Jern giver styrke og vitalitet

Jern giver styrke og vitalitet

Kvinder lider ofte af jernmangel, der bl.a. viser sig som udtalt bleghed, manglende energi og nedsat immunforsvar, skriver helseskribent Lilli Henriksen i Familie Journal.

Lilli Henriksen skriver, at jern er et af de vigtigste spormineraler, der indgår i hæmoglobin, et protein i de røde blodlegemer, og som er afgørende for, at ilten transporteres med blodet rundt til kroppens kringelkroge.

Gravide har et særligt behov for tilskud af jern, det samme har kvinder med kraftig menstruation og bloddonorer.

Mangel på jern skyldes ofte, at garvesyren fra f.eks. kaffe, te, kakao, rødvin og cola binder jernet til sig, fortsætter Lilli Henriksen. Det kan også skyldes ensidig kost, mangel på B12-vitamin, mangan eller folinsyre.

Ældre med for lidt mavesyre kan desuden have svært ved at optage jern. Der findes jern i både kød og planter, men jern fra kød, hæmojern, optages bedre.

Fra planteriget anbefaler helseskribenten især brændenælder, der er rige på jern, sesamfrø, græskarkerner, samt andre frø og kerner, nødder og dadler, havregryn og fuldkornshvede, sojabønner, rosiner, dadler, jordskokker, grønkål, persille og karse.

Donor Nyt har i det nye nr. en større artikel om behovet for jern.

Tags

Bloddonorerne i Danmark repræsenterer de danske bloddonorer nationalt og internationalt.
Vi arbejder for at hverve og anerkende frivillige og ubetalte bloddonorer. Det er vores opgave at sikre den nødvendige blodforsyning på de danske hospitaler, så der aldrig kommer til at mangle blod til patientbehandling.

For at sikre det er der behov for 25.000 nye donorer hvert år.I Danmark er der 58 lokale frivillige donorkorps, som i samarbejde med landskontoret og regionsbestyrelserne kæmper for at synliggøre bloddonorsagen, så vi fortsat kan skaffe de nødvendige donorer og være selvforsynende med blod til behandlingsformål.

Der er ca. 200.000 bloddonorer i Danmark.