Audi fortsætter væksten i 2015

Audi fortsætter væksten i 2015

Audi lagde stærkt ud i starten af 2015 med det bedste første kvartal i selskabets historie og voksede i alle regioner.

Ved offentliggørelsen af rapporten for første kvartal sagde Axel Strotbek, finansdirektør i AUDI AG: "På trods af løbende store investeringer forfølger vi systematisk vores ambitiøse rentabilitetsmål." Han udtalte samtidig, at overskudsgraden på 9,7 % for første kvartal (Q1 2014: 10,1 %) bekræfter den succesfulde kurs for Audi-koncernen, der i øjeblikket foretager enorme investeringer i nye produkter og teknologier og i at udvide sit internationale produktionsnetværk.

Væksten fortsatte i april, hvor Audi med omkring 152.850 leverede biler oversteg forrige års salg i april med 2,5 %. Efterspørgslen steg igen i alle regioner, især på det amerikanske kontinent, hvor antallet af leverede biler til kunderne steg med hele 12,7 %. Fra januar til april voksede det globale salg således med 5,2 % til omkring 591.050 leverede premium biler.

Audi planlægger at investere i alt ca. 179 mia. kr. frem mod 2019. Fokus for det største investeringsprogram i virksomhedens historie er på tekniske innovationer og nye modeller. Hertil kommer en udvidelse af den verdensomspændende produktionsstruktur. Som tidligere vil alle investeringer i materielle anlægsaktiver blive finansieret af cash flow fra driften.

Audi-koncernen arbejder naturligvis på at fortsætte væksten gennem hele året. En af udfordringerne er usikkerheden omkring de økonomiske forhold og udviklingen af vigtige valutaer. En anden faktor er den øgede intensitet i konkurrencen på vigtige markeder og teknologiske ændringer inden for bilindustrien til alternative drivlinje koncepter – især for at overholde strengere CO2-grænser over hele verden.

Audi vokser også i Danmark

Mens det samlede personbilssalg i Danmark steg med 3,3 % i første kvartal af 2015 i forhold til første kvartal sidste år, lå salget for Audi 16,3 % højere end samme periode sidste år. I april steg antallet af leverede Audi biler yderligere med hele 20,9 % i forhold til året før, mens det samlede bilsalg fortsat kun steg med 2,8 %.

Direktør Thomas Jöhncke udtaler: ”Vi er naturligvis meget glade for den øgede interesse for Audi, hvilket vi ser som resultatet af den helt rigtige kombination af design, kvalitet og ”Vorsprung durch Technic” til den rigtige pris. Det er især salget af Audi A4, der trækker salget op her i starten af året, men vi sælger naturligvis stadig mange A3 og A6. Samtidig er salget af vores Q-modeller som Q3 og især Q5 steget markant i starten af 2015.”

Audi Danmark er en del af Skandinavisk Motor Co. A/S, som udgør importdivisionen i Semler Gruppen - Danmarks største koncern i bilbranchen. Her har importen ligget siden 1975, og i den periode har mærket været igennem en rivende udvikling. Audi har i dag otte forhandlere og 27 autoriserede servicepartnere fordelt over hele landet, og mærket står stærkt med et godt image og et attraktivt og omfattende modelprogram.