​Audi skriver sit næste kapitel i e-gas-historien

​Audi skriver sit næste kapitel i e-gas-historien

Audi udbygger kapaciteterne til produktionen af koncernens bæredygtigt fremstillede e-gas. Fra nu af fremstiller Viessmann Group som den første partnervirksomhed yderligere mængder af det syntetiske brændstof ved hjælp af en ny biologisk proces. Pilotanlægget i Allendorf blev mandag officielt indviet.

Audi e-gas opstår generelt gennem to væsentlige procestrin – elektrolyse og metanisering. På det første trin anvendes regenerativt fremstillet strøm til at spalte vand i ilt og brint. Brinten reagerer derefter på andet trin med CO2 til syntetisk metan. På Audi e-gas-anlægget i Werlte i den tyske delstat Niedersachsen sker det på den kemiske-katalytiske måde under højt tryk og ved høj temperatur.

På det nye Viessmann-anlæg sker metaniseringen nu rent biologisk. Højteknologiske mikroorganismer optager brinten, som er opløst til væske, og kuldioxiden gennem deres cellevæg. Ud fra disse molekyler skaber de så det nye molekyle-metan. Processen sker ved et moderat tryk på ca. 5 bar og ved forholdsvis lave temperaturer. "Hermed skriver vi næste kapitel i Audi e-gas-historien", udtalte Reiner Mangold, der er leder af afdelingen for bæredygtig produktudvikling hos AUDI AG, i forbindelse med indvielsen.

"For ca. 2 år siden startede Audi produktionen af det bæredygtige brændstof i Werlte. Nu samarbejder vi derudover med en partner, som samtidig kommer med denne nye proces." Viessmann Group har siden marts 2015 trinvist taget pilotanlægget i Allendorf i brug. Lige som Audi e-gas-anlægget i Werlte bindes der ved produktionen af den syntetiske gas tonsvis af CO2.

Endnu en teknisk milepæl
Pilotanlægget sætter endnu en teknisk milepæl: Det er Tysklands første power-to-gas-anlæg med biologisk metanisering i industriel målestok. Styrken ligger i, at den kuldioxid, der er indeholdt i den rå biogas, bliver forarbejdet direkte. I modsætning til ved den kemiske metanisering skal der ikke være CO2 til stede i højkoncentreret og ren form. Det åbner nye veje for beskaffelsen. Således kan også mindre rensnings- og biogasanlæg, hvor der ikke foretages nogen biogasrensning, nu komme på tale som CO2-kilder.

Audi udvider udbud af sine naturgasdrevne modeller i 2016
Med partnerskabet kan Audi i fremtiden forsyne et stigende antal kunder med bæredygtigt fremstillet e-gas. Parallelt hermed udvider mærket med de fire ringe også sit udbud af modeller med naturgasdrift. I slutningen af 2016 starter salget af den nye Audi A4 Avant g-tron* i Europa. Den bliver den anden CNG-model fra Audi efter Audi A3 Sportback g-tron*, der har været på markedet siden starten af 2014. Kunden kan for begge g-tron-modellers vedkommende køre på både benzin og på almindelig naturgas, biometan eller den bæredygtigt fremstillede Audi e-gas.

Forbrugsangivelser for de nævnte modeller:

Audi A4 Avant g-tron:
Bilen udbydes endnu ikke til salg. Den har endnu ikke nogen typegodkendelse og er derfor ikke underlagt direktivet 1999/94/EF.

Audi A3 Sportback g-tron:
CNG-forbrug i kg/100 kilometer: 3,3-3,6**
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 18,2-19,6**
CO2-emission ved blandet kørsel i g/km (CNG): 89-98**
CO2-emission ved blandet kørsel i g/km (benzin): 117-128**

**Angivelser vedr. brændstofforbrug, CO2-emissioner og energiklasser gælder i intervaller afhængigt af den valgte dæk-/fælgstørrelse.