Le Mans Collection - en sand fejring af delt historie

Le Mans Collection - en sand fejring af delt historie

• Bentleys Le Mans Collection markerer 20-års jubilæet for Bentleys sjette sejr ved verdens mest ikoniske udholdenhedsløb - 24 Hours of Le Mans
  • Delt historie: Det er 100 år siden første Le Mans – her registrerede en Bentley den hurtigste omgang
  • Bentley Rotating Display rummer en ventil fra motoren på den Le Mans-vindende #7 Bentley Speed 8 fra 2003
  • Limited edition af i alt 48 Continental GT og GTC'er på globalt niveau
  • Drevet af en 6,0-liters twin-turbo W12, den mest succesrige 12-cylindrede motor i den moderne tid
  • Udarbejdet af Mulliner
  • Stemningsfuldt udseende i Verdant grøn med Moonbeam racerstribe
  • Tallet nr. 7 på grillen er et nik til den vindende Bentley Speed 8 #7 i 2003
  • Indvendige features inkluderer seks vinderkranse på panelerne, Speed 8 silhouette-trædeplade og digitalt 24-timers ur

(Crewe, 12. april 2023) For at markere 20-års jubilæet for Bentleys sjette sejr ved 24 Hours of Le Mans, og 100 år siden den første omgang i det legendariske løb, præsenterer Bentley en limited edition af Continental GT Coupé og Continental GTC. Disse vil blive drevet af Bentleys W12-motor, den mest succesrige 12-cylindrede motor i moderne tid. Le Mans-kollektionen inkluderer unikke udvendige- og indvendige detaljer, som hylder designet af den Le Mans-vindende Speed 8 #7 fra 2003.

Alle Le Mans kollektionsmodeller er udstyret med Bentleys tre-vejs roterende display, der tilbyder et udvalg af touchscreen, dobbelt finér eller analoge skiver – men med et twist; i stedet for en standard skive i midten af displayet er Le Mans modellerne udstyret med en motorventil fra den 4,0-liters twin-turbo V8 fra Bentleys Speed 8, som vandt løbet. Motoren blev fjernet og bevaret efter løbet og nu er 24 af de i alt 32 ventiler blevet delt op for at skabe 48 dele til denne eksklusive samling af ultimative Grand Tourers. Det ellers standard analoge ur er erstattet med et skræddersyet digitalt ur, naturligvis i et 24-timers design.

Mulliner-afdelingen har hentet inspiration fra de mørkegrønne Speed 8-racerbiler, der efterlod alle i støvet på Le Mans i 2003. Fra det grønne ydre til den lille del af Speed 8-motoren, der sidder i bilen, er Le Mans Collection en dybtfølt hyldest til en lang og storslået fælles historie mellem Bentley og Le Mans 24 Hours.

Hyldest til Speed 8 #7

Mulliners designere nærstuderede den vindende Speed 8 fra 2003, som er et godt bud på en af de smukkeste racerbiler, der nogensinde har sejret i Le Mans. Det begrænsede antal Continental GT'er og Continental GTC'er i Le Mans-kollektionen er lavet i Verdant-grønt med en Moonbeam-racerstribe hen over motorhjelmen (og Coupé-tag). Blackline-specifikationen nikker til den sorte og grønne farve i Speed 8, mens carbon-fiber styling-specifikationens komponenter ses i sort med en subtil nålestribe i Moonbeam. Beluga sort er også valgt til den nederste forkofanger, sidespejlenes hætter og bagerste ’hestesko’-område under bagklappens spoiler, mens sorte 22-tommer ti-egers hjul dækker over kraftige carbon-keramiske bremser og røde bremsekalibre.

I mellemtiden har den karakteristiske matrix-grill (oprindeligt udviklet til at beskytte radiatoren på den ikke-asfalterede Le Mans-racerbane fra 1920'erne) et malet #7 i Arctica-hvid, der kombinerer det racevindende nummer fra 2003 med de malede radiatorer fra Bentley, der vandt Le Mans fem gange mellem 1924 og 1930.

Skræddersyede detaljer

Interiøret i Le Mans Collection Continental GT og Continental GTC er langt mere luksuriøst end Bentley Speed 8'erne - men det giver stadig samme følelse af sportslige formål. En skræddersyet velkomstlampe i form af vinderkransen fra 2003 fører dig ind i et cockpit trimmet i Beluga læder. Med performance i fokus dækker Dynamica-stof sæderne, mens interiørets monokrome farveskema er lettet af kontrastsømme og sikkerhedsseler i Hotspur.

Det dobbelte finish panel er udført i Piano Black og højglans kulfiber, med en fin krom nålestribe, der adskiller de to. Nålestriben flyder sømløst fra den ene side til den anden - et tegn på det enestående håndværk i enhver Bentley.

Le Mans Collection har mange skræddersyede detaljer, begyndende med Speed 8-tærskelpladerne og trædeplader med seks kranse, der hilser beboerne velkommen, når de træder ind i bilen. Frontpanelet viser emblemet med seks kranse indlagt i højglans kulfiber, der markerer hver af de seks sejre, Bentley har kunne fejre i Le Mans mellem 1924 og 2003.

Inspireret af race og præstationer

Le Mans Collection Continental GT og GTC er udstyret med Bentleys berømte 6,0-liters W12 TSI-motor, der yder 650 hk og et ekstraordinært drejningsmoment på 900 Nm.

Dette resulterer i en tophastighed på 335 km/t og 0-100 km/t på 3,6 sekunder. En kombination af fire stelteknologier giver denne limited edition et niveau af smidighed, ydeevne og kørekvalitet, som forventet af en bil med denne arv.

Bentley Dynamic Ride og tre-kammer aktiv air suspension med adaptiv dæmpning spiller en nøglerolle i bilens balance og giver et formidabelt fundament at bygge videre på. De valgfrie og nyudviklede kulstofkeramiske bremser, variabel elektronisk stabilitetskontrol, firehjulsstyring og en elektronisk begrænset slipdifferential styrker smidigheden og ydeevnen endnu mere.

Bentley og Le Mans

Bentleys lange samarbejde med Le Mans kom mildt sagt ikke særlig godt fra start:

”Jeg synes, det hele er skørt. Ingen bliver færdige. Biler er ikke designet til at tåle den slags belastninger i 24 timer.”

Sådan var W.O. Bentleys reaktion i 1923, da han hørte, at den private deltager John Duff planlagde at konkurrere i det første Le Mans nogensinde i en Bentley 3-liters. Men den konkurrencemæssige ild i W.Os sjæl fik ham til løbet på La Sarthe-banen i sidste øjeblik. Inspireret af Duffs 4. plads (på trods af et langvarigt stop for at reparere en hullet benzintank) og hurtigste omgang vendte W.O og Bentley Motors tilbage i 1924 og vandt. Det var starten på et herligt årti, der så fem sejre på syv år.

Bentley var tilbage i 2001 med EXP Speed 8, startskuddet på et treårigt program, der sigtede mod en sjette sejr. Og søndag den 15. juni 2003 sluttede Bentleys to Speed 8 på første og andenpladsen i det mest opslidende udholdenhedsløb. Bil #7 kørt af Guy Smith, Tom Kristensen og Rinaldo Capello kørte 377 omgange med en gennemsnitshastighed på 214,33 km/t, efterfulgt af #8 Speed 8 kørt af Johnny Herbert, Mark Blundell og David Brabham.

Cecilie Altmann

Marketing Manager for Bentley Copenhagen +45 51 32 20 77