Ny Reumert-jury på plads

Allerede samme dag som nomineringerne til Årets Reumert 2014 offentliggøres, begynder Reumert-juryens arbejde frem mod næste års prisuddeling. Forestillinger, der har haft premiere i perioden 8. april 2013 - 4. maj 2014, var i betragtning til at blive nomineret til dette års prisuddeling. Således skal juryen allerede nu sendes på landevejene for at vurdere alle de forestillinger, der har premiere fra og med den 5. maj og frem mod næste års nomineringsfrist i maj 2015.

Dynamik og stærke kompetencer

Bikubenfonden har udpeget en ny Reumert-jury bestående af 12 erfarne fagfolk – heraf fem medlemmer der allerede har siddet i juryen i en årrække samt syv nye medlemmer.

Den nye jury fungerer i to år, hvorefter Bikubenfonden igen foretager en udskiftning af medlemmer med henblik på at sikre dynamik i juryen. Hvis et medlem har siddet på udskiftningsbænken, kan vedkommende godt blive udpeget på et senere tidspunkt igen. Potentielle Reumertjury-kandidater skal holde sig orienteret om dansk scenekunst.

Den nye jury består af rektor, ph.d. Mads Thygesen fra Dramatikeruddannelsen på Aarhus Teater, programmedarbejder, cand.mag. Tore Leifer fra DR, festivalchef og kunstnerisk leder Michael Bojesen fra Copenhagen Opera Festival, skuespiller, uddannelsesansvarlig for Skuespil og prorektor Henning Sprogøe fra Statens Scenekunstskole, chefredaktør Rie Hammer fra Teater 1, kunstnerisk leder, cand.mag. Charlotte Mors fra Danseværket, kulturredaktør Lene Kryger fra Fyens Stiftstidende og Fyns Amts Avis, teaterredaktør, mag.art. Monna Dithmer fra Politiken, teateranmelder, cand.mag. Anne Middelboe fra Information, teateranmelder, mag.art. Henrik Lyding fra Jyllands-Posten, teaterredaktør, cand.mag. Jakob Steen Olsen fra Berlingske, forfatter og teateranmelder Gregers Dirckinck-Holmfeld fra Gregersdh.dk.

Et Reumert-jurymedlem ser mellem 50 og 300 forestillinger om året i hele landet. I udvælgelsen af medlemmer lægger Bikubenfonden vægt på, at der er stærke kompetencer inden for alle scenekunstens aspekter. Det gælder lige fra børneteater til ballet, opera og performance til moderne dans, musicals og det mere klassiske teater, og det gælder bl.a. dramaturgi, koreografi, scenografi og det musiske. Der er også lagt vægt på, at juryen består af medlemmer, der er spredt geografisk rundt i hele landet, samt at medlemmerne har forskellige vinkler på scenekunsten qua deres forskellige professioner og uddannelsesmæssige baggrunde.

Stor tak til afgående jury

Følgende fagpersoner står bag dette års nomineringer: dramachef Piv Bernth fra DR, cand.phil. Janicke Branth, direktør og skuespiller Litten Hansen, instruktør og skuespiller Jan Hertz, forfatter og journalist, mag.art. Me Lund, forskningsbibliotekar, mag.art. Alette Scavenius, lektor i dramaturgi Janek Szatkowski fra Aarhus Universitet, teaterredaktør, mag.art. Monna Dithmer fra Politiken, teateranmelder, cand.mag. Anne Middelboe fra Information, teateranmelder, mag.art. Henrik Lyding fra Jyllands-Posten, teaterredaktør, cand.mag. Jakob Steen Olsen fra Berlingske, forfatter og teateranmelder Gregers Dirckinck-Holmfeld fra Gregersdh.dk.

Bikubenfonden skylder stor tak til den afgående jury, som har ydet en kraftpræstation med deres store engagement og utrættelige jagt på Danmarks største scenekunstoplevelser.

Den nye jury består af følgende medlemmer
•   Teateranmelder, cand.mag., Anne Middelboe Christensen, Information
•   Kunstnerisk leder, cand.mag., Charlotte Mors, Danseværket
•   Forfatter & teaterkritiker, Gregers Dirckinck-Holmfeld, Gregersdh.dk
•   Skuespiller, Uddannelsesansvarlig for Skuespil og Prorektor, Henning Sprogøe, Statens Scenekunstskole
•   Teateranmelder, mag.art., Henrik Lyding, Jyllands-Posten
•   Teaterredaktør, cand.mag., Jakob Steen Olsen, Berlingske
•   Kulturredaktør, Lene Kryger, Fyens Stiftstidende & Fyns Amts Avis
•   Rektor, ph.d, Mads Thygesen, Dramatikeruddannelsen
•   Festivalchef, kunstnerisk leder, Michael Bojesen, Copenhagen Opera Festival
•   Teaterredaktør, mag.art., Monna Dithmer, Politiken
•   Chefredaktør, Rie Hammer, Teater 1
•   Programmedarbejder, cand.mag., Tore Leifer, DR

Æresmedlem (ikke stemmeberettiget)
•   Kreativ direktør Christian Have, Have Kommunikation

Bikubenfondens repræsentanter i Reumert-juryen
•   Direktør Søren Kaare-Andersen
•   Projektchef Mette Marcus
•   Assistent for Reumert-juryen Matti Bekkevold

Bikubenfonden er en uafhængig, erhvervsdrivende fond, der uddeler midler fra fondens afkast og formue til gavn for samfundet, primært inden for kultur og sociale formål.

Udover at uddele midler til projekter inden for kultur og sociale formål, udvikler Bikubenfonden også egne projekter, herunder prisuddelingerne Årets Reumert, Kronprinsparrets Priser og Bikubenfondens Museumspriser. Som led i visionen om, at fonden skal være aktivt engageret i pleje og bevaring af den danske natur, ejer og driver Bikubenfonden naturområdet Svanninge Bjerge på Sydfyn.