BMW VISION NEXT 100: Fremtiden for ren køreglæde

BMW VISION NEXT 100: Fremtiden for ren køreglæde

Det er udfordrende, men samtidig fascinerende at prøve at forestille sig, hvordan vi lever og bevæger os i fremtiden. Hvordan vil de sociale og økonomiske forhold samt vores levevilkår udvikle sig? Og hvilken indflydelse vil det have på vores mobilitet? Hvilke spændende nye muligheder vil nye teknologier give os? Og hvordan vil digitalisering og konnektivitet påvirke vores krav til biler og kørsel?

Som markering af jubilæumsåret 2016 vover BMW Group et blik ind i fremtiden, der rækker længere end normalt, og designer en række visionære Vision Vehicles-modeller som bud og svar på vores fremtidige mobilitetsbehov. I de kommende år vil vi opleve stadig mere alsidig mobilitet. I en ikke alt for fjern fremtid vil langt de fleste biler være ethundrede procent selvkørende – vi vil bevæge os omkring i robotter på hjul. Hvis vi tager afsæt i denne udvikling, hvordan kan vi så fastholde en berettigelse for bilerne fra BMW – et mærke, hvor individualitet og ren køreglæde er kerneværdier? Og hvordan vil BMW's værdier kunne bæres ind i fremtiden?

Ved udviklingen af BMW VISION NEXT 100 var det ikke det primære formål at skabe en selvkørende bil, men fokus lå på et ekstremt brugertilpasset køretøj, der er i stand til at opfylde alle behov, bilens fører måtte have – netop fordi denne meget følelsesladede forbindelse mellem en BMW og dens fører er en egenskab, vi ønsker at bevare. Designteamet bag BMW VISION NEXT 100 har derfor inddraget alle trends og teknologiske udviklinger, som vil være af betydning for BMW i de kommende årtier. Mange detaljer udspringer dog også af fortidens innovationer og designsprog. Den vigtigste faktor var imidlertid noget, som altid har kendetegnet mærket BMW: En kompromisløs tilgang til fremtidige teknologier og værdi for kunderne.

Adrian van Hooydonk, leder af BMW Groups designafdeling: "Hvis du som designer kan forestille dig det, så er der stor sandsynlighed for, at det bliver til virkelighed en dag. Vores mål med BMW VISION NEXT 100 var derfor at skabe et fremtidsscenarie, man kan interagere med. Teknologien vil gøre store fremskridt og skabe grobund for nye og fantastiske muligheder, der gør det muligt for os at tilbyde bilens fører endnu mere hjælp under kørslen for på denne måde at skabe en endnu mere intens køreoplevelse. Min personlige holdning er, at teknologien skal være så intuitiv at betjene og opleve, så fremtidige interaktioner mellem mennesket, maskinen og omgivelserne bliver så flydende som muligt. BMW VISION NEXT 100 viser, hvordan vi har tænkt os at forme denne fremtid."

Fire udsagn, der kendetegner BMW VISION NEXT 100.

En BMW er altid førerorienteret.
I de seneste måneder og år er den største aktuelle trend inden for bilindustrien blevet så udbredt, at det nu ikke længere er et spørgsmål "om", men "hvornår" den selvkørende bil bliver virkelighed. BMW Group er også overbevist om, at BMW førerne vil kunne lade bilen gøre arbejdet – men kun, hvis man ønsker det. BMW VISION NEXT 100 er en ægte BMW, som leverer intense køreoplevelser i form af ren køreglæde.

Kunstig intelligens og intuitiv teknologi smelter sammen.
I fremtiden vil vores biler være 100 procent netværksopkoblede, og den digitale teknologi vil blive så gængs, at den vinder indpas i stort set alle områder af livet. Den stigende digitalisering vil medføre, at den fysiske verden og de digitale domæner vil smelte mere og mere sammen. Kunstig intelligens vil lære af os, kunne forudse mange af vores ønsker og arbejde i baggrunden med de opgaver, vi vælger at delegere til den. Måden, hvorpå mennesket interagerer med teknologien vil blive revolutioneret: Skærme og berøringsdisplays vil vige pladsen for mere intuitive kommunikations- og interaktionsformer mellem menneske og maskine. Med andre ord: Teknologien vil blive mere menneskelig.

Nye materialer giver imponerende muligheder.
Hvordan vil fremtidens bilproduktion se ud? På et tidspunkt vil de produktionsanlæg, der i dag udstanser og former tusindvis af metalpladedele, blive forældede. Brugen af kulfiber i dag kan meget vel være det første tegn på det paradigmeskift, der er på vej inden for materialeanvendelse og produktion i bilindustrien. Teknologier som Rapid Manufacturing og 4D-print vil fremover ikke producere komponenter eller objekter, men intelligente, netværksopkoblede materialer og vil inden for en overskuelig fremtid kunne erstatte traditionelle værktøjer og derved bane vej for nye og uanede muligheder inden for design og udvikling.

