Indret haven til en sommer fyldt med udendørs aktiviteter og hygge

Tendensen mærkes også hos byggevarehuset BAUHAUS, hvor især markiser, hytter og terrassevarmere er populære i det danske klima.

Det varer ikke længe, før mange danskere for en stund lægger arbejdstøjet på hylden og går på en velfortjent sommerferie i Danmark. Medmindre turen går til Norge, Tyskland eller Island, er regeringens udmelding nemlig klar: Rejser til alle andre lande end de tre frarådes indtil den 31. august. Derfor gør mange lige nu klar til en sommer, der skal tilbringes hjemme, og ifølge Laura Scheuer Trøstrup, indretningsdesigner og indehaver af The Sweet Spot, kan det mærkes på den måde, som folk indretter sig på.

- For mange af os rykkes ferien i år hjem i haven, og det kan mærkes. Vi har været meget hjemme på det sidste og fundet ud af, hvor vigtigt det er, at vi kan søge ud og komme i kontakt med naturen – også selvom det blot er lige udenfor vores egen dør. Derfor vil vi ikke kun have et spisebord og fire stole i haven, men derimod forskellige opholdsarealer, der inviterer til forskellige formål, forklarer Laura Scheuer Trøstrup.

Haven skal afspejle hjemmet

Behovet for at være i tæt kontakt med naturen er en trend, der egentlig har været under opsejling i mange år, og som i høj grad er forstærket i løbet af de seneste måneder.

- Tidligere har vi orienteret os meget urbant og søgt ind til byerne, men under Covid-19 har vi genopdaget naturen. Vi vil gerne være ude i så mange timer af døgnet som muligt, og dét skal terrassen og haven afspejle. Derfor er det ikke atypisk, at man ser, at folk indretter sig med møbler, der afspejler hjemmet. Både køkken, spisestue, opholdsstue, soveværelse og endda badeværelse kan skabes udendørs med fx bålsted, spisebord, loungemøbler, hængekøje og vildmarksbad, siger Laura Scheuer Trøstrup.

Også hos byggevarehuset BAUHAUS mærker man, hvordan efterspørgslen på udeprodukter er vokset den seneste tid.

- Vi har oplevet et stigning i salget af udendørs produkter, og vi kan tydeligt se, at folk vil gøre haven mere brugbar. Vi har blandt andet set en stor efterspørgsel på både hytter, markiser og terrassevarmere, og det giver jo rigtig god mening i et dansk klima. Vi vil gerne være ude, men vi ved også, at det danske vejr er uforudsigeligt. Med et overdækket område kan vi få det bedste fra begge verdener: Ud af huset og tæt på naturen, men i ly for vind og vejr, fortæller Vickie Dahl Matzen, som er indkøbschef hos BAUHAUS.

Sådan gør du haven mere brugbar

Der er mange muligheder, når haven skal indrettes. Sommetider så mange, at man overrumples af udvalget og derfor blot ender med de klassiske havemøbler. Men ifølge Laura Scheuer Trøstrup er der faktisk ikke den store forskel på at indrette inde og ude.

- Det er mere eller mindre de samme spørgsmål, man skal stille sig selv, uanset om man indretter inde eller ude. Hvad har du plads til? Og hvad har du egentlig behov for og lyst til? Jeg ser ofte, at folk fylder haven lidt rigeligt op med havemøbler, fordi de gerne vil have plads til den helt store havefest, men hvor ofte bruger man det egentligt? Mit råd er i stedet at få plads til lidt mere forskelligt, så man fx både har spisepladser og et loungeområde. Dét, tror jeg, man vil få større glæde af, fortæller Laura Scheuer Trøstrup.

Hun bakkes op af Vickie Dahl Matzen, som især slår et slag for udekøkkener.

- Det er en rigtig god idé at indrette haven, så den indbyder til aktiviteter for både børn og voksne, og her er en bålplads en sikker vinder. Et af vores mest populære produkter lige nu er bålfade og tilbehør hertil. Vi har alt fra popcornnet til store gryder, så man faktisk kan rykke hele madlavningen ud under åben himmel til glæde for både store og små. På den måde kan man sige, at alle projekter starter i BAUHAUS – hvad enten det er et udekøkken, en hytte eller noget helt tredje, afslutter Vickie Dahl Matzen.

Billedtekst til medsendt materiale:
Billede 1: Laura Scheuer Trøstrup, indretningsdesigner og indehaver af The Sweet Spot

Billede 2-4: Sommeren 2020 bliver for de flestes vedkommende tilbragt i Danmark. Det kan mærkes på salget af udendørsprodukter, lyder meldingen fra BAUHAUS.

Billede 5: For mange danske husejere er markiser et hit. De passer nemlig godt til det ofte uforudsigelige vejr. Et produkt, der er høj efterspørgsel på, mærker man hos BAUHAUS.

Billede 6: Vi gør vores haver hyggelige med hytter som denne. Så kan vi nemlig være ude – samtidig med, at vi har tag over hovedet.

Billede 7: Terrassevarmere er en god investering til sommeraftenerne, som ikke altid er lige varme herhjemme.

Vejledende udsalgspriser:
BAUHAUS, hytte: 30.999 kr.
BAUHAUS, markise - standard: fra 1.189 kr.
BAUHAUS, bålfad: 399,95 kr.
BAUHAUS, terrassevarmer – Capri: 349,95 kr.

For yderligere information, billeder i højere opløsning og koordinering af interviews, kontakt:
Katrine L. Zachariassen | Kommunikationsrådgiver, Perfekta PR |
T +45 3111 1679 | E-mail: katrine@perfektapr.dk

For yderligere information om produkter, kontakt:  Anne Wormslev Jacobsen | kommunikations- og marketingkoordinator, BAUHAUS |
T +45 8742 3875 | E-mail: awj@bauhaus.dk

BAUHAUS er en af Europas største byggemarkedskæder med mere end 300 varehuse i 19 lande. Vi åbnede det første varehus i Danmark i 1988 og er i dag repræsenteret i 18 byer.

Vores stærke position i markedet skyldes blandt andet, at vi tilbyder branchens største udvalg under ét tag til både håndværkere og private. For alle som arbejder i BAUHAUS har kunden altid første prioritet.