Pressinbjudan: Baltic Development Forum’s toppmöte 2010

Baltic Development Forum håller sitt årliga toppmöte i Litauens huvudstad Vilnius den 1-2 juni. Temat för mötet är den ekonomiska krisen och strategier för att skapa hållbar tillväxt: European Challenges – Regional Solutions: An Agenda for Jobs, Investments and Sustainable Growth.

Mötet, som är det tolfte i ordningen, samlar årligen drygt 500 beslutsfattare från politik, näringsliv, administration och forskning i Östersjöregionen. I år deltar som talare bland andra statsministrarna från de tre baltiska länderna och Finland, EU-kommissionens ordförande José Manuel Barroso, biträdande generalsekreteraren för världshandelsorganisationen WTO Rufus H. Yerxa, Fortums koncernchef Tapio Kuula, och chefen för den globala ingenjörsfirman Arup Peter Head.

Mötet arrangeras i nära samarbete med den litauiska regeringen och äger rum parallellt med det regeringschefsmöte som hålls inom Östersjöstaternas råd (Council of the Baltic Sea States, CBSS) vartannat år. Media är välkomna att följa båda möten – ackreditering sker gemensamt.

Tillväxt och konkurrenskraft i Östersjöregionen

Vid mötet presenterar Baltic Development Forum (BDF) sin årliga rapport om Östersjöregionens konkurrenskraft State of the Region Report. I år fokuserar rapporten särskilt på de baltiska länderna och Polen. Vidare presenterar BDF ett förslag till strategi för ökad tillväxt i regionen. De nordiska och baltiska industriförbunden gör ett inspel till EU:s nya tillväxtstrategi Europa 2020, som antas av Europeiska rådet i juni. Genomförandet av den nyss antagna EU-strategin för Östersjöregionen står högt på dagordningen, särskilt att få med näringslivet. Relationen till Ryssland, samt hur Kaliningrad kan integreras i samarbetet på energiområdet, är andra aktuella frågor.

Baltic Sea Award

Under mötet kommer också vinnaren av Baltic Sea Award offentliggöras. Priset delas ut till en person eller organisation i Östersjöregionen som gjort en extraordinär insats för utvecklingen av regionen. Tidigare pristagare är grundaren av Baltic Sea 2020 Björn Carlsson, Finlands president Tarja Halonen och ordföranden för Baltic Institute for Corporate Governance Arminta Saladziene.

När:       1-2 juni 2010
Var:       Vilnius, Litauen

Mötet äger rum på det litauiska kongresscentret LITEXPO. Ett utställningsområde för relevanta företag och organisationer är integrerat i mötet. Arbetsspråket är engelska.

Ansökan om ackreditering sker via det litauiska utrikesministeriets hemsida senast den 16 maj.

Hans Brask, Kontorschef, Baltic Development Forum (dansk)
Tel. +45 60 21 85 81, e-post: hb@bdforum.org

Katarina Tafvelin, Pressansvarig, Baltic Development Forum (svensk)
Tel. +45 27 64 80 76, e-post: ktn@bdforum.org

• Internationalt

• östersjöregionen
  • cbss östersjörådet östersjön östersjöregionen
  • eu
  • europa 2020
  • jose manuel barroso
  • tillväxt
  • konkkurrenskraft
  • näringsliv
  • energi
  • kaliningrad
  • baltikum
  • samarbete

About Us

Baltic Development Forum is a high level network for decision makers from business, politics, academia and media in the Baltic Sea Region. Based in Copenhagen, it was founded in 1998 and is still lead by the former Minister of Foreign Affairs of Denmark Uffe Ellemann-Jensen. Our mission is to initiate and facilitate processes to create sustainable growth and a competitive Baltic Sea Region.

Baltic Development Forum Website