Mobilitet vil forblive en følelsesladet oplevelse.
Bilerne fra BMW har aldrig kun været tænkt som et værktøj, der kan bringe dig fra et sted til et andet. I en BMW drejer det sig altid om næste sving, om at mærke kræfterne fra motoren og om at nyde følelsen af fart. Det drejer sig om sanseindtryk, om adrenalinsuset og det unikke øjeblik, når rejsen begynder – uanset, om du er alene på vej eller har familien eller vennerne med. Dette vil ikke ændre sig i fremtiden, fordi denne emotionelle oplevelse af at køre bil er en fasttømret del af koncernens DNA. Ved at holde fokus på bilens fører vil BMW VISION NEXT 100 øge denne emotionelle oplevelse på en måde, der aldrig er oplevet før.

BMW VISION NEXT 100: En bil til fremtidens mobilitet.

• Fra fører til "den ultimative fører" – via digital intelligens.
  • "Aktiv geometri" muliggør intuitiv interaktion mellem føreren og bilen.
  • Køreprogrammerne "Boost" og "Ease" lader bilens fører vælge mellem manuel eller automatiseret betjening.
  • "Companion": Den intelligente digitale partner er bindeled mellem føreren og bilen.
  • Mærketypisk udvendigt BMW design.
  • Fremtidsorienterede materialer.

• Fra fører til "den ultimative fører" – via digital intelligens.
    I fremtiden vil BMW førerne fortsat foretrække selv at køre bilen i langt de fleste situationer. I BMW VISION NEXT 100 vil bilens fører fortsat være i højsædet med adgang til permanent netværksopkobling, digital intelligens og ultramoderne teknologier. Men dermed ikke nok: BMW VISION NEXT 100 forvandler bilens fører til "den ultimative fører". Så selv om verden er i forandring, så er ren køreglæde kommet for at blive – og den vil blive mere intens end nogen sinde.

Ved designarbejdet på BMW VISION NEXT 100 tog vi udgangspunkt i kabinen. I fremtiden vil førerens velbefindende blive endnu vigtigere, og i stedet for at føle, at man sidder i en selvkørende maskine, så skal man kunne opleve følelsen af at sidde i en maskine, der er skræddersyet til lige netop dig. Denne ide har inspireret til en arkitektur, hvor kabinen synes at være ekstra rummelig bilens generelle dimensioner taget i betragtning, samtidig med at de ydre linjer bærer mærkets typiske DNA. Kabinekonstruktionens kuppelform til trods er BMW VISION NEXT 100's sportslige profil umiddelbart genkendelig som en BMW sedan.

Kabinens design giver plads til forskellige betjenings- og driftsformer: Boost-mode, hvor føreren har kontrollen over bilen, og Ease-mode, hvor bilens fører kan læne sig tilbage og lade bilen om at køre. Med køreprogrammet Ease bliver bilen til et rummeligt tilflugtssted med behagelige lysforhold og komfortable omgivelser. Med køreprogrammet Boost tager føreren styringen og nyder godt af de diskrete og intuitive hjælpefunktioner, bilen tilbyder. Under kørslen lærer bilen hele tiden mere og mere om personen bag rattet, takket være de indbyggede sensorer og den digitale intelligens, som BMW Group har valgt at betegne "Companion". Companion lærer progressivt at tilbyde den ønskede form for hjælp og medvirker således til at forvandle bilens fører til "den ultimative fører".

Et meget vigtigt element i visionskøretøjet er en anden innovation med betegnelsen Aktiv geometri (Alive Geometry), hvis sidestykke aldrig er set i en bil. Den består af en form for tredimensionel skulptur, som virker både inde i bilen og i det udvendige design.

Aktiv geometri muliggør interaktion mellem føreren og bilen.
    Aktiv geometri består af op imod 800 bevægelige trekanter, der er indlejret i instrumentbrættet og udvalgte områder på sidepanelerne. De arbejder i tre dimensioner og kommunikerer direkte med bilens fører via bevægelser, som er mere fysisk interagerende end todimensionelle symboler i et display. Selv den mindste bevægelse opfanges af føreren. I kombination med Head-Up Displayet smelter Aktiv geometri den analoge og den digitale verden sammen på en helt unik måde.

Trekanterne bevæger sig meget på samme måde som en fugleflok i kontrolleret bevægelse, hvor den koordinerede rytme fungerer som signaler, der er lette at forstå for alle passagerer i bilen. I kombination med Head-Up Displayet engagerer de bilens fører i en form for forudseende kommunikation, hvor et intuitivt signal forudser en nært forestående hændelse.

