Bloddonorer hjælper med overvågning af infektioner i Danmark

Meget få bliver i øjeblikket testet for covid-19 på de nationale testcentre, men overvågning af epidemien er fortsat vigtig. Danske frivillige bloddonorer har vist sig nyttige gennem hele coronaepidemien og har hjulpet til undersøgelse af, hvor mange af os, der tidligere har været ramt af covid-19.

Nu beder Statens Serum Institut (SSI) danske bloddonorer om hjælp til fortsat at følge covid-19 og teste et nyt system til overvågning af infektioner i Danmark. I går d. 18. maj har 10.000 donorer modtaget en invitation i e-Boks til overvågningsinitiativet, der er udsendt af de regionale blodbanker.

Projektet fra SSI hedder PCR hjemmetest og vil undersøge, om man i fremtiden kan bruge frivillige deltageres PCR hjemmetest til at overvåge forekomsten af covid-19. Målet er at udvikle et hjemmebaseret testsystem, som også kan bruges til at overvåge og studere andre virus og bakterier samt til at håndtere udbrud af infektionssygdomme.

Man kan kun deltage i projektet, hvis man har modtaget en invitation i e-boks. Modtagerne af invitationen bliver spurgt, om de vil deltage og i så fald pode sig selv og husstandens øvrige beboere ugentligt i fire uger.

• bloddonor
  • covid-19