Audi RS 6 Avant GT – den ultimative version

Audi RS 6 Avant GT – den ultimative version

Audi RS 6 Avant GT er kronjuvelen i modelrækken. Specialmodellen er spækket med eksklusive detaljer både indvendigt og udvendigt med bl.a. elementer i kulfiber og en folie, der er inspireret af Audi 90 quattro IMSA GTO. En vægtreducerende gevindundervogn, som er unik for RS 6 Avant GT, og et optimeret quattro-sportsdifferentiale på bagakslen skærper køreoplevelsen. V8-motoren med dobbelt turboladning yder 630 hk og leverer et drejningsmoment på 850 Nm. Tilsammen gør det RS 6 Avant GT til den hurtigste nogensinde i modelrækken, og eksklusiviteten fuldendes af en individuel nummerering i midterkonsollen af de kun 660 eksemplarer på verdensplan.

Idéen til Audi RS 6 Avant GT stammer fra lærlingeprojektet RS 6 GTO concept fra 2020. 12 lærlinge, der bl.a. var i lære som karrosseri- og automekaniker, autolakerer og værktøjsmekaniker, arbejdede på projektet i 6 måneder med støtte fra Audi Design. De fandt frem for alt inspiration i den legendariske racerbil Audi 90 quattro IMSA GTO fra 1989.

Audi RS 6 Avant GT, RS 6 GTO concept, Audi 90 quattro IMSA GTO

Unik fremtoning
Den nye Audi RS 6 Avant GT skiller sig tydeligt ud i forhold til søstermodellerne RS 6 Avant og performance-varianten af RS 6 Avant. Den markante front har klare referencer til RS 6 GTO concept. Singleframe-grillen og luftindtagene er lakeret i sort højglans, der får bilen til at virke endnu lavere og bredere. Vertikale blades i frontskørtet, et nyt luftindtagsgitter og en stor frontsplitter, som er integreret i stødfangeren, bidrager til det styrkede optiske udtryk. For første gang bruger Audi kulfiber til den nye motorhjelm, og i forbindelse med lakeringen bliver kulfibermaterialet til motorhjelmen fremhævet optisk. Takket være integrerede luftindtag bag de store 22” fælge reduceres trykket i hjulkassen, hvilket giver en bedre afkøling af bremserne. Skærmene er ligesom motorhjelmen for første gang fremstillet udelukkende af kulfiber.

Sidespejlkapperne er i højglans kulfiber, og de 22” fælge i 6-eget design er specielt udviklet til RS 6 Avant GT. Bag på har specialmodellen modelbetegnelsen ”RS 6 GT” og de fire ringe i sort, en bagklap, som er afstemt til designet med optisk sænket læssekant, en diffusor med luftgennemstrømning og en centralt placeret vertikal reflektor, som også får bilen til at virke bredere, samt en markant dobbelt spoiler med inspiration fra motorsporten. For første gang nogensinde på en RS 6 Avant bortfalder tagrælingen for at give bilen en endnu fladere og sportslig silhuet.

Til RS 6 Avant GT kan kunderne som ekstraudstyr også vælge en eksklusiv foliering i to forskellige farver. Den første folieløsning er i traditionsfarverne hos Audi Sport: sort, grå og rød, og kombineres med en lakering i Arkonahvid og fælge i hvid højglanslakering. Alternativt fås folieringen i sort-grå-nuancer på en lakering i Nardogrå eller Mythossort og fuldfræsede fælge i sort glanspoleret højglans eller matsort.

Interiøret, som primært er holdt i sort og dybsort Dinamica mikrofiber, prydes af talrige detaljer i den eksklusive farvekombination og dobbelte syninger i rød og kobberfarve. Desuden anvendes samme farve til de nye skålformede RS-sæder med indtræk i en kombination af læder og Dinamica mikrofiber og med modelbetegnelsen ”RS 6 GT” lige under hovedstøtten. Sikkerhedsselerne skiller sig ud i Karmesinrød.

En særlig detalje er bilens serienummer af de 660 eksemplarer, placeret i midterkonsollen.

Optimeret performance
Den nye RS 6 Avant GT leverer en ydelse på 630 hk og et maksimalt drejningsmoment på 850 Nm. Det svarer til performanceudgaven af RS 6 Avant, men topversionen i modelrækken klarer 0-100 km/t på 3,3 sek., hvilket er en forbedring på 0,1 sek. i forhold til RS 6 Avant performance og 0,3 sek. hurtigere end en ”almindelig” RS 6 Avant. Tophastigheden ligger på 305 km/t, og decelerationen klares af de keramiske RS-bremser.

