Audi Group leverede et stærkt første halvår

Audi Group leverede et stærkt første halvår

Efter en stærk start på året fortsatte Audi Group sin succesfulde kurs i første halvdel af 2023. Mærkegruppen leverede i alt 919.548 Audi, Bentley og Lamborghini biler, hvilket svarer til en stigning på mere end 15,3 % i forhold til året før. Koncernen øgede sine leverancer i alle større salgsregioner, især i Europa og USA, og omsætningen steg med 14,4 %. I Danmark blev Audi det tredje-bedst leverende mærke.

"Audi har vist en stærk finansiel præstation i de første seks måneder," siger Audi CFO Jürgen Rittersberger. "På trods af store udfordringer er dette et godt grundlag for den kommende modeloffensiv med mere end 20 nye modeller, hvoraf mere end ti vil være fuldt elektriske." Audi Q6 e-tron-serien starter offensiven og er den første elbil, der bliver produceret i Ingolstadt.

Audi-mærket fejrer sin bedste juni nogensinde
I første halvdel af 2023 leverede Audi-koncernen i alt 919.548 køretøjer. Det svarer til en markant stigning på 15,3 % i forhold til samme periode året før (797.587 køretøjer). Audi-mærket registrerede en betydelig stigning i leverancer (907.111 køretøjer) på næsten 16 % i første halvdel af 2023 sammenlignet med første halvdel af 2022 og fortsatte dermed sin vækst. Audi opnåede sin bedste juni nogensinde med hensyn til kundeleverancer med i alt 182.075 solgte biler.

Audi-mærket fortsætter systematisk sin elektrificeringsstrategi og leverede i første halvår 75.647 (H1 2022: 50.033) fuldt elektriske modeller, hvor Q4 e-tron ydede det største bidrag. Samlet set svarer det til en vækst på 51,2 %. Som følge heraf steg andelen af elbiler i mærkegruppens leverancer til 8,2 %.

Betydelig vækst i USA og Europa
Audi-mærket leverede en stærk præstation i Europa: I første halvår leverede Audi 380.476 biler, en stigning på mere end 24 % sammenlignet med året før. Elektriske modeller oplevede også en betydelig vækst på over 34 % sammenlignet med første halvdel af 2022.

Med 108.345 leverede Audi-modeller i første halvår øgede Audi sine leverancer i USA med næsten 30 %, hvilket viser en meget stærk vækst. Med hensyn til leverancer af fuldt elektriske modeller opnåede Audi en rekordpræstation, hvilket øgede BEV-andelen af leverancer til 10 %.

I Danmark var Audi det tredje-bedst leverende mærke med 7.182 biler, hvilket svarer til en stigning på 14,7 % sammenlignet med 2022. Også i Danmark kunne Audi i juni fejre sin bedste måned nogensinde målt på leveringer og samtidig det bedste første halvår nogensinde. I perioden var godt 20 % elbiler, og Q4 e-tron var den mest leverede model uafhængigt af drivlinje.

Næstbedste første halvår i Audis historie i Kina
Audi øgede også leverancerne i Kina, hvor leveringer af næsten 330.000 biler repræsenterer en stigning på 2 % sammenlignet med sidste år. Med dette resultat fik Audi det næstbedste første halvår i Audis historie i Kina.

Læs mere om Audis finansielle highlights fra første halvår 2023

Audi Danmark er en del af Semler Gruppen - Danmarks største bilaktør. Audi har i dag otte autoriserede forhandlere og 28 autoriserede servicepartnere fordelt over hele landet, og mærket står stærkt med et godt image og et attraktivt og omfattende modelprogram. I 2022 var ca. 50% af alle leverede biler på det danske marked elbiler eller plugin-hybrider med Audi Q4 e-tron som den 5. mest solgte elbil i Danmark.

Audis mål er gennem Vorsprung durch Technik at være det mest innovative premiummærke, og i 2021 meldte Audi AG ud, at mærket accelererer overgangen til elektrisk mobilitet. Fra 2026 vil Audi kun lancere nye modeller, der drives udelukkende af elektricitet, på det globale marked, og frem mod 2033 vil Audi gradvist afvikle produktionen af forbrændingsmotorer. I 2025 er det målsætningen, at alle Audis fabrikker skal være netto-CO2-neutrale, og at premiummærket har flere end 20 fuldt elektriske modeller i porteføljen. Derudover har Audi som en del af Volkswagen-koncernen tilsluttet sig Paris klimaaftalen og har derfor som mål at opnå netto-CO2-neutralitet senest i 2050.

Audi AG er en af de mest succesfulde bilproducenter i premiumsegmentet. Audi Group består af mærkerne Audi, Bentley, Lamborghini og Ducati, er til stede på mere end 100 markeder verden over og har produktion i 13 lande. Dertil har Audi Group omkring 87.000 ansatte spredt over hele verden, hvoraf 54.000 af dem arbejder hos Audi AG i Tyskland. I 2022 solgte Audi på verdensplan 1,61 millioner biler.