Bæredygtighedsperspektiv i hele forsyningskæden – fra solenergi til ren køreglæde

BMW Group har taget et nyt og vigtigt skridt. Store dele af aluminiumsproduktionen sker nu med solenergi.

Alle BMW Groups fabrikker henter i dag primært energi fra vedvarende energikilder – fra solenergi i Storbritannien, Mexico og Kina til biogas i Sydafrika og vindkraft i Tyskland. I 2021 vil al produktion på BMW Groups fabrikker i verden være klimaneutral. Samtidig sætter koncernen klare krav til hele forsyningskæden. BMW Group sigter mod at reducere CO2-udledningen fra leverandørnetværket med 20 procent inden 2030.

Sol ude – energi inde

2021 markerer starten på et nyt bæredygtigt initiativ. BMW Group køber 43.000 tons aluminium produceret med energi fra solceller fra Emirates Global Aluminium (EGA) - verdens førende producent af højkvalitetsaluminium.

EGA har været leverandør til BMW Group siden 2013, og er den første virksomhed i verden, der bruger solenergi til kommerciel produktion af aluminium. EGA’s solcellepark i ørkenen i De Forenede Arabiske Emirater bliver også verdens største af sin art.

Aluminium er let, stærkt og uendeligt genanvendeligt. Efterhånden som e-mobiliteten tager fart, bliver aluminium stadig vigtigere som et letvægtsmateriale, der kan kompensere for den tunge vægt af batterierne i elektrificerede biler.

Ambitiøse mål kræver konkrete tiltag

BMW Group sigter mod at have mere end syv millioner elektrificerede biler på vejene i 2030, hvoraf to tredjedele er fuldt elektriske. Med den stadigt stigende produktion af elektrificerede biler betyder det, at en større andel af CO2-emissionerne i et "vugge-til-grav"-perspektiv kommer fra forsyningskæden og gennem produktionen, og ikke så meget fra brugsfasen.

Uden korrigerende foranstaltninger vil CO2-emissionerne per bil stige med mere end en tredjedel inden 2030. BMW Group ønsker ikke blot at stoppe denne tendens, men også at vende den. Derfor er brugen af grøn energi, såsom solenergi, et vigtigt redskab til at reducere CO2-udledningen og det fodaftryk, som en elektrificeret bil sætter.

De 43.000 tons dækker næsten halvdelen af det årlige behov for aluminium på fabrikken i Landshut (Tyskland), hvor man finder BMW Groups europæiske letmetalstøberi. Dette er et af de mest moderne støberier i verden, hvor der gennem forskellige metoder fremstilles motorkomponenter, komponenter til elektriske drivlinjer og store strukturelle komponenter til forskellige karrosserier. De innovative fremstillingsprocesser har vundet en række priser. Støberiet blev certificeret til bæredygtig brug af aluminium allerede i 2019.

Ansvarlig udnyttelse af naturressourcer

Sidste år underskrev BMW Group en langsigtet aftale med det svenske selskab Northvolt om levering af battericeller. Northvolt er den tredje leverandør af battericeller, som BMW Group har indgået samarbejde med. BMW Group har også langsigtede aftaler med CATL og Samsung SDI. CATL har i øjeblikket et nyt produktionsanlæg under opførelse i Tyskland. Fælles for alle tre partnere er, at de kun bruger grøn energi til produktionen af battericeller.

Udover at bruge grøn energi til at producere aluminium og battericeller, tager BMW Group også yderligere skridt for at beskytte kritiske råstoffer. Målet er at øge andelen af genanvendelige ressourcer og dermed bruge råstofferne flere gange – i en cirkulær økonomi. Brugen af genanvendelige råstoffer reducerer CO2-emissionerne betydeligt og sparer også naturressourcer.

BMW iX tager bæredygtigheden videre

Elbilen BMW i3 er og bliver pioneren inden for en bæredygtig livscyklus. Eksempelvis kommer energien, som bruges til at producere bilens karbonmateriale, fra vandkraft. Bilens interiør er lavet af 80 procents genanvendelige materialer – for eksempel er sæderne lavet af genanvendte plastikflasker.

Green NCAP-testen, som måler bilernes klima- og miljøaftryk, gav i 2019 BMW i3 topkarakteren fem stjerner med 10 ud af 10 mulige indekspoint.

Den fuldelektriske SUV – BMW iX – som lanceres senere i år, tager denne tilgang videre. Med grøn, vedvarende energi i produktionen af både aluminiumskomponenter og battericeller, samt udstrakt brug af genanvendelige materialer, er CO2-udledningen fra forsyningskæden til BMW iX reduceret med 17 procent sammenlignet med en produktion uden samme tiltag.

BMW Group har et globalt salgsnetværk, der dækker 140 lande. I Danmark udføres salg og service af otte autoriserede forhandlere og 17 serviceværksteder.

BMW Danmark er i 2020 – for niende år i træk – kåret som vinder i kundetilfredshedsundersøgelsen AutoIndex med Danmarks mest tilfredse og loyale bilejere.