BMW iX2 xDrive30

BMW iX2: Helt ny og fuldelektrisk model

Da BMW X2 blev lanceret som bilmodel første gang i 2018, blev det startskuddet til et helt nyt koncept: Sports Activity Coupé. Til marts kommer X2 i anden generation og denne gang i en fuldelektrisk version med endnu mere plads og en markant karakter.

BMW iX2 xDrive30 har en elmotor på både for- og bagakslen, som samlet yder 313 hk (230 kW). Bilen accelererer fra 0-100 km/t på 5,6 sekunder, og tophastigheden er på 180 km/t.

Nettokapaciteten på batteriet er 64,8 kWh, AC-opladning på 11 kW sikrer opladning fra 0-100 % på 6,5 timer. Der kan tilvælges 22 kW, hvilket muliggør opladning på 3 timer og 45 minutter. DC-hurtigopladning foregår ved 130 kW fra 10-80 % på 29 minutter.

Det kombinerede elektriske forbrug er på 16,3-17,7 kWh/100 km afhængigt af udstyr. Den elektriske rækkevidde er op til 449 km.

Med My Mode Efficient og den nye MAX RANGE-funktion – som begrænser effekt og hastighed samt deaktiverer udvalgte komfortfunktioner - kan den elektriske rækkevidde øges med op til 25 %.

Hvis rutevejledningen i bilens navigationssystem har planlagt et stop ved en hurtiglader, vil højspændingsbatteriet i bilen automatisk forvarmes, når bilen nærmer sig for at sikre en så effektiv opladning som muligt. En sådan forvarmning af batteriet kan også startes manuelt, hvis navigationssystemet ikke er aktiveret.

X-faktor
Slægtskabet med de andre BMW X-modeller ses tydeligt. Det ekstroverte design skiller sig dog med den karakteristiske coupéform ud fra søstermodellen BMW iX1, og dette forstærkes yderligere af fronten med den næsten sekskantede BMW nyregrill, der kan bestilles med BMW Iconic Glow konturbelysning.

De markante hjulkasser og den kraftige skulderlinje forstærker profilen fra siden, mens det nydesignede LED-baglygtedesign giver bagenden bredde og en helt særegen karakter.

I forhold til den forrige BMW X2 er BMW iX2 vokset med 194 mm i længden til 4.554 mm, 21 mm i bredden til 1.845 mm og 64 mm i højden til 1.590 mm. Den øgede akselafstand og bredere sporvidde gavner pladsen på både bagsædet og i bagagerummet, som er på 525 liter og kan øges til 1.400 liter.

Interiøret rummer fem sæder med øget plads til skuldre og albuer. Pladsen til bagsædepassagerernes knæ er øget med 25 mm. Bagsædet kan lægges ned i forholdet 40:20:40, hvilket gør bilen til en rigtig hverdagsven.

Der kan tilvælges Veganza indtræk, som også fås i tofarvede udgaver.

Elektrisk anhængertræk fås som ekstraudstyr, og bilen må trække 1.200 kg.

Assistenter altid til tjeneste
Den nye BMW iX2 har en række køre- og parkeringsassistentsystemer samt det nye BMW iDrive med QuickSelect og det helt nye BMW Operating System 9 med optimeret berørings- og stemmekontrol.

Som standard kommer bilen blandt andet med BMW Live Cockpit Plus inklusive navigation, 2-zones klimaautomatik og automatisk bagklap samt en række assistentsystemer, herunder parkeringsassistent inklusive kamera og bakkeassistent op til 50 meter.

Standardudstyret inkluderer også optimeret smartphone-integration via Apple CarPlay® og Android Auto™.

Som yderligere individualisering fås M Sportspakke og M Sportspakke Pro.

Gør ladetiden til en leg
For at fordrive tiden under opladning fås den nye BMW iX2 med "in-car gaming" via platformen AirConsole. Det er meget simpelt at sætte sin smartphone op som controller ved at skanne en QR-kode, og så kan alle passagerer dyste i forskellige discipliner inden for motorsport, quiz og andre færdighedsspil. Det gør ladetiden til en leg.

Lancering
Med lanceringen af den helt nye BMW iX2 accelererer BMW Group elektrificeringen og tilbyder nu fuldelektriske versioner i alle segmenter med BMW iX1, iX2, iX3 samt BMW i4, i5, i7 og iX.

Den nye BMW iX2 lanceres i marts måned 2024. Senere på sommeren tilføjes yderligere en fuldelektrisk version.

BMW iX2 xDrive30. 313 hk. Rækkevidde op til 449 km. Forbrug 16,3-17,7 kWh/100 km. Opladningstid 0-100% ved 11 kW: 6,5 timer. Opladningstid 10-80% ved 130 kW: 29 min. Forbrug og rækkevidde kan påvirkes af bl.a. kørestil, terræn og vejr. Bilen er vist med ekstraudstyr.