Køle- og fryseenheder fra BSH Bosch und Siemens Hausgeräte GmbH er mærket korrekt

München, 12. april 2011 (BSH) Produkter fra BSH Bosch und Siemens Hausgeräte GmbH er mærket korrekt. Det viser en europæisk test, der er blevet gennemført af den europæiske producentorganisation for husholdningsapparater CECED og den Europæiske Union. Mange produkter fra konkurrenterne var dog forsynet med forkerte angivelser. „En korrekt mærkning af produkterne specielt mht. energieffektiviteten er en vigtig hjælp, når det gælder kundernes købsbeslutning. Forbrugerne har krav på korrekt mærkning og vejledning. Derudover resulterer forkerte angivelser i en konkurrenceforvridning“, siger Dr. Kurt-Ludwig Gutberlet, formand for BSH-virksomhedsledelsen.

Den europæiske producentorganisation for husholdningsapparater CECED havde i 2009 sammen med den Europæiske Kommission startet og realiseret projektet ATLETE (Appliance Testing for Energy Label Evaluation). Målet: At forbedre overvågningen af markedet i den Europæiske Unions (EU) medlemslande og fortsat styrke energieffektiviteten som købs-argument. Den 12. april præsenterede de projektansvarlige og CECED-repræsentanter resultaterne inden for rammerne af EU Sustainable Energy Week i Bruxelles.

Test af 80 køle- og fryseenheder

Genstand for projektet ATLETE var køle- og fryseskabe samt køle- og frysekombinationer. De 80 produkter, der blev udvalgt til dette projekt, blev købt i forskellige EU-lande, for at garantere så objektive resultater som muligt. De stammer fra 48 mærker og 40 producenter. I begyndelsen af projektet underskrev 27 producenter, deriblandt BSH og alle andre CECED-medlemsvirksomheder en frivillig aftale: Hvis der under målingen af deres produkter skulle vise sig mangler i energimærkets angivelser, vil de straks igangsætte alle nødvendige korrektionsforanstaltninger.

Alle produkter fra BSH er mærket korrekt

BSH har bifaldet projektet og understøttet realiseringen af dette. Der var fire modeller fra mærkerne Bosch, Siemens og Balay (regionalt mærke i Spanien) med i testen. Efter alle målinger fik de attesteret gennemgående korrekte angivelser inden for alle kategorier af det europæiske energimærke.

„Vi glæder os over vores produkters positive resultater. For at lave korrekte angivelser måler vi selv intensivt over et længere tidsrum. Vi er interesserede i sandhed og klarhed i forhold til forbrugerne og bidrager gerne med vores del. Kun på den måde er det muligt at realisere det store mål om at opnå mere klimabeskyttelse vha. energieffektivitet“, siger Gutberlet

Forbrugsangivelser korrekte på ca. 80 procent af produkterne

Målingen af produkterne blev gennemført i fem, omhyggeligt udvalgte kontrollaboratorier. Her målte man produkternes køle- og frysevolumen, opbevaringstid ved strømafbrydelse, køletemperaturen, fryseevne og specielt energiforbruget og produkternes energieffektivitetsklasse. Ved dette centrale kriterium viste målingerne, at 84 procent af produkterne var mærket korrekt. 13 procent var kategoriseret en energieffektivitetsklasse for høj og ca. 3 procent deklareret med to eller flere forbrugsklasser bedre. Ved alle fem kriterier viste målingerne en fejlkvote på i alt omkring 53 procent. Mange af de registrerede afvigelser vedrørte ukorrekte angivelser om køle- og frysevolumen, køletemperatur eller fryseevne. Ved 13 af produkterne er målingerne endnu ikke færdige.

BSH for en fortsættelse af ATLETE

„Politikken skal opfylde sin overvågningsfunktion mht. forbrugerne og en fair konkurrence. Vi som industri er klar til at tale om det“, siger Gutberlet. Med mærkerne Bosch og Siemens,

specialmærker som Gaggenau og Neff samt regionale mærker som Balay (Spanien) vil BSH fortsat intensitvt understøtte en fungerende overvågning af markedet. BSH har allerede

frivilligt tilpasset sin mærkning af deres produkter til det energimærke, der blev ændret i december 2010. Fra december 2011 gælder det bindende for alle producenter, der bringer produkter i handlen i EU.

„Vi ville sætte stor pris på en fortsættelse af ATLETE, specielt med henblik på de nyligt indførte energieffektivitetsklasser A+ til A+++. Kun når forbrugere har tillid til mærket og ved købet også beslutter sig for det energieffektivitetstestede produkt, kan vi som branche bidrage effektivt til en reduktion af det europæiske energiforbrug“, siger Gutberlet. BSH støtter udbredelsen af særligt energibesparende produkter med deres egen supereffektive portefølje. I 2010 var allerede hver fjerde af de produkter, der blev solgt af BSH i Europa særligt energieffektive.

Yderligere oplysninger om

Projektet ATLETE, de deltagende producenter og modeller samt måleresultater: www.atlete.eu

BSH Bosch und Siemens Hausgeräte GmbH, a joint venture between Robert Bosch GmbH Stuttgart and Siemens AG Munich founded in 1967 is a multinational group posting annual sales in the year 2010 of about 9 billion euros.

Together with a worldwide network of sales and customer service companies, BSH now boasts about 70 companies in more than 46 countries with over 42,000 employees.
BSH headquarters is based in Munich; the 42 factories are in 13 countries in Europe, USA, Latin America and Asia.

The extensive brand portfolio includes the main brands Bosch and Siemens as well as six special and four regional brands. The product range marketed under the various brands
encompasses large and small home appliances, floorcare and hot water appliances.

BSH is the largest manufacturer of home appliances in Europe and one of the leading companies in the sector worldwide.

For further details go to www.bsh-group.com.