Den sidste driftvideo med Ken Block er nu offentliggjort

Den sidste driftvideo med Ken Block er nu offentliggjort

• Hyldest til drift-legenden, der døde i januar
  • Video optaget i Mexico City kort før amerikanerens død
  • Elektrisk Audi S1 Hoonitron med speciel gimmick

Drift-legenden Ken Blocks død rystede hele motorsportsverdenen i begyndelsen af januar. Det ikke tidligere udgivne sidste afsnit af hans berømte drift-videoer er en hyldest til amerikaneren.

'Electrikhana 2' blev filmet med Audi S1 Hoonitron i november 2022 – kun få uger før snescooterulykken, hvor Ken Block døde i en alder af 55. At afslutte og frigive filmen til hans minde, var en sag, der lå amerikanerens familie nær.

I videoen kan Ken Blocks fans opleve deres idol en sidste gang i betagende kørescener og stunts med Audi S1 Hoonitron. Den fuldt elektriske prototype blev udviklet af Audi Sport eksklusivt til Ken Block. Den har to elektriske motorer, firehjulstræk, en samlet effekt på 500 kW, et kulfiberchassis og den fulde sikkerhedsstandard fra den højeste motorsportsmyndighed, FIA. Efter optagelserne af den første Electrikhana-episode i august 2022, blev S1 Hoonitron videreudviklet i tæt samarbejde med Ken Block. Dette omfattede at reducere vægten, forbedre køreegenskaberne og simulere gearskift.

I det første afsnit driftede Ken Block gennem Las Vegas med Audi S1 Hoonitron. Den spektakulære video nåede ud til mere end 100 millioner mennesker verden over via forskellige kanaler. Electrikhana 2 blev filmet i Mexico City. Med 22 millioner indbyggere er hovedstaden i Mexico en af de største byer i verden og bidrog med fascinerende lokationer – fra den moderne lufthavn til en spiralformet parkeringskælder.

Sammen med ingeniørerne fra Audi Sport kom Ken Block – foruden en ny farve – med en helt speciel gimmick til Electrikhana 2, som kun et elektrisk køretøj kan tilbyde: I en scene af filmen trækker for- og bagakslen i modsat retning, hvilket får Audi S1 Hoonitron til at forsvinde ind i en stor hvid sky – en scene, der falder helt i den uforglemmelige drift-kunstner og hans loyale fanskares smag.

Electrikhana 2 er tilgængelig på Hoonigans YouTube-kanal: https://www.youtube.com/thehoonigans

Audi Danmark er en del af Semler Gruppen - Danmarks største bilaktør. Audi har i dag otte autoriserede forhandlere og 28 autoriserede servicepartnere fordelt over hele landet, og mærket står stærkt med et godt image og et attraktivt og omfattende modelprogram. I 2022 var ca. 50% af alle leverede biler på det danske marked elbiler eller plugin-hybrider med Audi Q4 e-tron som den 5. mest solgte elbil i Danmark.

Audis mål er gennem Vorsprung durch Technik at være det mest innovative premiummærke, og i 2021 meldte Audi AG ud, at mærket accelererer overgangen til elektrisk mobilitet. Fra 2026 vil Audi kun lancere nye modeller, der drives udelukkende af elektricitet, på det globale marked, og frem mod 2033 vil Audi gradvist afvikle produktionen af forbrændingsmotorer. I 2025 er det målsætningen, at alle Audis fabrikker skal være netto-CO2-neutrale, og at premiummærket har flere end 20 fuldt elektriske modeller i porteføljen. Derudover har Audi som en del af Volkswagen-koncernen tilsluttet sig Paris klimaaftalen og har derfor som mål at opnå netto-CO2-neutralitet senest i 2050.

Audi AG er en af de mest succesfulde bilproducenter i premiumsegmentet. Audi Group består af mærkerne Audi, Bentley, Lamborghini og Ducati, er til stede på mere end 100 markeder verden over og har produktion i 13 lande. Dertil har Audi Group omkring 87.000 ansatte spredt over hele verden, hvoraf 54.000 af dem arbejder hos Audi AG i Tyskland. I 2022 solgte Audi på verdensplan 1,61 millioner biler.