Årets mest lyttede i 2021 - BookBeat Danmark

Årets mest populære indhold på BookBeat i 2021

Vi nærmer os med hastige skridt slutningen af 2021, og allerede nu kan vi hos BookBeat se hvilken bog, forfatter og oplæser der har været mest populær i år. Hella Joof har indtaget førstepladsen med selvbiografien Tvilling Yndling Grævling som den mest lyttede bog i år, efterfulgt af Sara Blædel, der er årets mest populære forfatter blandt danske lyttere, og også indtager både anden- og tredjepladsen på dette års top 10.

I 2021 lyttede de danske BookBeat-brugere mere end nogensinde før. Især krimier, romaner og biografier er iblandt danskernes favorit-genrer at lytte til, og det er derfor ikke overraskende, at årets top 10 mest lyttede bøger ligger inden for disse genrer.

Hella Joofs bøger er særligt populære blandt BookBeats danske lyttere, og hendes selvbiografi, Tvilling Yndling Grævling, der udkom i efteråret 2020, er ingen undtagelse. Tvilling Yndling Grævling er årets mest lyttede bog skrevet af en dansk forfatter. Lydbogen er oplæst af forfatteren selv og har gennem 2021 ligget stabilt på BookBeats ’Trendy lige nu’-liste.

Dette års mest populære danske forfatter er Sara Blædel, der med sine hårrejsende krimier har skrevet sig til en fast plads på mange danske BookBeaters læse- og lytteliste.

Både anden- og tredjepladsen på årets top 10 mest lyttede danske bøger er skrevet af Sara Blædel. Den enkeltstående krimi Opløst, som er et forfattersamarbejde mellem Sara Blædel og Mads Peder Nordbo, har indtaget andenpladsen blandt årets mest populære titler. Bogen blev udgivet i juni måned og blev hurtigt én af de mest gemte bøger i appen blandt danske lyttere. Også Sara Blædels serie om kriminalefterforskeren Louise Rick havde fortsat stor succes i 2021. Del 11 i Louise Rick-serien, Den tavse enke, blev udgivet i november 2020 og er den tredje mest lyttede danske bog i 2021.

- Hvor er det dejligt, at BookBeats lyttere bliver ved med at lytte til Louise Rick – og at I har taget så godt imod ’Opløst’. Det er jeg virkelig, virkelig glad for. Tusind tak til alle jer, der har mig og mine bøger med i ørerne, siger Sara Blædel.

BookBeat har i 2021 markeret sig som en tjeneste for hele familien med tonsvis af indhold til både voksne og børn. Blandt de yngste lyttere var den mest populære bog i 2021 Sigurd Baretts Sigurd fortæller H.C. Anderens eventyr.

Årets mest populære oplæser i Danmark var Jesper Christensen, som med sin rolige og dybe røst har oplæst Harry Potter-serien et utal af gange for børn og barnlige sjæle.

- Toplisten i år viser tydeligt danskernes stærke genre-præferencer, og er derfor domineret af biografier og krimier. Årets overraskelse var Kastanjemanden, som ikke er en ny fortælling, men som fik en overvældende interesse grundet premieren på Netflix-serien baseret på selvsamme bog. TV-serien rullede over danskernes skærme i slutningen af september, og i samme periode oplevede vi en eksplosiv interesse for bogen, som derfor også blev en af de 10 mest lyttede danske bøger i 2021, siger Anna Riklund, Head of Content Curation hos BookBeat.

Årest 10 mest lyttede bøger i 2021

1. Tvilling Yndling Grævling af Hella Joof
  2. Opløst af Sara Blædel og Mads Peder Nordbo
  3. Den tavse enke af Sara Blædel
  4. Geggo af Katrine Memborg og Stephanie Karma Salvarli
  5. Hærdet af Casper Fauerholdt & René Dahl Andersen
  6. Kastanjemanden af Søren Sveitrup
  7. Irina af Kathrine Læsøe Engberg & Irina Olsen
  8. Fårking Gravid af Sofie Linde
  9. Guldguglen af Marie Louise Toksvig
  10. Vinterland af Kim Faber & Janni Pedersen

Årest top 5 i 2021

• Mest lyttede danske bog - Tvilling Yndling Grævling af Hella Joof
  • Mest lyttede danske serie - Louise Rick af Sara Blædel
  • Mest lyttede danske forfatter - Sara Blaedel
  • Mest lyttede danske oplæser - Jesper Christensen
  • Mest lyttede danske børnebog - Sigurd fortæller H.C. Andersens eventyr af Sigurd Barrett

Listen er baseret på antal lyttede timer i 2021 hos BookBeat i Danmark, for bøger skrevet af danske forfattere.

BookBeat er en af Europas ledende streamingtjenester for e- og lydbøger. Virksomheden blev grundlagt i 2015 og ejes af Bonnier Books. I maj 2016 lancerede tjenesten på det svenske marked, og i dag har BookBeat, som har hovedkontor i Stockholm, over 100 ansatte.

På nuværende tidspunkt er BookBeat tilgængelig på 28 europæiske markeder, og har mere end 500.000 betalende brugere, hvoraf størstedelen er at finde på kernemarkederne, Sverige, Finland og Tyskland.

For mere information, besøg www.bookbeat.dk

Josefin Nordin

Pressekontakt Country Manager Netherlands, Belgium & Denmark +46 73 743 03 63

BookBeat er en af Europas ledende streamingtjenester for e- og lydbøger. Virksomheden er ejet af Bonnier Books og blev grundlagt i 2015. BookBeat har været virksom i Sverige siden 2016 og siden 2020 i Danmark. I dag har BookBeat, som har hovedkontor i Stockholm, over 150 ansatte.

På nuværende tidspunkt er BookBeat tilgængelig på 30 europæiske markeder, og har mere end 700.000 betalende brugere, hvoraf størstedelen er at finde på kernemarkederne Sverige, Finland, Tyskland, Danmark og Polen.

For mere information, besøg www.bookbeat.dk