Der ses allerede i dag en række mulige anvendelsesmodeller, der synes at bekræfte teknologiens reelle anvendelighed. Eksempelvis bliver Rapid Prototyping og Rapid Manufacturing stadig mere udbredt og må forventes at være helt almindelige fremstillingsmetoder om 30 år.

Selv om det i dag kan synes vanskeligt at forestille sig, hvordan hundredvis af små trekanter vil kunne koordineres til at få Aktiv geometri til at fungere, så vil det ikke desto mindre komme til at ske, efterhånden som de nuværende produktionsmetoder i bilindustrien viger for nye teknologier. Det vil i fremtiden være muligt at fremstille langt mere komplekse og fleksible former. Derfor anvender BMW Group BMW VISION NEXT 100 som kontekst til at fremhæve 4D-print som en proces, der giver komponenter en fjerde dimension – den funktionelle. I de kommende år vil printede komponenter kunne integrere funktioner direkte, som vi i dag bliver nødt til at designe og fremstille separat, inden de kan indgå i helheden.

I dag er det digitale domæne meget knyttet til displays. Næste skridt bliver organiske LED'er – eller med andre ord displays, der frit kan ændre form. Med Vision Vehicle lægger vi imidlertid op til, at der på et tidspunkt slet ikke vil være displays længere. Hele forruden vil i stedet fungere som et stort display direkte foran bilens fører. I fremtiden vil de digitale og fysiske verdener smelte stadig mere sammen, hvilket eksempelvis også kommer til udtryk via Aktiv geometri og måden, hvorpå det analoge instrumentbræt interagerer med det digitale Head-Up Display i forruden.

Køreprogrammerne "Boost" og "Ease" til manuel eller automatiseret betjening.
    I begge køreprogrammer, både Boost og Ease, er bilens elementer og teknologier udlagt til at levere den mest intense eller afslappede køreoplevelse afhængigt af, hvad der er påkrævet. Overgangen mellem programmerne er imponerende og perfekt tilrettelagt, og Aktiv geometri forbliver relevant hele vejen. I Boost, når bilens fører koncentrerer sig om vejen forude, fremhæver Aktiv geometri ideallinjen eller mulige drejepunkter og advarer om modkørende biler. I stedet for at anspore føreren til at køre hurtigere, hjælper denne type teknologi føreren med at køre markant bedre. Desuden har intuitiv feedback en mere fysisk og øjeblikkelig virkning end en syntetisk stemme eller en vejledning i et display. I Ease-mode er Aktiv geometri derimod mere diskret i sine bevægelser og informerer bilens passagerer om vejen forude og eventuelle forestående accelerationer eller nedbremsninger.

I Boost-mode er hele bilen fokuseret omkring føreren og leverer intelligent hjælp, der maksimerer køreoplevelsen. Sædet og rattet ændrer position, og midterkonsollen bevæger sig til en mere førerorienteret position. Under kørslen kan bilens fører interagere med bilen via håndtegn og håndbevægelser.

Fremtidens BMW Head-Up Display vil anvende hele forruden til at kommunikere med bilens fører. I Boost-mode fokuserer denne displayteknologi udelukkende på kørselsrelevante oplysninger såsom ideallinjen, drejepunkter og hastighed. Takket være fuld netværksopkobling, intelligente sensorer og permanent dataudveksling kan Head-Up Displayet skabe et digitalt billede af bilens omgivelser. Ved kørsel i tåget vejr kan bilens fører eksempelvis nyde godt af oplysninger om krydsende biler forude, inden de er synlige inde fra bilen. Systemet vil med tiden lære mere og mere om føreren og kunne levere skræddersyet hjælp, idet fokus hele tiden er på at skabe en køreoplevelse, der er så intens og personlig som muligt.

Skiftet over til Ease-mode medfører samtidig en komplet ændring af kabinemiljøet. Rattet og midterkonsollen trækker sig tilbage, og nakkestøtterne flytter sig til siden for at skabe en afslappet og indbydende atmosfære. Sæderne og dørsiderne smelter sammen, så bilens fører og passagerer kan sidde vinklet i forhold til kørselsretningen. På denne måde kan de bedre se hinanden og sidde mere afslappet i forhold til at tale sammen. Head-Up Displayet kan vise skræddersyet indhold til bilens passagerer sammen med de oplysninger og den underholdning, de måtte ønske.

Bilen skifter fokus afhængigt af det valgte køreprogram og koncentrerer sig om kørselsrelevante oplysninger i Boost-mode og om omgivelserne og stemning i Ease-mode, hvor teknologien eksempelvis fremhæver imponerende landskaber eller interessante bygninger, som bilen kører forbi.

Det er også synligt for de øvrige trafikanter, om bilen kører i Boost-mode eller Ease-mode, idet den mærketypiske dobbeltnyre, de klassiske dobbeltforlygter og de L-formede baglygter fungerer som kommunikationsværktøj. Forskellige lysfarver angiver, hvilket køreprogram bilen kører i.

