Teknologiledere udpeger 12 kritiske teknologier for Danmark

Teknologiledere udpeger 12 kritiske teknologier for Danmark

Akademiet for de Tekniske Videnskaber udpeger i ny rapport 12 teknologier, som vurderes afgørende for Danmarks økonomi, konkurrenceevne og sikkerhed.

Danmark befinder sig i et globalt kapløb om at udvikle teknologiske løsninger til fremtidens samfund. Sikkerhedspolitik, geopolitik og velfærdspolitik hænger i dag uløseligt sammen med kampen om at levere fremtidens grønne løsninger. Teknologi har dermed fået en langt mere akut og kritisk rolle i den nye verdensorden.

På den baggrund udkommer Akademiet for de Tekniske Videnskaber (ATV) med rapporten Strategiske teknologier for Danmark. I den udpeger akademiets medlemmer 12 teknologifelter, der vil være kritiske for Danmarks fremtid.

De 12 teknologifelter er:

1. Vedvarende energi
  2. Energilagring og -konvertering
  3. Landbrugsteknologi
  4. Grøn transport
  5. Biomedicinske teknologier
  6. Nye ingredienser og proteinkilder
  7. Bioteknologisk produktion
  8. Bioenergi og bæredygtige brændstoffer
  9. Robotteknologi
  10. Kvanteteknologi
  11. Data Science
  12. Smart infrastruktur

”De 12 teknologifelter er ATV’s bud på, hvordan Danmark bedst konkurrerer i den globale kamp om teknologiudvikling. Nu er det vigtigt, at politikerne får lavet en langsigtet strategi, som understøtter forskning, udvikling, implementering og eksport inden for disse teknologifelter,” Carsten Toft Boesen, CEO, NIRAS og præsident for ATV.

Som baggrund for identificering af teknologifelterne har ATV bl.a. screenet 25 internationale analyser af globalt kritiske teknologier. Herunder den australske tænketank Australian Strategic Policy Institute, ASPI’s Critical Technology Tracker. En rapport, som i foråret vakte global opsigt med en stor international kortlægning, der viste, at Kina er i front inden for 37 ud af 44 kritiske teknologier.

Den endelige udvælgelse af teknologierne er foretaget af ATV’s medlemmer, som er nogle af Danmarks stærkeste teknologiledere fra erhvervslivet, universiteterne, de store danske fonde samt offentlige og private institutioner og organisationer.

Rapporten Strategiske teknologier for Danmark præsenteres på Teknologisk Topmøde i København tirsdag den 21. november.

Find hele rapporten her

Citater fra medlemmer af Guidekomité, der står bag ATV-rapporten

”Danmark er organisatorisk, kulturelt og socialt i en unik position til at agere sandkasse for verdens omstilling til fossilfrie teknologier. Vi har i Danmark været verdensledende i mange år inden for vindteknologi. Jeg mener, at vi har forudsætningerne for at kunne gøre det igen inden for andre områder, som fx Power-to-X og hydrogenproduktion, ligesom vi også har stærke forudsætninger for at omstille landbruget.” – Michael Hauschild, professor, DTU Sustain

”Danmark er ekstremt stærk inden for bioteknologi og biomedicin. Det er en tradition, der går mere end 100 år tilbage, og som vi fortsat har dyrket på såvel universiteterne som i virksomhederne. Hvis vi skal holde på den teknologiske knowhow i Europa, skal det være attraktivt at skalere teknologien her. Vi skal derfor dyrke sandkassemiljøer og tilbyde adgang til ellers kapitalintensive testfaciliteter til skalering for ny innovation.” - Claus Crone Fuglsang, Executive Vice President, Novozymes

”Jeg tror, at vi er nødt til at begynde at italesætte den digitale omstilling som den nye industrielle revolution. De digitalt understøttede teknologier bliver drivkraften på en lang række løsninger på store samfundsudfordringer, herunder også på klimakrisen, vores fremtidige konkurrenceevne og sikringen af vores velfærdssamfund.” - Lisbeth Knudsen, strategidirektør, Altinget og Mandag Morgen

ATV er en uafhængig, medlemsdrevet tænketank. Akademiet arbejder for, at Danmark skal være en af fem førende Science & Engineering-regioner i verden – til gavn for kommende generationer. For at gøre dette mål til virkelighed gennemfører ATV aktiviteter, der skaber konkret værdi for virksomheder og for samfundet. I kraft af sine 800 medlemmer har Akademiet særlige forudsætninger for, at anbefalinger og viden fra projekter bliver anvendt og implementeret i virksomhederne og vidensmiljøerne.