2022 giver Bentley bedste finansielle resultat nogensinde– 82% vækst i profit fra en 4% stigning i volumen

Stærk produktlinje, skift i personaliseringsindtægt, værdi-over-volumen strategi og succesfuld restrukturering driver flot præstation.

• Et driftsresultat på 708€ millioner, en stigning på 319€ millioner fra 2021
  • Bedste resultater nogensinde går hånd i hånd med rekordsalget på 15.174 biler i2022
  • Den samlede omsætning springer 19 procent år-til-år til 3,38€ milliarder fra en volumenstigning på fire procent på baggrund af betydelige ændringer i kundernes købsmønstre
  • Flere specifikationer, flere valgmuligheder og salg af Limited Editions og Coachbuilt samleobjekter givet et øget afkast på salget på 20,9%

(Crewe, 17. marts 2023) Bentley Motors har annonceret finansielle rekordresultater for 2022 med et driftsresultat som næsten er oppe på mere end €1 milliard sammenlignet med 2018. Den seneste årsrapport viser et overskud på €708 millioner, svarende til en 82% overskudsstigning fra 4 procents vækst i volumen.

Omsætningen nåede op på 3.38€ milliarder – det er en stigning på 19 procent over samme periode. Denne nyhed kommer efter Bentleys rekordsalg i 2022, hvor de leverede 15.174 ekstraordinære biler – hvilket også var første gang at Bentley solgte mere end 15.00 biler på et år.

Denne rivende økonomiske udvikling af virksomheden understøtter et fremtidigt investeringsprogram uden sidestykke inden for luksusbilsektoren, hvilket gør det muligt for Bentley at revolutionere fra verdens største producent af 12-cylindrede motorer til at blive en ren elbilsvirksomhed inden for et årti.

Afkastet af salget steg til 20,9 procent i 2022, en imponerende stigning fra 13,7 procent i 2021 og den højeste i Bentleys 104-årige historie. Stigningen skyldtes, at kunderne valgte biler med højere specifikationer, flere muligheder og salget af Limited Editions og Coachbuilt.

Adrian Hallmark, bestyrelsesformand og CEO for Bentley Motors, kommenterede:

"Siden lavpunktet i 2018 har hele teamet hos Crewe arbejdet intensivt på at omstrukturere forretningsmodellen, sideløbende med lanceringen af succesfulde og ledende nye modeller og funktioner i hver deres segment. Sidste år markerede en milepæl i denne rejse.

På trods af en hidtil uset periode med kriser som Brexit, Covid, Semiconductorforsyningen, Ukraine og Storbritanniens økonomiske ustabilitet, har vi opnået et turnaround i indtægt på næsten €1 milliard siden 2018.

Vi har opbygget et bæredygtigt finansielt grundlag på den lange bane, en konkurrencedygtig omkostningsstruktur og en unik markedspositionering, hvilket resulterer i en historisk stærk pengestrømsgenererende faktor, som står for at finansiere det ambitiøse kapløb om rene elbiler og CO2 neutralitet i luksussektoren.

Vores ordrebank og ordreindtagsrate indtil videre i 2023 viser et stort potentiale til at opretholde vores præstationer, selvom forretningsmiljøet bliver mere volatilt, og risikofaktorerne stadigt er stigende.

Vi vil fastholde fokus på at skabe værdi for kunden frem for salgsvolumen og tilpasse vores plan til de markedssituationer der skulle opstå, men vores velafbalancerede eksportsucces, disciplinerede omkostningsstruktur og evne til at maksimere personalisering på en industrialiseret måde, fremmer profitten og er et godt grundlag for at fortsætte succesen."

Den fortsatte efterspørgsel efter SUVer sikrede, at Bentayga forblev Bentleys førende model, som solgte mere i sit sjette salgsår end nogensinde før, og noterede sig for 42 procent af det samlede salg samtidig med at den etablerede sig som den mest succesrige luksus-SUV i verdenen.

Continental GT og GTC noterede sig for næsten en tredjedel af salget, hvor den præstationsorienterede GT Speed - den mest dynamiske landevejsbil, Bentley nogensinde har bygget – noterer sig for næsten 31 procent af modellinjen. Flying Spur - verdens fineste luksus firedørs grandtourer – noterede sig for 28 procent af Bentleys samlede salg, hjulpet på vej af introduktionen af Flying Spur Hybrid.

Bentleys seneste økonomiske resultater understøtter virksomhedens brancheførende Beyond100-strategi, i det Bentley ser ind i at elektrificere hele produktsortimentet og blive CO2-neutrale i 2030. Det inkluderer et tiårigt investeringsprogram på 3€ milliarder i både fremtidige modeller og i Pyms Lane fabrikken i Crewe, England, hvor alle Bentley-modeller bliver bygget.

Finansielle resultater for de sidste 5 år

Cecilie Altmann