på bæredygtighed og grøn omstilling,” siger Shannon Olsson, nuværende Global Director, echo network.

Det er en bevilling fra Novo Nordisk Fonden på 2 millioner kroner, der lader ATV ansætte echo networks leder, Shannon Olsson, som leder af echo network’s internationale hub. Den nye hub får hjemsted i ATV, og arbejdet fokuserer i første omgang på at engagere danske universiteter og forskere i konkrete samarbejdsprojekter mellem Indien og Danmark.

Indiens grønne omstilling vedrører os alle

De dansk-indiske relationer er under hastig udvikling i disse år. I 2020 blev der indgået et grønt strategisk partnerskab, og Mette Frederiksen mødtes i 2021 med Premierminister Modi. ATV har været med fra start og besøgte Indien i 2019 med en større delegation og udgav efterfølgende rapporten Mulighedernes Indien.

”Jeg er utrolig glad for, at Novo Nordisk Fonden har valgt at støtte vores samarbejde med echo network. Da vi besøgte Indien i 2019, stod det med det samme klart, at Indiens bæredygtighedsudfordringer er så store, at verdens samlede bæredygtighed på sin vis afhænger af, at Indien lykkes med sin grønne omstilling. Derfor er det også glædeligt, at Indien i løbet af de seneste par år har igangsat flere programmer, der styrker landets bæredygtige udvikling. Det er en spændende udfordring og læringsmulighed for ATV og vores medlemmer at samarbejde med echo network om det arbejde,” siger akademidirektør Lia Leffland og fortsætter:

"echo network er igangsat af den indiske regerings Principal Scientific Advisor for at sikre to ting: for det første, at forskning bidrager positivt til Indiens grønne omstilling, og at konkrete projekter på landet og i byerne er drevet af den bedste og nyeste viden indenfor området. For det andet, at indisk viden og kompetencer indenfor bæredygtighed bredt forstået og specifikt inden for regenerativt landbrug, One Health og økosystemer knyttes til de stærkeste og bedste vidensmiljøer internationalt. Det er de opgaver, som vi skal hjælpe echo network med at lykkes med.”