Audi RS Q8 bliver den kraftigste Q-model

Audi RS Q8 bliver den kraftigste Q-model

Audi Sport GmbH havde verdenspremiere på den nye RS Q8 på Los Angeles Auto Show, der åbnede den 22. november. Den øverste model i Q-produktlinien bliver her vist for første gang i en RS-version og kombinerer kræfterne fra en RS-model med elegancen fra en coupé og fleksibiliteten fra en SUV. Hjertet i Audi RS Q8 er en otte-cylindret biturbo-motor med 600 hk og 800 Nm.

Audi Sport har dog ikke kun tænkt i performance – de har også tænkt i effektivitet. Derfor er RS Q8 udstyret med et mildhybridsystem (MHEV) baseret på et 48-volt primært ledningsnet, og med sin remstartergenerator kan den genvinde op til 12 kW strøm til sit lithium-ion-batteri. Som et resultat kan den rulle i op til 40 sekunder med motoren slukket ved hastigheder mellem 55 og 160 km/t. Under delvis belastning og ved lave hastigheder har Audi RS Q8 desuden cylinderfrakobling, der yderligere forbedrer effektiviteten.

”For første gang i vores 25-årige historie med Audi RS-modeller introducerer vi en stor SUV-coupe med gener fra en ægte high-performance sportsvogn,” siger Oliver Hoffmann, CEO for Audi Sport GmbH. "Med sin biturbo V8-benzinmotor er Audi RS Q8 den prestigefyldte spydspids i RS-modelfamilien."

Highlights

Audi RS Q8 i Danmark
RS Q8 introduceres i Danmark i løbet af første kvartal 2020. Der er endnu ikke dansk pris, ligesom udbuddet af udstyr heller ikke er fastlagt. I Tyskland starter prisen fra 127.000 euro.

Læs meget mere om den nye Audi RS Q8 og download billeder og video

Forbrugsangivelser
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 8,3
CO2-emission ved blandet kørsel i g/km: 277–276

Angivelser vedr. brændstofforbrug og CO₂-emission er afhængigt af den valgte dæk-/fælgstørrelse samt tilvalgt ekstraudstyr og opgøres her iht. tysk lovgivning efter NEDC (se vedhæftede dokument).

Angivelserne vedr. udstyr, data og priser er baseret på det modelprogram, der udbydes i Tyskland. Der tages forbehold for ændringer og fejl.

__________________________________________________________________________________________

Audi AG er en af de mest succesfulde bilproducenter i premiumsegmentet. Mærket er til stede på mere end 100 markeder verden over og har produktion i 13 lande. Dertil har Audi omkring 90.000 ansatte spredt over hele verden, hvoraf 60.000 af dem er i Tyskland. I 2018 solgte Audi på verdensplan mere end 1,8 millioner biler.

Audis vision er at være det mest attraktive og innovative premiumbrand, og til fremtidens mobilitet fokuserer Audi på produkter og teknologier, der har tanke på miljøet.