Den nye BMW M5

Den nye BMW M5

BMW præsenterer nu sjette generation af den populære luksussedan. Den seneste udgave af BMW M5 byder på et højt komfortniveau og en enestående kombination af brugervenlighed og sportslige køreegenskaber.

Bilen er udstyret med det nyudviklede system M xDrive. Dette M specifikke firehjulstræk er kendetegnet ved et suverænt vejgreb under alle forhold. De forskellige M xDrive-køreprogrammer (4WD, 4WD Sport og 2WD) bringer køredynamikken i BMW M5 op på et helt nyt niveau. Vælger man 2WD, skiftes der til baghjulstræk.

Motorkraften overføres via den nyudviklede 8-trins M Steptronic-gearkasse med Drivelogic, som udmønter sig i fremragende ydeevne, både på racerbanen og til hverdag.

V8-motoren på 4,4 liter med M TwinPower Turbo-teknologi har 600 hestekræfter og et maksimalt drejningsmoment på 750 Nm. Brændstofforbruget ved blandet kørsel er på 9,5 km/l og CO2-udledningen er 241 g/km.

Den nye BMW M5 accelererer fra 0 til 100 km/t på blot 3,4 sekunder og fra 0 til 200 km/t på 11,1 sekunder. Tophastigheden er elektronisk begrænset til 250 km/t, men begrænsningen kan om ønsket øges til 305 km/t.

Selv med M xDrive vejer den nye BMW M5 mindre end forgængeren, blandt andet i kraft af et letvægtstag af kulfiberforstærket plast (CFRP) og en udstødning med meget lav vægt.

Bilen er som standard udstyret med M kompoundbremser med blålakerede bremsekalibre med seks stempler på forakslen og flydende monostempelkalibre på bagakslen. Som ekstraudstyr er der mulighed for at vælge endnu mere effektive (og 23 kg lettere) keramiske M kulfiberbremser med guldfarvede kalibre.

Forkofangeren på BMW M5 har fået et helt nyt design. Store åbninger sikrer, at både motoren, indsugningen, gearkassen og bremserne får tilført tilstrækkelig køleluft ved banekørsel.

Ligesom det har været tilfældet med alle øvrige M modeller, er den nye BMW M5's køreegenskaber blevet testet og finpudset på verdens mest udfordrende racerbane, Nürburgring Nordschleife.

Den nye BMW M5 kommer på gaden i foråret 2018.

Med de fire mærker BMW, MINI, Rolls-Royce og BMW Motorrad, er BMW Group verdens førende premium producent af biler og motorcykler, som også tilbyder finansielle ydelser og mobilitetsservice. BMW Group har 31 produktionsanlæg i 14 lande samt forhandlernetværk i 140 lande.

I 2016 solgte BMW Group cirka 2.367.000 biler og 145.000 motorcykler på verdensplan. Omsætningen i 2016 var 94,16 mia. euro og overskuddet før skat var 9,67 mia. euro. Koncernen havde per 31. december 2016 en global arbejdsstyrke på 124.729 medarbejdere.