BMW Autonomous Driving Campus i München

BMW tester selvkørende biler - i realtid

I denne uge er der officiel åbning af BMW Autonomous Driving Campus i München. Centeret er et udviklingscenter i hvilket BMW, sammen med flere partnere og it-virksomheder, udvikler selvkørende biler – i realtid. Åbningen af centeret viser også BMW’s transformering til at blive en teknologivirksomhed.

Der er i samfundet en enorm interesse for selvkørende biler. I generationer har spekulationerne om, hvordan fremtidens biler kommer til at fungere været domineret af selvkørende biler – og inden længe er fremtidens biler en realitet.

I denne uge åbnede BMW Autonomous Driving Campus, som er BMW’s udviklingscenter inden for selvkørende biler. Centeret kan huse 1.800 ansatte og 500 testbiler. Udviklingscenteret vil accelerere udviklingen af selvkørende biler og er en stor del af BMW’s satsning på fremtidens transportmiddel. BMW vil bare i år investere cirka syv milliarder euro i selvkørende biler og elektrificering.

Udviklingen i selvkørende biler forventes at resultere i positive effekter som færre ulykker, nedsat trafiktæthed, tidsbesparelser og lavere rejseudgifter.

BMW Autonomous Driving Campus skal danne grundlaget for lanceringen af ”BMW iNext” i år 2021, som bliver den første selvkørende BMW model.

Vejen til selvkørende biler inddeles i fem niveauer:

1. Fødderne væk
2. Hænderne væk
3. Øjnene væk
4. Opmærksomheden væk
5. Passager i bilen

I det femte niveau ”passager i bilen” kører bilen helt autonomt, og chaufføren betegnes mere som en passager end en fører. BMW er på nuværende tidspunkt på niveau to, hvilket giver en forsmag på de selvkørende funktioner. Lanceringen af BMW iNext i 2021 bliver startskuddet for niveau tre og fire. Niveau fem udvikles parallelt med niveau tre og fire og vil være muligt som pilotprojekt fra 2021.

”Holdbar mobilitet og autonom kørsel går hånd i hånd. Vi lancerer selvkørende teknik i BMW iNext i 2021. Dette indebærer, at vi teknisk går fra niveau tre til fem. Systemet vil være fuldt integreret og sikkert.” siger Harald Krüger, øverste chef hos BMW AG.

For mere information, billeder og video se link til den internationale presseside.

Med de fire mærker BMW, MINI, Rolls-Royce og BMW Motorrad, er BMW Group verdens førende premium producent af biler og motorcykler, som også tilbyder finansielle ydelser og mobilitetsservice. BMW Group har 31 produktionsanlæg i 14 lande samt forhandlernetværk i 140 lande.

I 2017 solgte BMW Group 2.463.526 biler og 185.682 motorcykler på verdensplan. Omsætningen i 2017 var 88,58 mia. euro og overskuddet før skat var 10,66 mia. euro. Koncernen havde per 31. december 2017 en global arbejdsstyrke på 129.932 medarbejdere.