90 år gammel historie bag Audis fire ringe

90 år gammel historie bag Audis fire ringe

De fire sammenhængende ringe, der i dag er AUDI AGs varemærke, så dagens lys i 1932, hvor Audi Union AG blev grundlagt den 29. juni som en fusion mellem fire tidligere uafhængige bilproducenter: Audi, DKW, Horch og Wanderer – en ring for hver bilproducent.

Den 29. juni 1932, på initiativ af statsbanken i Sachsen, fusionerer virksomhederne Audiwerke AG, Horchwerke AG og Zschopauer Motorenwerke J. S. Rasmussen AG (DKW med danske Jørgen Skafte Rasmussen i spidsen) og blev til Auto Union AG. Den nye enhed indgår samtidig en aftale med Wanderer Werke AG om køb og leasing af Wanderers bildivision. Den nye gruppe er baseret i Chemnitz med administrationen placeret på DKW-fabrikken i Zschopau indtil 1936. Efter sin oprettelse er Auto Union AG den næststørste motorkøretøjskoncern i Tyskland. Virksomhedens logo viser fire sammenhængende ringe, der repræsenterer den uadskillelige enhed mellem de fire stiftende virksomheder, selvom mærkenavnene Audi, DKW, Horch og Wanderer bibeholdes. Hvert af koncernens fire mærker er tildelt et specifikt markedssegment: Mens DKW er aktiv i motorcykel- og kompaktbilssegmentet, og Wanderer bygger og sælger mellemstore biler, markedsfører Audi biler i premium-mellemklassesegmentet, og Horch står for luksusbiler i den øverste ende af markedet.

I dag kan man stadig opleve Audis historie og bilproduktionens historie på August Horch-museet i Zwickau (https://www.horch-museum.de/en/) og på Audi Museum Mobile i Ingolstadt – eller hjemmefra på audi.stream.

Indtil den 24. september 2022 kan besøgende på Audi Museum Mobile se særudstillingen "Den femte ring", som fortæller historien om NSU, det ældste af de mærker, der har været en del af forhistorien for nutidens AUDI AG. NSU Motorenwerke AG fusionerede i 1969 med Auto Union GmbH og blev til Audi NSU Auto Union AG med hovedkvarter i Neckarsulm. I 1985 blev navnet ændret til AUDI AG, og hovedkvarteret flyttet til Ingolstadt.

Se den korte version af historien bag de fire ringe i denne video (01:33)

Audi Danmark er en del af Semler Gruppen - Danmarks største koncern i bilbranchen. Audi har i dag otte autoriserede forhandlere og 27 autoriserede servicepartnere fordelt over hele landet, og mærket står stærkt med et godt image og et attraktivt og omfattende modelprogram. I 2021 oplevede Audi et rekordhøjt salg, hvor 50% af alle leverede biler på det danske marked var elbiler eller plugin-hybrider.

Audis mål er gennem Vorsprung durch Technik at være det mest innovative premiummærke, og i 2021 meldte Audi AG ud, at mærket accelererer overgangen til elektrisk mobilitet. Fra 2026 vil Audi kun lancere nye modeller, der drives udelukkende af elektricitet, på det globale marked, og frem mod 2033 vil Audi gradvist afvikle produktionen af forbrændingsmotorer. I 2025 er det målsætningen, at alle Audis fabrikker skal være netto-CO2-neutrale, og at premiummærket har flere end 20 fuldt elektriske modeller i porteføljen. Derudover har Audi som en del af Volkswagen-koncernen tilsluttet sig Paris klimaaftalen og har derfor som mål at opnå netto-CO2-neutralitet senest i 2050.

Audi AG er en af de mest succesfulde bilproducenter i premiumsegmentet. Mærket er til stede på mere end 100 markeder verden over og har produktion i 12 lande. Dertil har Audi omkring 87.000 ansatte spredt over hele verden, hvoraf 60.000 af dem er i Tyskland. I 2021 solgte Audi på verdensplan knap 1,7 millioner biler.