Bayer CropScience er stærkt uenig i forslag fra EU-Kommissionen

Monheim, den 31. januar 2013 - Bayer CropScience er skuffet over Europa-Kommissionens drastiske forslag om i to år at suspendere al anvendelse af neonicotinoid-produkter i afgrøder, som tiltrækker bier. Virksomheden mener, at Kommissionens meget konservative fortolkning af forsigtighedsprincippet er en forspildt mulighed for at opnå en passende og proportional løsning.

Bayer CropScience deler bekymringen omkring biernes sundhed og har derfor investeret kraftigt i forskning for at minimere plantebeskyttelsesmidlers virkning på bier. Gennem et omfattende stewardship program støtter Bayer CropScience ansvarlig og korrekt brug af sine produkter. Virksomheden fortsætter med at støtte en ansvarlig anvendelse af neonicotinoid-holdige produkter, der har været brugt i mange år og er afgørende for de europæiske landmænd.

Bayer CropScience opfordrer medlemsstaterne til at overholde principperne om proportionalitet ved behandlingen af Kommissionens forslag og henvise til grundige videnskabelige studier, før der træffes nye foranstaltninger. Enhver uforholdsmæssig reaktion vil skade det europæiske landbrugs konkurrenceevne og i sidste ende føre til højere omkostninger for fødevarer, foder, fiber og fornybare råstoffer og have enorme økonomiske konsekvenser gennem hele fødekæden.

• Jordbrug, landbrug, fiskeri

• neonikotinoider
  • neonicotinoider
  • landbrug
  • pesticider
  • plantebeskyttelse
  • økonomi

Om Bayer CropScience
Bayer
er en international virksomhed med kernekompetencer inden for sundhed, ernæring og højteknologiske materialer. I år ser virksomheden tilbage på 150 års arbejde med missionen “Bayer: Science For A Better Life”. Bayer CropScience AG er en delkoncern i Bayer AG, som i 2011 havde en årlig omsætning på 7.255 mia. euro. Med sin banebrydende innovation og stærke kundefokus er Bayer CropScience en af verdens førende virksomheder inden for plantebeskyttelse, frø og bioscience. Virksomhedens produkter inkluderer højkvalitets frø, innovativ afgrødebeskyttelse baseret på kemiske og biologiske virkemetoder og ydermere en omfattende backup-service for moderne, bæredygtigt landbrug. Bayer CropScience har også en bred portefølje af produkter og services til kontrol af skadedyr til hjemmet, haven og til brug i skoven. Virksomheden har en global arbejdsstyrke på 21.000 og er repræsenteret i mere end 120 lande. Mere om denne og yderligere nyheder findes på www.press.bayercropscience.com.

Signe Hansen Lindsten

Pressekontakt Communications Manager Corporate Communications +45 45 23 50 08