Foto: Agnete Schlichtkrull

Ringsted er værtsby for Kronprinsparrets Priser 2022

Når Kronprinsparret hædrer markante indsatser inden for kunst, kultur og socialt arbejde, bliver det i år fra Ringsted Kongrescenter. Showet produceres i samarbejde med DR og sendes live på DR1 lørdag den 5. november kl. 21.00.

Kronprinsparrets Priser afholdes hvert år i skiftende danske byer, og i år kommer Deres Kongelige Højheder Kronprinsen og Kronprinsessen til Ringsted. Her vil byens kongrescenter danne ramme om den festlige begivenhed, der sætter fokus på fremragende præstationer, nytænkning og høj kvalitet inden for kunst og kultur og socialt arbejde.

Et kulturelt centrum med øje for børns dannelse
Ringsted er med sin placering midt på Sjælland et naturligt centrum for kulturoplevelser for mange danskere. Alene Ringsted Kongrescenter lægger scene til mere end 200 arrangementer årligt. Byen er kendt for sit aktive foreningsliv, og det er lokale kræfter, der driver store kulturelle begivenheder som Ringsted Festival og Ringsted Middelalderfestival. Ringsted har desuden et særligt kulturelt fokus på børn og driver sin egen Børnefestival med koncerter, teater og opvisninger målrettet den unge målgruppe. Desuden er byen en del af Danmarks største børnekulturelle indsats ”Kumult!”, der har en ambition om, at alle børn fra dagtilbud til ældste klassetrin hvert år skal opleve kunst og kultur af høj kvalitet og selv udfolde sig kreativt.

En festlig aften i Ringsted Kongrescenter og på DR1
Kronprinsparrets Priser 2022 bliver et festligt show fyldt med kunstneriske indslag og hyldest til modtagerne af de fire priser, som Kronprinsparret uddeler i løbet af aftenen. Det vil være muligt at købe billetter til showet, og billetsalget starter i slutningen af august/ starten af september. Du kan også se Kronprinsparrets Priser 2022 på DR1 eller DRTV, hvor showet sendes direkte lørdag den 5. november kl. 21.00. Følg desuden prisuddelingen på DR’s, Bikubenfondens og Kongehusets digitale platforme.

FAKTA
Kronprinsparrets Priser blev indstiftet i 2004 som Bikubenfondens bryllupsgave til Kronprinsparret. Formålet med Kronprinsparrets Priser er at synliggøre og anerkende den ekstraordinære præstation inden for dansk, grønlandsk og færøsk kultur og socialt arbejde. Der uddeles fire priser. Med Kronprinsparrets Kulturpris og Kronprinsparrets Sociale Pris følger 500.000 kr. og et kalejdoskop skabt af Olafur Eliasson. Med Kronprinsparrets to Stjernedryspriser følger 100.000 kr.

Læs mere om Kronprinsparrets Priser på: www.kronprinsparretspriser.dk

Emilie Beck Vestergaard