Jukka Pertola er valgt som tiltrædende præsident for ATV. Han overtager præsidentposten om et år.

​Siemens-direktør Jukka Pertola bliver præsident for ATV

ATV har på sit årsmøde valgt tre nye medlemmer til Akademiets bestyrelse, præsidiet. Jukka Pertola, der er adm. direktør for Siemens A/S, er valgt til posten som tiltrædende præsident og overtager dermed præsidentposten om et år. Jukka Pertola er civilingeniør og har taget flere lederuddannelser. Han har over 20 års erfaring med virksomhedsledelse og sidder endvidere i en række bestyrelser.

”Jeg glæder mig til gennem ATV at sætte Science og Engineering højt på dagsordenen i den offentlige debat og med konkrete projekter ude i virksomhederne og forskningsmiljøerne. Vi skal fremme omstillingen til et digitalt samfund, et Smart Society, og så har ATV en særlig vigtig opgave med at styrke natur- og teknikfagene i uddannelsessystemet,” siger Jukka Pertola, tiltrædende præsident for ATV.

Ny vicepræsident og præsidiemedlem
Professor Frede Blaabjerg, Aalborg Universitet, blev på årsmødet valgt til ny vicepræsident og afløser dermed Director Stig P. Christensen, SPCadvice på posten.

Endvidere er Program Manager Nickie Spile, Novo Nordisk Fonden, valgt ind i præsidiet, hvor hun afløser EU Deployment Lead Anne-Marie Levy Rasmussen, GlaxoSmithKline Pharma A/S.

Carsten Orth Gaarn-Larsen fortsætter som præsident for ATV i det kommende år og ser frem til samarbejdet i den sidste del af valgperioden:

”Med Jukka Pertola, Frede Blaabjerg og Nickie Spile i præsidiet står ATV ekstra godt rustet til de kommende års indsats for at styrke teknologiudviklingen, så Danmark kommer med i den teknologiske verdenselite. Vi skal gennem Akademiet skabe gode rammer for virksomheder, forskningsinstitutioner og vidensmiljøer til gavn for hele det danske samfund,” siger Carsten Orth Gaarn-Larsen, præsident for ATV og CEO, CLEAN.

Mødestedet for virksomheder og universiteter
ATV’s præsidium afspejler Akademiets medlemssammensætning med en ligelig fordeling mellem virksomheder og forskningsinstitutioner:

• Præsident for ATV, CEO Carsten Orth Gaarn-Larsen, CLEAN
  • Tiltrædende præsident for ATV, adm. direktør Jukka Pertola, Siemens A/S
  • Vicepræsident for ATV, professor Frede Blaabjerg, Aalborg Universitet
  • Formand for ATV’s Partnerkomité, Group Senior Vice President Lars Bang, H. Lundbeck A/S
  • Senior Vice President Helle Vang Andersen, COWI
  • Prorektor Thomas Bjørnholm, Københavns Universitet