Transformation til e-mobilitet på BMW fabrikken i München

Transformation til e-mobilitet på BMW fabrikken i München

Modeller under ”Neue Klasse” skal bygges i München fra 2026, og fra slutningen af 2027 vil fabrikken udelukkende producere fuldelektriske biler. Dermed nærmer en æra med München-produktion af biler med forbrændingsmotorer sig slutningen. Transformationen indebærer en investering på 650 millioner Euro.

Præcis som i 1960’erne danner produktionsanlægget fremover rammerne for produktionen af Neue Klasse-modeller, men i fremtiden kun fuldelektriske versioner.

Glidende overgang til e-mobilitet
BMW fabrikken i München er et godt eksempel på den glidende overgang til e-mobilitet. I 2015 blev de første BMW 3-serie plug-in-hybridmodeller produceret på samme produktionslinje som modellerne med forbrændingsmotorer. I 2021 blev BMW i4 den første fuldelektriske model, der blev produceret på samme produktionsbånd. I dag er hver anden bil, der ruller ud af fabrikken, fuldelektrisk.

Fra 2026 vil produktionen af Neue Klasse på fabrikken i München i første omgang foregå parallelt med produktionen af de nuværende modeller. Godt et år senere, fra slutningen af 2027, vil fabrikken udelukkende producere fuldelektriske modeller.

Omfattende ændringer efter lang forberedelse
Gennem mere end 100 år har BMW fabrikken i München gennemgået forbedringer og opdateringer. En af milepælene i virksomhedens historie er konverteringen fra fremstilling af flymotorer til bilproduktion samt den vellykkede introduktion af Neue Klasse-modellerne i 1960’erne.

Som i 1960’erne og alle andre ændringer sidenhen finder den nuværende transformation sted, mens produktionen stadig kører. Uagtet den aktuelle byggeplads ruller der cirka 1.000 biler af produktionsbåndet hver dag.

Digitalisering i overensstemmelse med BMW iFactory
Principperne for BMW iFactory garanterer størst mulig fleksibilitet og velfungerende processer – fra den nye fabrik i Debrecen til den over 100 år gamle fabrik i München. BMW iFactory står for en omfattende digitalisering med en holistisk tilgang til samspillet mellem mennesker, processer og systemer.