Bilferie er en dejlig og fri form for ferie - men bilen bør klargøres inden de mange km

Sådan gør du bilen klar til kør-selv ferien

I Danmark er kør-selv ferien en populær ferieform og den er med til at give familien en høj grad af frihed. Rejsen kan være planlagt grundigt hjemmefra, men med mulighed for impulsive afstikkere, hvis spændende oplevelser dukker op forude. Med lidt hjælp fra Google, GPS eller en af de mange rejsearrangører er det let at skræddersy en individuel oplevelse.

Tjek bilen grundigt

Går turen sydpå via den tyske Autobahn, hvor hastigheden ofte er høj over en lang strækning, er det vigtigt at gennemgå bilen på en række punkter, inden man påbegynder rejsen.

Tjek dækkene

Ud over slitage, bliver et dæk mørnet og stift med alderen og mister dermed sine sikkerhedsmæssige egenskaber. Dækkenes tilstand er vigtigt for sikkerheden og de bør derfor tjekkes, inden en længere tur.

Tjek oliestanden
Bilens motorolie smører alle de bevægelige dele i motoren, som er vigtige for, at motoren fungerer optimalt og ikke overophedes. Man kan sagtens selv kontrollere bilens oliestand og påfylde ekstra olie, hvis det er nødvendigt. Det er dog vigtigt, at man benytter den korrekte olietype.

Tjek kølervæsken

Kølervæske er en vigtig del af kølerens funktion og dermed bilens ydeevne og brændstofforbrug. Væsken er med til at køle motoren ned, så den ikke bliver overophedet. Vær derfor sikker på, at kølervæskeniveauet på din bil ligger, hvor det skal, så motoren ikke brænder sammen.

Tjek bremserne

Det kan blive fatalt, hvis ikke dine bremser virker korrekt. Bilen kan have flere symptomer, der indikerer, at bremserne ikke virker optimalt. De mest hyppige er:

• Nedsat bremsekraft
  • Skurrende lyde ved bremsning
  • Rystelser ved opbremsning
  • Spild eller for stort brug af bremsevæske

Huskeliste til bilen

Her er en liste over nogle af de ting, som er gode at huske inden kør-selv ferien, så turen bliver så ukompliceret som muligt:

• Pas
  • Kørekort
  • GPS/navigation eller vejkort
  • Vignetter, miljømærkater og motorvejsmærker (find dem på fdm.dk)
  • Forsikringspapirer på bilen og rejseforsikring
  • Gult og blåt sygesikringsbevis
  • Autohjælp abonnement
  • Registreringsattest, del 1
  • Toiletpenge og håndsprit
  • Sikkerhedsveste til alle personer i bilen
  • Advarselstrekant
  • Lommelygte
  • Forbindingskasse
  • En ekstra liter motorolie

Man kan på AutoMesters blog hente og udskrive en huskeliste, som man kan krydse af undervejs, som man finder tingene frem, så man ikke glemmer noget (find listen her: https://automester.dk/blog/huskeliste-til-koer-selv-ferie-i-udlandet).

Ekstra tips til en god tur

Udover alt det der skal være der – er der mange ting og rutiner, der kan gøre turen mere afslappet og rar. Er der børn i bilen, er det godt at sørge for noget underholdning på de længere ture. Tegneserier, bøger, spil, film eller eventuelt en god lydbog er godt tidsfordriv. Derudover er det naturligvis vigtigt at holde mange pauser. Ellers er ting som solbriller (eller solafskærmning), drikkevarer, snacks, nakkestøtter og evt. et tæppe rare at have ved hånden.

Rigtig god kør-selv ferie!