Helt ny BMW i5: Nedtællingen er begyndt

Helt ny BMW i5: Nedtællingen er begyndt

Om få måneder får ottende generation af BMW 5-serie Sedan premiere. Den nye model er mere dynamisk og mere komfortabel end nogensinde og kan prale af en frisk fortolkning af dens elegante og sporty signatur. For første gang lanceres den også som en fuldelektrisk model i form af BMW i5. Næste år får sedanen selskab af den fuldelektriske stationcar BMW i5 Touring.

Den første generation af BMW 5-serie Sedan kom på markedet i 1972. Gennem 50 år og syv modelgenerationer har 5-serien etableret sig som den mest succesrige business-sedan i verden. Dette er i høj grad takket være den umiskendelige balance mellem sportslig køreglæde og langdistancekomfort. Siden 1972 og indtil begyndelsen af 2023 er der blevet produceret mere end ti millioner af BMW 5-serien.

Den helt nye BMW 5-serie Sedan vil blive produceret på BMW Group Plant Dingolfing. Fabrikken i Bayern, Tyskland, er virksomhedens største produktionsanlæg i Europa, hvor der er rullet nye biler ud siden 1973. I dag producerer fabrikken udover 5-serien blandt andet også 7-serien, 8-serien og BMW iX.

BMW Group Plant Dingolfing er også BMW Groups kompetencecenter for produktion af elektriske drivlinjer. Det betyder, at produktionen af elmotorer og højspændingsbatterier til den helt nye BMW i5 vil foregå side om side med selve bilproduktionen. Den fleksible drivlinjearkitektur betyder også, at den nye BMW 5-serie Sedan kan tilbydes i fuldelektriske og plug-in-hybrid varianter, ligesom den kan leveres med højeffektive benzin- og dieselmotorer med 48V mild-hybrid-teknologi.

Flere varianter i vente
På BMW Group Annual Conference tidligere i dag annoncerede topchef Oliver Zipse yderligere detaljer om den nye BMW 5-serie. Blandt dem er det angivet, at der vil være en BMW i5 med bogstavet M i modelbetegnelsen.

"BMW i4 M50 viser, hvordan BMW blander dynamisk ydelse og elektrisk køreglæde til perfektion. En tilsvarende sportslig model vil også blive lanceret i den nye BMW i5-familie", sagde Zipse. BMW i4 M50 var også den bedst sælgende BMW M-model på verdensplan i 2022.

Zipse afslørede ligeledes, at næste generation af den kendte og populære BMW 5-serie Touring kommer på banen i foråret 2024 – også som en fuldelektrisk version.

Systematisk udvidelse af den fuldelektriske portefølje
BMW Group har allerede fuldt elektriske biler samt tohjulede modeller i langt de fleste segmenter - repræsenteret af BMW, BMW Motorrad, MINI og Rolls-Royce. I dag kan kunderne vælge imellem et bredt udvalg af modeller, fra de små og kompakte segmenter til klassen for mellemstore modeller samt den ultimative luksusklasse.

Lanceringen af BMW i5 Sedan i oktober efterfulgt af BMW i5 Touring i 2024 viser, at virksomheden fortsætter den systematiske udvidelse af sin fuldelektriske portefølje.

BMW Danmark er i 2022 – for 11. år i træk – kåret som vinder i kundetilfredshedsundersøgelsen AutoIndex for at have de mest tilfredse og de mest loyale bilejere.