Eksklusiv jubilæumsversion: Audi RS Q3 edition 10 years

Eksklusiv jubilæumsversion: Audi RS Q3 edition 10 years

Audi fejrer Audi RS Q3's 10-års jubilæum med en sportslig specialmodel: RS Q3 edition 10 years. Den er begrænset til 555 eksemplarer på verdensplan og fås både som RS Q3 og RS Q3 Sportback. Den kompakte sportsmodel har etableret sig stabilt i markedet siden lanceringen i 2013, og anden generation, der kom i 2019, yder 400 hk og har et drejningsmoment på 480 Nm. Fremdriften i Audi RS Q3 edition 10 years leveres som vanligt af den legendariske 2,5-liters femcylindrede turbomotor. Jubilæumsmodellen har fået tilført eksklusive detaljer både udvendigt og indvendigt. De omfatter 21” alufælge, nye skålformede RS-sæder med genbrugsmateriale af mikrofibre, Dinamica, og dybsorte indlæg på instrumentpanelet.

Eksteriør med stærk karakter
For at fejre RS Q3 på behørig vis tilbyder Audi bl.a. farven Dugsølv mateffekt, der i år for første gang er kommet på listen over farver til Audi RS Q3. En anden eksklusive detalje til specialmodellen er de sorte 21” letmetalfælge i dobbelteget design med dæk i størrelsen 225/35. Som ekstraudstyr kan man bestille det 19” high performance-bremsesystem med kulfiberforstærkede keramikbremseskiver foran. Det betyder, at bremsesadlerne som standard er lakeret i antracitgrå højglans, og mod merpris fås de enten i rød eller blå som alternativ.

Den eksklusive fremtoning på edition 10 years-modellen understreges af en lang række komponenter i sort eller sort højglans – eksempelvis de mørktonede Matrix-LED-forlygter med dynamisk blinklys og sidespejlhusene. Tagrammen, rudeskaktlisterne og indlæggene på dørlisterne er udført i sort højglans, og det samme gælder for spoilerlisterne på frontspoileren samt diffusorindsatsen. Den sportslige fremtoning fuldendes med de fire ringe i singleframe-grillen og på bagenden samt modelbetegnelserne i sort højglans.

Eksklusivt og sportsligt interiør
I kabinen tager man plads i nye skålformede RS-sæder eksklusivt til specialmodellen. Et særligt highlight er ryglænsafdækningen i mat kulfiber, der anvendes for første gang i RS Q3. De skålformede sæder er betrukket med en kombination af læder og Dinamica i sort og dybsort – den nye, sportslige og elegante farvenuance. Dinamica er et mikrofibermateriale, der består af ca. 45 % genanvendte PET-fibre. Ud over sæderne anvendes det også på indlægget på instrumentpanelet. En særlig kontrast kommer fra de kobberfarvede syninger, som man finder i hele interiøret. Det gælder blandt andet de bikubeformede syninger på sædernes midterstykker, midterarmlænet, armlænene i dørene, rattet, som både fås i en rund variant og en variant med flad bund, og de sorte måtter med broderet kobberfarvet RS Q3-modelbetegnelse. Af andre højdepunkter i edition 10 years kan nævnes eksklusive dekorindlæg i kulfiber – i mat finish ligesom på ryglænsafdækningerne. MMI-skærmen er udført i kulfiberlook, og en ”1 of 555”-modelbetegnelse pryder det 10,1” store touchdisplay. Indstigningslyset, som er specifikt for specialmodellen, projicerer en rød firkant i 3D-effekt på jorden, når dørene åbnes.

En uimodståelig drivlinje
I RS Q3 og RS Q3 Sportback arbejder den kraftfulde femcylindrede 2.5 TFSI-motor. Den leverer med sine 400 hk nu godt 17 % mere ydelse end forgængergenerationen af RS Q3, der fik forøget effekten til 340 hk i 2015. Sammenlignet med den oprindelige version fra 2013 med 310 hk er det 29 % højere ydelse. Det maksimale drejningsmoment på 480 Nm står til rådighed mellem 2.250 og 5.850 omdr./min. På kun 4,5 sek. klarer RS Q3 og RS Q3 Sportback sprinten fra 0 til 100 km/t. Deres tophastighed er elektronisk begrænset til 250 km/t, men som tilvalg kan RS Q3 køre op til 280 km/t.

Den særlige tændingsrækkefølge 1-2-4-5-3 og det ulige antal cylindre skaber en helt enestående motorlyd. Det tostrengede RS-udstødningssystem understreger den femcylindrede motors karakteristiske lyd, og RS-sportsudstødningssystemet, der fås som ekstraudstyr, skærper lyden endnu mere. Den femcylindrede motor er ni gange i træk blevet tildelt den eftertragtede ”International Engine of the Year Award”. Kraften fra den femcylindrede motor overføres som standard via en 7-trins S tronic-gearkasse til det permanente firehjulstræk quattro.

Forbrugsangivelser
Angivelse vedr. brændstofforbrug og CO₂-emission er afhængigt af den valgte dæk-/fælgstørrelse samt tilvalgt ekstraudstyr (WLTP).

Audi RS Q3
Brændstofforbrug ved blandet kørsel: 10,4 km/l
CO2-emissioner ved blandet kørsel: 217 g/km

Audi RS Q3 Sportback
Brændstofforbrug ved blandet kørsel: 10,4 km/l
CO2-emissioner ved blandet kørsel: 218 g/km

Angivelserne vedr. udstyr er baseret på det modelprogram, der udbydes i Tyskland. Der tages forbehold for fejl og ændringer.

Audi Danmark er en del af Semler Gruppen - Danmarks største koncern i bilbranchen. Audi har i dag otte autoriserede forhandlere og 28 autoriserede servicepartnere fordelt over hele landet, og mærket står stærkt med et godt image og et attraktivt og omfattende modelprogram. I 2021 oplevede Audi et rekordhøjt salg, hvor 50% af alle leverede biler på det danske marked var elbiler eller plugin-hybrider.

Audis mål er gennem Vorsprung durch Technik at være det mest innovative premiummærke, og i 2021 meldte Audi AG ud, at mærket accelererer overgangen til elektrisk mobilitet. Fra 2026 vil Audi kun lancere nye modeller, der drives udelukkende af elektricitet, på det globale marked, og frem mod 2033 vil Audi gradvist afvikle produktionen af forbrændingsmotorer. I 2025 er det målsætningen, at alle Audis fabrikker skal være netto-CO2-neutrale, og at premiummærket har flere end 20 fuldt elektriske modeller i porteføljen. Derudover har Audi som en del af Volkswagen-koncernen tilsluttet sig Paris klimaaftalen og har derfor som mål at opnå netto-CO2-neutralitet senest i 2050.

Audi AG er en af de mest succesfulde bilproducenter i premiumsegmentet. Mærket er til stede på mere end 100 markeder verden over og har produktion i 12 lande. Dertil har Audi omkring 87.000 ansatte spredt over hele verden, hvoraf 60.000 af dem er i Tyskland. I 2021 solgte Audi på verdensplan knap 1,7 millioner biler.