Mogens Yde Knudsen, Advokat (H), LL.M., mediator og retsmægler, Extensio

En dag på kontoret, hvor der bliver én konflikt mindre …

Det er morgen. Kaffe, te, vand og små chokolader står klar på bordet. Min tidligere studerende fra Danske Advokaters mediatoruddannelse dukker op for at være observatør til dagens konfliktmægling. I fortrolighed læser hun de sagsakter, jeg har modtaget. Fakturaerne for fugearbejder i et større antal lejligheder, som kun delvis er blevet betalt. Ordrebekræftelsen med den faste pris og procedurer for alle afvigelser. Indsigelserne, navnlig om de ekstraarbejder, der er krævet penge for, og kun ganske lidt negativt om arbejdets kvalitet.

Konfliktmæglingen begynder. Jeg forklarer de tre grundprincipper for mediation mellem parter i konflikt: Frivillighed, fortrolighed og parternes selvbestemmelse. Parterne er kommet frivilligt og bliver kun så længe, de selv vil. Parternes forhandlinger sker i fortrolighed, for kun på den måde vil de være i stand til at fortælle, hvad der virkelig betyder noget for dem, og være parate til at være imødekommende over for det, som betyder noget for den anden part. Vi skal i fællesskab finde ud af, hvilke problemstillinger der skal løses, for at parterne kan lægge konflikten bag sig og komme ordentligt videre. Og de har selv skoene på og ved, hvor de trykker: De bestemmer selv, om de vil afslutte deres konflikt med en aftale, og hvad indholdet af den skal være. Kun deres egen fantasi og loven sætter grænser for, hvad en forligsaftale kan gå ud på. Der er ingen dommer, der bestemmer over parterne. Som mediator hjælper jeg blot parterne med at forhandle direkte med hinanden på den mest konstruktive måde.

Beløbet er ikke enormt, men det er afstanden mellem parterne – og ikke mindst mellem deres respektive personligheder: Håndværkeren, der har professionaliseret sin mange sider lange ordrebekræftelse, men egentlig mest er til en snak og et håndslag på byggepladsen. Den professionelle bygherre, uddannet på handelshøjskolen og direktionsgangene, som havde valgt håndværkeren på grund af hans detaljerede ordrebekræftelse og den faste pris pr. meter fuge og ikke kan forstå, at de end ikke kan blive enige om, hvilket antal meter der er fuget, og slet ikke, hvorfor der alligevel er blevet tale om ekstraarbejder. Han har personligt målt det hele op og har alle bygningstegninger med.

Fugearbejderne er endnu ikke blevet udført i alle lejligheder, og bygherren er parat til at lade håndværkeren udføre de resterende arbejder, hvis konflikten om de udstedte fakturaer for ekstraarbejder kan blive løst. Det er håndværkeren ikke interesseret i. Han vil ikke møde op på byggepladsen igen. Stoltheden og skuffelsen er så stor, at han på et tidspunkt over for bygherren erklærer sig parat til at opgive sit krav fuldstændigt.

Både på fællesmødet og i separate fortrolige møder med hver af de to parter bliver den største opgave at få de to parter til at forstå, hvorfor den anden part med sin personlighed ser helt anderledes på konflikten, end de selv gør. Og som altid bliver parten på separatmødet hjulpet med at realitetsteste sit bedste og sit værste alternativ til at få afsluttet konflikten med en aftale her og nu.

I dag rækker parterne til sidst hånden ud og afslutter konflikten med en aftale. Der bliver betalt noget, men ikke alt for ekstraarbejder. Langt de fleste konfliktmæglinger bliver afsluttet med en aftale. I alle konfliktmæglinger er parterne blevet klogere på konflikten, på den anden part og på sig selv. Og den indsigt må man altid tage med sig – uanset at forhandlingerne har været fortrolige.

Regions