Undersøgelse tager temperaturen på Bikubenfonden

Undersøgelse tager temperaturen på Bikubenfonden

En ny ekstern undersøgelse blandt Bikubenfondens interessenter slår fast, at der overordnet er opbakning til Bikubenfondens strategi, tilgang og rolle. Det fortæller 61 af fondens tætteste samarbejdspartnere, som anonymt har givet deres mening til kende. Men de peger også på en række områder, hvor der er plads til forbedringer.

Bikubenfonden har i de senere år gennemgået en grundlæggende forandring: Fra at have fokus på donationer, enkeltorganisationer og projekter med kort tidshorisont til at have et bredere og langsigtet samfundsperspektiv og agere udviklingspartner for de organisationer, kommuner og institutioner, som fonden indgår samarbejder med. I dag ønsker Bikubenfonden at være en katalysator for systemforandringer.

For at undersøge hvordan den nye tilgang til det filantropiske arbejde bliver opfattet, har forandringsbureauet Operate foretaget en udviklingspartner- og interessentanalyse.

Analysen skaber et grundlag for at vurdere, hvordan omverdenen oplever Bikubenfonden som fond og samarbejdspartner, hvorvidt rollen som udviklingspartner skaber den ønskede værdi for samarbejdspartnerne, og hvordan fonden kan forbedre de formater, værktøjer og processer, der ligger bag arbejdet.

Udviklingsdirektør Sine Egede Eskesen siger:

”Vi har de sidste år ændret den måde vi arbejder på markant, og med en del jord under neglene har det nu været tid til at tage temperaturen på det, vi gør. Vi vil være en systemforandrende fond. Vi tror på, at vi kan være med til at ændre nogle af de udfordringer, vi som samfund står overfor – men bliver det ved snakken? Skaber vi værdi? Er vi tunge at danse med? Forandringsbureauet Operate har spurgt dem, der kender os bedst, så vi kan spore os nærmere ind på, hvad det kræver af os, hvis vi vil løse nogle af de vilde problemer, vi står med som samfund.”

Analysen er et redskab til at få et kritisk blik udefra til at forstå os selv for derefter at forbedre os som fond og samarbejdspartner. Den viser mange gode takter, men der er også en række områder, vi skal tage ved lære af, så vi kan gøre tingene bedre i morgen og for fremtiden.”

Dyk ned i undersøgelsen her.

Læsom nogle af de refleksioner undersøgelsen har givet anledning til i en artikel af Bikubenfondens udviklingsdirektør Sine Egede Eskesen her.

Fakta om undersøgelsen:

• Undersøgelsen er foretaget af Forandringsbureauet Operate
  • 61 af Bikubenfondens nærmeste samarbejdspartnere har deltaget i undersøgelsen med dybdegående interviews, dertil har 100 respondenter svaret på en survey
  • Deltagerne er en bred sammensætning med forskelligartede relationer og samarbejdsgrad med Bikubenfonden
  • Der er sikret fuld anonymitet for de deltagende
  • Analysen vil danne grundlag for Bikubenfondens strategiske udvikling i 2024

Marie Futtrup, mfu@bikubenfonden.dk, 31785927