Hver anden it-medarbejder forventer, at AI øger antallet af hackerangreb

Hver anden it-medarbejder forventer, at AI øger antallet af hackerangreb

Implementeringen af AI kan ifølge it-medarbejdere lede til en markant stigning i hackerangreb på virksomheder. Det afslører Barracuda Networks i deres nye rapport Cybernomics 101, som undersøger de økonomiske faktorer og motiver for cyberangreb i kølvandet på, at kunstig intelligens er blevet allemandseje.

Barracuda Networks har netop udgivet en ny rapport, baseret på en undersøgelse foretaget blandt it-ansvarlige på tværs af brancher, der sætter AI og hackerangreb under radaren. Undersøgelsen afslører bl.a. at 50 pct. af de adspurgte it-ansvarlige mistænker, at AI vil gøre det muligt for hackere at udføre flere angreb. Undersøgelsen er foretaget af Ponemon Institute blandt knap 2000 it-medarbejdere med hovedansvar for en virksomheds it-sikkerhed med mellem 100-5000 medarbejdere på tværs af brancher i USA, Australien og Europa.

Kunstig intelligens koster i snit 34 mio. kroner

Hackerangreb kan være dyre at komme igennem, men mange er måske ikke klar over den egentlige økonomiske konsekvens af at blive ramt af et angreb. Ifølge de adspurgte i undersøgelsen løber dette tal op til svimlende $5 mio. i snit, svarende til ca. 34 mio. danske kroner, i omkostninger årligt for at reagere på angreb.

Seks ud af ti har betalt løsepenge

I rapporten afsløres det, at 71 pct. af de adspurgte medarbejdere har oplevet ransomware-angreb inden for det seneste år, hvoraf 61 pct. valgte at betale den krævede løsesum. Tallene afslører et bekymrende mønster af et stigende antal succesfulde ransomware-angreb, som understreger behovet for effektive sikkerhedsløsninger.

“Det er tydeligt at se, at kunstig intelligens har ændret spillereglerne – både på godt og ondt. Vi benytter det til automatiserede sikkerhedssystemer, men desværre udnytter hackerne det også til automatiserede angreb. Det er derfor alfa omega at sikre, at ens virksomheds it-sikkerhed er på plads, da vi oplever en stigende bølge af angreb, der stadig bliver mere avancerede bl.a. på grund af AI,” siger Peter Graymon, chef for Barracuda Networks i Norden.

Løsning: få hjælp fra ‘etiske hackere’ og ‘high performers’

Rapporten indeholder derudover nyttige indsigter fra såkaldte ‘etiske hackere’, der i rapporten løfter sløret for de mest udbredte angrebsmuligheder, og hvilke der ifølge dem giver størst udbytte for hackerne. De kan sammen med best practice-erfaringer fra såkaldte 'high performers’ anvendes til at hjælpe virksomheder med at blive bedre til at identificere og styre hackerangreb samt komme bedst muligt oven på efterfølgende.

“Rapporten afslører den dystre virkelighed, som mange virksomheder desværre oplever, men den peger heldigvis også på, at virksomheder ikke er magtesløse, når det kommer til at forhindre og overkomme et angreb. Vi håber, at virksomhederne kan bruge rapporten som redskab til bedre at opdage angreb i tide og ikke mindst at forebygge fremtidige angreb,” siger Peter Graymon, chef for Barracuda Networks i Norden.

En af de vigtigste læringer fra rapporten er de såkaldte high performers tilgang med at anvende en samlet platform til datasikkerhed frem for spredte, individuelle sikkerhedsløsninger. Ved at samle ens sikkerhedsløsninger ét sted, hjælper det til at sikre, at følsomme data kun er tilgængelige for en lille håndfuld udvalgte medarbejdere og vigtigst af alt er, at de har en klar, samlet handlingsplan i tilfælde af et angreb.

Læs meget mere i Cybernomics 101 rapporten her.

Barracuda Networks tilbyder industriledende og omkostningseffektive it-løsninger inden for netværks- og applikationssikkerhed, e-mail-beskyttelse, informationssikkerhed, backup og arkivering med direkte kundesupport 24/7. Den prisbelønnede portefølje af sikkerhed- og databeskyttelsesløsninger understøtter hardware-baserede, virtuelle og cloud-baserede it-miljøer. Det gør det nemt for organisationer i alle størrelser at arbejde med en overordnet sikkerhedsstrategi, som håndterer alle aspekter af deres netværk, applikationer og e-mails.

Blandt de over 150.000 virksomheder og organisationer, der anvender Barracudas løsninger, findes Boeing, BT, Microsoft, IKEA, MIT, FN, Volvo og SAS samt små og mellemstore virksomheder i over 100 lande. Barracuda arbejder med en klar kanalstrategi og forhandler sine løsninger gennem mere end 5.000 partnere. Hovedkontoret ligger i Campbell, Californien (Silicon Valley) og ejes af det private investeringsselskab Thoma Bravo.

For mere information, besøg www.barracuda.com.

Amanda Grøntved-Grube

Konsulent hos Holm Kommunikation