Audi del af lufttaxa projekt i Ingolstadt

Audi del af lufttaxa projekt i Ingolstadt

Audi har taget næste skridt mod vertikal mobilitet, og en hensigtserklæring blev underskrevet af partnere fra politik og industri i forbundskancelliet i Berlin i juni. Starten på Urban Air Mobility-projektet i Ingolstadt blev annonceret af Bram Schot, midlertidig CEO hos AUDI AG, sammen med transportminister Andreas Scheuer, minister for digitale anliggender Dorothee Bär, Airbus CTO Grazia Vittadini, borgmester i Ingolstadt Christian Lösel og andre repræsentanter for politik og erhvervsliv.

"Forbundne, elektriske og selvkørende biler vil gøre bytrafikken mere komfortabel og renere og vil spare plads - det betyder bedre livskvalitet for folk i byerne. Det er her, hvor mobilitet i den tredje dimension kan yde et værdifuldt bidrag i fremtiden," understregede Bram Schot. "Vi glæder os over byen Ingolstadts engagement og støtter udviklingen af regionen som et testfelt for lufttransport," sagde Schot. På Genèves Motor Show i marts 2018 præsenterede Audi, Audi-datterselskabet Italdesign og Airbus Pop.Up Next, et helt elektrisk, fuldt automatiseret koncept til horisontal og vertikal mobilitet.

"Vi vil gerne bruge vores knowhow til at forbedre bylivet og sigte mod at udvikle nye mobilitetsbegreber til byer og folks forskellige behov med Urban Air Mobility-projektet", sagde Schot. I den fjerne fremtid skal begreber som Pop.Up Next transportere folk hurtigt og komfortabelt på vejene og i luften i store byer og dermed løse trafikproblemer.

Urban Air Mobility-projektet er en del af et EU-initiativ i forbindelse med markedspladsen for the European Innovation Partnership (EIP) om Smart Cities and Communities (SCC). Manifestet beskriver den første fase af EU-initiativet, hvor andre europæiske byer som Hamburg og Genève deltager.

Audis vision er at være det mest attraktive og progressive premiumbrand.