Peter Mygind er ny ambassadør for BMW

Peter Mygind er ny ambassadør for BMW

Da Peter Mygind for ganske nyligt skulle vælge ny bil, og ønskede at vælge med komfort og bæredygtighed for øje, blev det startskuddet på en rejse, der skulle rumme langt mere end blot en ny bil. Valget faldt på en hybridbil, men samarbejdet har allerede nu ført meget mere med sig.

Få beslutninger i Peter Myginds liv lader til at være uovervejede. Om det er som skuespiller, som ambassadør for Børnecancerfonden eller Børnehjælpsdagen, eller i sit store arbejde for mobbeofre, så fremstår Peter Mygind både velovervejet, reflekterende og passioneret.

Da Peter for nyligt stod over for at skulle vælge ny bil, rakte han derfor heller ikke ud til et hvilket som helst bilmærke. For Peter gør sit forarbejde. Målsætningen var at finde en bil, der både kunne stå distancen på landevejen og etisk. BMW Danmark bed på med det samme, for allerede i første møde blev det til dybe samtaler om bæredygtighed, om at tage ansvar, om at inspirere og om behovet for en rummelig bil, når nu man måler 192 cm og tilbringer utroligt mange timer i bilen.

Bilen som kontor
I næsten 30 år har Peter Mygind været et navn og et ansigt kendt af de fleste. Når han ikke er på tv-skærmen eller står på scenen, kører Peter landet tyndt og taler om mobning, arbejdsglæde, og hvordan vi kommunikerer. En bil er derfor noget, Peter ikke kan leve uden.

”Jeg har altid prioriteret min bil højt. Jeg giver vel omkring 80 foredrag om året, når altså der ikke står en pandemi i vejen. Min bil er derfor også langt mere end blot et transportmiddel. Det er nærmere mit rullende kontor. Det er vigtigt for mig, at jeg ved, at jeg kommer sikkert frem i alt slags vejr, og at jeg har nok plads, både til familien og når jeg har lange ture rundt i landet. Når man som jeg er 192 cm høj og tilbringer utroligt meget tid i bilen, så kræver det sin bil”, forklarer Peter smilende og fortsætter, ”BMW er jo blevet kåret som det mest bæredygtige bilmærke i verden, og som det bilmærke med den højeste kundetilfredshed i Danmark, så det var da helt sikkert blandt de primære årsager til, at jeg rakte ud til BMW Danmark”.

Bæredygtighed som det naturlige valg
Allerede i 1980'erne begyndte Peter at interessere sig for bæredygtighed, og hvordan han selv kunne tage ansvarlige valg i dagligdagen. Inspirationen fik han fra sin mor, Jytte Abildstrøm. Det var derfor også et af de parametre, han var særligt opmærksom på i forbindelse med sit forestående bilvalg.

”Det er sjældent man ligefrem forbinder biler med bæredygtighed, men med BMW og deres mange fantastiske initiativer med alt fra solcelleenergi til produktionen til genanvendelige materialer, ja, så er det jo i virkeligheden tilfældet. Faktisk har BMW været med til at inspirere både mig og min familie til at sætte endnu mere fokus på bæredygtighed. Vi har lige erhvervet os solenergiceller. De leverer ikke bare strøm til huset, men også til vores E.ON-ladestander, der lader vores hybridbil. Det inspirerede partnerskabet med BMW os til”, forklarer Peter.

Det handler om at blive inspireret og om at inspirere
BMW har igennem længere tid arbejdet sammen med en gruppe udvalgte ambassadører. En gruppe som Peter nu er blevet en del af. Ambitionen fra BMW’s side er at understøtte og arbejde sammen med mennesker, som har en holdning til deres liv og til verden omkring dem, og potentielt derigennem inspirere andre til at reflektere. Der var derfor heller ikke nogen tvivl fra BMW Danmarks side, da Peter tog kontakt til dem, at han skulle være en del af flokken.

”Jeg elsker at inspirere og at blive inspireret. Og man kan vel sige, at det er essensen af vores relation. BMW inspirerer mig, og jeg håber på at inspirere andre. Og så har jeg en god følelse, hver gang jeg starter bilen. Det har stor værdi for mig”, forklarer Peter.

Om Peter Mygind
Peter Mygind er skuespiller, entertainer, konferencier, sanger, foredragsholder og vært.

I løbet af sin skuespilkarriere har Peter Mygind betrådt adskillige store teaterscener rundt omkring i landet, og han har medvirket i et utal af store danske hitserier og film, senest ”Sommerdahl”, der høster stor anerkendelse både i Danmark og internationalt.

Peters store hjerte banker for et utal af mærkesager, og hans livs- og menneskesyn inspirerer. Han har blandt andet taget kampen op mod mobning med bogen ”Myginds Mission” og DR´s dokumentarserie af samme navn. Han er ambassadør for Børnecancerfonden, Børnehjælpsdagen og har i mange år været engageret i AIDS-Fondet. Derudover bruger Peter sin personlige sygdomshistorie til at sætte fokus på hjertestop og blodpropper.

Om BMW
Grundlaget for BMW Groups succes har altid været ansvarsbevidsthed og langsigtede løsninger. Derfor er bæredygtighed og ressourceeffektivitet grundstenen i forretningsstrategien og forankret i alle divisioner. BMW Group har sat klare mål for CO2-reduktionen frem til 2030. Disse inkluderer hele livscyklussen fra forsyningskæden til produktionen og til selve brugsfasen. Målet er at reducere CO2-emissionerne med mindst en tredjedel per bil på tværs af hele produktporteføljen.

Udover at bruge grøn energi til produktionen, tager BMW Group også yderligere skridt for at beskytte kritiske råstoffer. Målet er at øge andelen af genanvendelige ressourcer og dermed bruge råstofferne flere gange – i en cirkulær økonomi.

BMW Group er igen i 2020 kåret som verdens mest bæredygtige bilproducent af Dow Jones Sustainability Indices World and Europe.

Også på de danske værksteder er der taget et aktivt valg om at reducere miljøpåvirkningen. Samtlige BMW værksteder i Danmark er ISO 14001-certificerede. Dette betyder, at der bliver taget effektivt ansvar for alle miljømæssige forhold, herunder kontrol af affald samt renovering og genbrug af udslidte dele.

BMW Danmark er i 2021 – for tiende år i træk – kåret som vinder i kundetilfredshedsundersøgelsen AutoIndex for at have de mest tilfredse og mest loyale bilejere.

SHOTGUN med Peter Mygind
Se seneste episode af videopodcast-serien SHOTGUN - hvor Peter fortæller om mobningens mange ansigter. Hør ham fortælle, hvor vigtigt det er at tænke over, hvilket aftryk man efterlader i verdenen og i sine medmennesker.