Companion: Intelligent digitalt bindeled mellem føreren og bilen.
    Companion-teknologien er visualiseret som et lille skulpturelt element, der repræsenterer forbindelsen mellem føreren og bilen. Elementet har form som en stor slebet ædelsten og er anbragt midt i instrumentbrættet, lige under forruden, hvorfra det symboliserer intelligensen, konnektiviteten og tilgængeligheden i BMW VISION NEXT 100. Det er også symbol for den konstante udveksling af data: Jo mere det lærer om ejeren og dennes kørselsvaner, jo mere intelligent bliver det. På et tidspunkt vil det kende bilens fører godt nok til automatisk at kunne foretage rutineopgaver og tilbyde egnet hjælp ved behov. Uafhængigt af selve bilen vil denne konstante indlæring gøre Companion mere og mere værdifuld for ejeren.

Companion spiller også en vigtig rolle ved kommunikationen mellem bilens fører og bilen, når bilen skifter fra Boost til Ease-mode. Mens føreren koncentrerer sig om vejen og trafikken i Boost-mode, ligger Companion nedsænket i instrumentbrættet. Så snart BMW VISION NEXT 100 tager styringen i Ease-mode, hæver Companion sig op fra instrumentbrættet og skaber et interface med forruden. Et lyssignal fortæller bilens fører, at bilen nu er klar til autonom kørsel. Companion har en lignende funktion for de øvrige trafikanter, idet den i kraft af sit eget lys signalerer, at bilen nu er selvkørende. I visse trafikale situationer er Companion i visuel kontakt med andre trafikanter, eksempelvis fodgængere, som får "grønt lys" til at krydse vejen ved hjælp af et lysbælte på bilens forende.

Mærketypisk udvendigt BMW design.
    Designet på BMW's Vision Vehicle er kendetegnet ved at blande coupé-modellens sportslige linjer med sedanens dynamiske elegance. Med en længde på 4,90 m og en højde på 1,37 m er de udvendige dimensioner forholdsvis kompakte. I kabinen venter der imidlertid pladsforhold på niveau med en BMW luksussedan.

Bilens store hjul er anbragt yderst i hvert hjørne af karrosseriet, hvilket giver designet den dynamik der kendetegner bilerne fra BMW. Når det drejer sig om aerodynamikken, så har den udvendige Aktive geometri et es i ærmet: Når hjulene drejer for at følge bevægelserne med rattet, strækker karrosseriets yderhud sig, som var den elastisk, så hjulene holdes skjult af karrosseriet. Det innovative design af BMW VISION NEXT 100 giver bilen en ekstremt lav vindmodstand på kun 0,18 cW.

Selve bilen er kobberfarvet og designet til at understøtte filosofien om, at fremtidens biler fra BMW skal være højteknologiske, men stadig bevare en varm udstråling – som symbol på de tætte bånd mellem bilen og dens fører.

Dette forhold begynder, så snart føreren nærmer sig bilen: Intelligente sensorteknologier åbner automatisk vingedørene. For at give føreren bedre plads ved ind- og udstigning, er rattet helt i plan med instrumentbrættet. Når føreren har taget plads, aktiveres alle systemerne med en kort berøring af BMW logoet midt på instrumentbrættet. Døren lukker, rattet kører frem, og køreoplevelsen begynder.

Fremtidsorienterede materialer.
    Designerne af BMW VISION NEXT 100 anvender primært genanvendelige materialer. Både de synlige og de skjulte kulfiberkomponenter - såsom sidepanelerne - er fremstillet af restproduktet fra den normale kulfiberproduktion. I fremtiden vil materialevalget blive endnu mere vigtigt i hele design- og produktionsfasen.

For at skåne ressourcerne og have en mere bæredygtig fremstillingsproces vil brugen af træ og læder blive nedtonet, mens innovative materialer - og dermed nye muligheder for design og produktion - vil trænge i forgrunden. Denne tilgang ses allerede i brugen af kvalitetstekstiler og umiddelbart genanvendelige materialer samt i fravalget af læder til kabinen på BMW VISION NEXT 100.

Med de tre mærker BMW, MINI og Rolls-Royce, er BMW Group verdens førende premium producent af biler og motorcykler, som også tilbyder finansielle ydelser og mobilitetsservice. BMW Group har 30 produktionsanlæg i 14 lande samt forhandlernetværk i 140 lande.

I regnskabsåret 2015 solgte BMW Group cirka 2.247.000 biler og 137.000 motorcykler på verdensplan. Omsætningen i 2015 var 92,18 mia. euro og overskuddet før skat var 9,22 mia. euro. Koncernen havde per 31. december 2015 en global arbejdsstyrke på 122.244 medarbejdere.