Audi Tradition stiller med Sølvpil til Goodwoods ”sølv” jubilæum

Audi Tradition stiller med Sølvpil til Goodwoods ”sølv” jubilæum

Goodwood Festival of Speed, verdens største historiske motorsport event, har netop afholdt den 25. udgave af festivallen. Audi Tradition deltog på passende vis med to sølvbiler fra deres mere end 100 års historie – en Auto Union Type C racerbil fra 1936 og en Wanderer Streamline Special fra 1939.

For de mange besøgende på Goodwood er Auto Union Type C en gammel og folkekær kending. Med sine 16 cylindre, 520 hk, tophastighed på 340 km/t og motoren placeret bag føreren, blev denne racerbil betragtet som et futuristisk vidunder, da den først blev præsenteret i 1936. Samme år vandt Bernd Rosemeyer det europæiske mesterskab og det tyske hill-climb mesterskab. I år satte Hans-Joachim Stuck sig bag rattet på Audi Traditions genopbyggede Type C, og det var et specielt øjeblik for den tidligere Audi Sport-kører, hvis far, Hans Stuck, i 1930'erne var en del af Auto Union-teamet og næsten uovervindelig, når det kom til hill-climb race. Hver gang Stuck junior selv kører en Sølvpil, ifører han sig sin fars originale kørehandsker og -briller.

Audi Tradition sendte også en anden jubilæumsgæst på racerbanen: Wanderer Streamline Special blev præsenteret for første gang på Goodwood. For 80 år siden tilmeldte Auto Union AG tre af disse modeller til hvad der på det tidspunkt var verdens hårdeste rally, Liège-Rom-Liège. Bilen skulle gøre mindst 50 kilometer i timen over hele ruten på 4.000 kilometer. I dette løb på omkring 100 timer stoppede kørerne næsten ikke, bortset fra når det skulle tanke brændstof. Disse høje krav til kørere og biler havde sin pris: I 1938 nåede kun en tredjedel af bilerne over målstregen, og i 1939 gennemførte kun 21 ud af 51, men blandt dem var de tre Wanderer Streamline Specials fra Auto Union. Virksomheden vandt således den vigtigste pris for et fabriksteam: konstruktørernes mesterskab.

Læs mere om Audi Tradition: www.audi-mediacenter.com/de/tradition-300

Audis vision er at være det mest attraktive og progressive premiumbrand.