Audi e-gas-anlæg stabiliserer elnettet

Audi e-gas-anlæg stabiliserer elnettet

Audi e-gas-anlægget i Werlte i den tyske delstat Niedersachsen producerer CO2-neutralt brændstof – og bidrager samtidig til at stabilisere det offentlige elnet. Med et succesfuldt testforløb har anlægget nu kvalificeret sig til deltagelse på det såkaldte regulerede energimarked.

På det tyske blandede elnet vokser andelen af bæredygtige energiformer hurtigt – i første halvår af 2015 lå den allerede på 33 %. Den regionale udbygning af vind- og solcelleanlæg medfører dog større og større belastningsudsving – derfor er det vigtigt med fleksibelt anvendelige aftagere som Audi e-gas-anlægget, der kan tage fra ved spidsbelastninger og på den måde stabilisere nettene.

Power-to-gas-anlægget i Werlte, som producerer syntetisk metan (Audi e-gas) fra vand og CO2 ved hjælp af vindstrøm, blev taget i drift i 2013. Audi kunder kan betale med Audi e-gas-kortet på CNG-tankstationer, og Audi tilfører så de pågældende mængder e-gas til det tyske naturgasnet fra anlægget i Werlte. P.t. fås Audi A3 Sportback g-tron med 110 hk hos de tyske forhandlere. Næste år følger den nye Audi A4 Avant g-tron med 170 hk. Begge modeller kører næsten klimaneutralt med Audi e-gas: Den mængde CO2, som de udleder ved kørslen, bindes i forbindelse med produktionen af brændstoffet.

Ud over e-gas-produktionen på forskellige anlæg er Audi også engageret på mange andre fronter, når det gælder udviklingen af andre CO2-neutrale brændstoffer – de såkaldte Audi e-fuels. I foråret 2015 blev et pilotanlæg i Dresden til produktion af syntetisk Audi e-diesel taget i drift, og det drives af projektpartneren sunfire GmbH. I samarbejde med den franske virksomhed Global Bioenergies S.A. forsker Audi i syntetisk fremstilling af Audi e-benzin.

I et andet projekt samarbejder Audi med den amerikanske virksomhed Joule Unlimited Technologies, Inc, som fremstiller de syntetiske brændstoffer Audi e-diesel og Audi e-ætanol med mikroorganismer. Også når det gælder e-gas, har Audi i fællesskab med en samarbejdspartner udviklet en ny produktionsmetode, hvor metaniseringen forløber rent biologisk.

Forbrugsangivelser for Audi A3 Sportback g-tron:

CNG-forbrug i kg/100 km: 3,3-3,6
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 18,2-19,6
CO2-emission ved blandet kørsel i g/km (CNG): 89-98
CO2-emission ved blandet kørsel i g/km (benzin): 117-128

Angivelser vedr. brændstofforbrug, CO₂-emissioner og energiklasser gælder i intervaller afhængigt af den valgte dæk-/fælgstørrelse.

Audi Danmark er en del af Skandinavisk Motor Co. A/S, som udgør importdivisionen i Semler Gruppen - Danmarks største koncern i bilbranchen. Her har importen ligget siden 1975, og i den periode har mærket været igennem en rivende udvikling. Audi har i dag otte forhandlere og 26 autoriserede servicepartnere fordelt over hele landet, og mærket står stærkt med et godt image og et attraktivt og omfattende modelprogram.