Den standardmonterede 8-trins tiptronic med optimerede skiftetider overfører kræfterne fra 4.0 TFSI-motoren til det permanente firehjulstræk quattro. RS 6 Avant GT er ligesom RS 6 Avant performance udstyret med den nyeste version af det automatisk spærrende midterdifferentiale. Konstruktionen er let og kompakt og fordeler kraften til for- og bagakslen i forholdet 40:60, men ved hjulspind kan der maksimalt overføres 70 % til forakslen eller 85 % til bagakslen. Det reviderede midterdifferentiale forbedrer køredynamikken, giver markant mere præcise køreegenskaber i sving og reducerer især understyring i bilen i grænseområdet.

For at adskille specialmodellen yderligere fra de øvrige RS-modeller får quattro-sportsdifferentialet på bagakslen en opsætning, som er specielt afstemt til RS 6 Avant GT, med bl.a. overvægt til bagakslen i køreindstillingen ”dynamic”. For første gang udstyres RS 6 Avant GT som noget helt specielt med en gevindundervogn som standard. Den sænker bilen med 10 mm i forhold til RS 6 Avant, kan reguleres manuelt og byder på en optimal spredning mellem dynamik og komfort. En højere fjederrate, 3-trins justerbare støddæmpere og stivere stabilisatorer – plus 30 % forrest og plus 80 % bagest – sørger for at reducere vippebevægelserne og øger dermed også køreglæden markant. Det tilhørende værktøj og vejledning til den individuelle justering ligger i bilen.

RS 6 Avant GT er forsynet med high performance-dæk af typen Continental ”Sport Contact 7” i størrelsen 285/30 R22. De giver bedre vejgreb på både tør og våd vej, mindre understyring ved dynamisk kørsel i sving og mere præcise køreegenskaber i hele hastighedsområdet. Desuden forkortes bremselængden fra 100 km/t til stilstand med op til 2 m med de nye dæk.

Eksklusiv produktion
RS 6 Avant GT bliver ikke monteret komplet på produktionslinjen i Neckarsulm, som det er tilfældet for den almindelige RS 6 Avant. Efter karrosserisamlingen og lakeringen bliver de 660 biler sendt videre til Böllinger Höfe, hvor de mindre modelserier Audi R8, Audi e-tron GT quattro og Audi RS e-tron GT bliver produceret i dag. På tre monteringspladser, der er indrettet specielt til denne eksklusive specialmodel, færdiggør syv erfarne medarbejdere monteringen. På hver enkelt af de 660 eksemplarer af RS 6 Avant GT, der udbydes på verdensplan, bliver alle de GT-specifikke detaljer monteret ved håndkraft. Det gælder motorhjelmen, skærmene, panelerne, den dobbelte spoiler, front- og hækskørt samt gevindundervognen.

Produktionen i Böllinger Höfe sker allerede i dag med et CO₂-neutralt miljøregnskab1. Således bruger Audi grøn strøm og varme fra vedvarende energikilder. CO2-emissioner, der på nuværende tidspunkt ikke kan undgås ved brug af vedvarende energikilder, udligner Audi med såkaldte Carbon Credits fra certificerede klimabeskyttelsesprojekter. Dermed leverer fabrikken et vigtigt bidrag til Mission:zero, der er Audis miljøprogram.

Audi RS 6 Avant GT i Danmark
Kun et enkelt af de 660 eksemplarer finder vej til Danmark, men har også allerede fundet en køber.

Forbrugs- og emissionsværdier for de nævnte modeller

Audi RS 6 Avant GT
CO2-emissioner ved blandet kørsel: 277 g/km

Audi RS 6 Avant performance
CO2-emissioner ved blandet kørsel: 278 g/km

Audi RS 6 Avant
CO2-emissioner ved blandet kørsel: 278 g/km

1 Når man taler om et CO₂-neutralt miljøregnskab, betyder det hos Audi en tilstand, hvor man efter udnyttelse af andre relevante reduktionstiltag vedr. forårsagede CO₂-emissioner fra Audis produkter eller aktiviteter i det mindste mængdemæssigt kan udligne fortsat eksisterende og/eller inden for rammerne af leverandørkæden, produktionen og genanvendelsen af Audi biler p.t. uundgåelige CO₂-emissioner ved hjælp af frivillige kompensationsprojekter, der udføres over hele verden. CO₂-emissionerne, der opstår i en bils anvendelsesfase, det vil sige fra udleveringen af en bil til kunden, bliver der i den forbindelse ikke taget højde for.

Audi AG er en af de mest succesfulde bilproducenter i premiumsegmentet. Audi Group består af mærkerne Audi, Bentley, Lamborghini og Ducati, er til stede på mere end 100 markeder verden over og har produktion i 13 lande. Dertil har Audi Group omkring 87.000 ansatte spredt over hele verden, hvoraf 54.000 af dem arbejder hos Audi AG i Tyskland. I 2023 solgte Audi på verdensplan ca. 1,9 millioner biler.